ادبیات ایران وامدار سید حسینی / عبدالله کوثری

1392/2/11 ۱۴:۴۳

ادبیات ایران وامدار سید حسینی / عبدالله کوثری

رضا سیدحسینی از مهم‌ترین مترجمان تأثیرگذار ادبیات بود که بسیاری از مکتب‌های فکری غرب را به جامعه‌ادبی شناساند. او با ترجمه‌آثار نویسندگانی مثل سیمون دوبووار و آندره مالرو گنجینه‌های ادبی آن دوره را وارد ادبیات ایران کرد؛ کتاب‌هایی که هنوز هم تجدید‌چاپ می‌شوند. سیدحسین


 
رضا سیدحسینی از مهم‌ترین مترجمان تأثیرگذار ادبیات بود که بسیاری از مکتب‌های فکری غرب را به جامعه‌ادبی شناساند. او با ترجمه‌آثار نویسندگانی مثل سیمون دوبووار و آندره مالرو گنجینه‌های ادبی آن دوره را وارد ادبیات ایران کرد؛ کتاب‌هایی که هنوز هم تجدید‌چاپ می‌شوند. سیدحسینی نزدیک به شش دهه، از سال 1320 تا سال 1380 در حوزه‌ترجمه فعالیت داشت.

وسواس خاص او در کار ترجمه باعث شده است کتابی حتی با ارزش متوسط هم در میان کار‌های او پیدا نکنیم. سیدحسینی در انتخاب کتاب برای ترجمه نوگرا بود، منظور از نوگرا بودن، ترجمه‌کتاب‌های جدید نبود؛ بلکه سیدحسینی با مطالعه‌فراوانی که در زمینه‌ادبیات فرانسه داشت، رمان‌های خاصی را برای ترجمه انتخاب می‌کرد که هنوز هم در ادبیات ما یگانه هستند.

درباره‌کتاب «مکتب‌های ادبی» باید گفت که مرحوم سیدحسینی با نوشتن این کتاب همه‌ما را مدیون خود کرد. زمانی که ما هیچ تعریفی از واژه‌های منتسب به مکتب‌های رایج آن دوران نداشتیم، او با انتشار این کتاب به نسل جوان احساس اعتماد داد و تا پایان عمر هم به تکمیل و تصحیح آن متعهد بود. از ویژگی‌های مهم سیدحسینی، مطالعه‌عمیق او در زبان فارسی بود. در برخوردهای شخصی با او و از نثرهایش هم می‌شد دریافت که شناخت خوبی از ادبیات و زبان فارسی دارد. ترجمه‌خوب ترجمه‌ای است که از اثر یک بازآفرینی و آفرینش جدید به زبان فارسی ارائه کند. بدون اغراق، سیدحسینی از مترجمانی بود که به این آفرینش ادبی دست یافته بود و این موضوع در ترجمه‌کتاب‌هایی مثل «طاعون» و «امید» به خوبی احساس می‌شود. سیدحسینی دلبسته‌ادبیات و عاشق شعر کلاسیک بود، اما با شعر معاصر هم آشنایی داشت و اولین دفتر شعر منوچهر آتشی به همت او منتشر شد. همکاری او برای آماده شدن «فرهنگ آثار» در سال‌های پایانی زندگی‌اش صورت گرفت.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: