تقویت صلح و حفاظت از میراث‌ ناملموس در هفتادمین سالگرد یونسکو

1394/2/9 ۱۲:۳۱

تقویت صلح و حفاظت از میراث‌ ناملموس در هفتادمین سالگرد یونسکو

دومین نشست عادی شورای حکام مرکزی یونسکو درحالی قرار است همزمان با هفتادمین سالگرد یونسکو سه شنبه هفته آینده در تهران برگزار شود که تقویم فعالیت‌های این دفتر به‌همراه ترغیب اعضای کشورهای عضو برای هم‌افزایی منطقه‌ای درجهت صلح و حفاظت از میراث‌ناملموس تشکیل و مورد تاکید قرار می‌گیرد.

 

 

دومین نشست عادی شورای حکام مرکزی یونسکو درحالی قرار است همزمان با هفتادمین سالگرد یونسکو سه شنبه هفته آینده در تهران برگزار شود که تقویم فعالیت‌های این دفتر به‌همراه ترغیب اعضای کشورهای عضو برای هم‌افزایی منطقه‌ای درجهت صلح و حفاظت از میراث‌ناملموس تشکیل و مورد تاکید قرار می‌گیرد.

  دومین نشست عادی شورای حکام مرکزی یونسکو روز 14 تا 16 اردیبهشت‌ماه سال جاری و همزمان با هفتادمین سال تاسیس یونسکو در هتل لاله تهران برگزار می‌شود. در نشست خبری که صبح امروز 8 اردیبهشت ماه درعمارت کوشک برگزار شد رئیس مرکز مطالعات میراث ناملموس از اهداف و اقدامات ایران برای نکوداشت یونسکو و همچنین استفاده از لوگو یونسکو در تمامی فعالیت‌های مرکز مطالعات منطقه‌ای مقوله 2 خبر داد.

  در دومین نشست عادی شورای حکام مرکزی یونسکو درحالی قرار است اساسنامه دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و تقویم فعالیت‌های این دفتر به‌همراه ترغیب اعضای کشورهای عضو این دفتر برای هم‌افزایی منطقه‌ای در جهت صلح و حفاظت از میراث‌ناملموس مورد بررسی قرار گیرد که به گفته رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای میراث‌ناملموس آسیای غربی و مرکزی، این پرونده‌ها می‌تواند به صلح‌ منطقه کمک زیادی کند.

«یدالله پرمون» رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای میراث ناملموس آسیای غربی و مرکزی در این رابطه گفت: «مرکز میراث ناملموس تهران به عنوان یکی از مراکز مقوله 2 تحت نظارت یونسکو وظیفه ارتقای سطح آگاهی ها و ظرفیت ها در حوزه پاسداری از میراث ناملموس را در پهنه بزرگ آسیای مرکزی و غربی بر عهده دارد.»

او گفت: «چشم اندازی که برای جغرافیای مرکز دیده شده 24 کشور را در خود جای می‌دهد و تا الان نیز 10 کشور عضو مرکز شده‌اند که در آینده نزدیک به 15 کشور افزایش پیدا می کند.»

او اعلام کرد، ده‌ها سال است که کشورها به مقوله میراث‌ ناملموس می‌پردازند که در دهه اخیر این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است. چراکه این پرونده‌ها به صلح‌ منطقه‌ای کمک بسیاری کرده و به‌همین دلیل یونسکو ثبت این پرونده‌ها را در اولویت کار خود قرار داده است.

رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای میراث ناملموس آسیای غربی و مرکزی، همچنین از اهداف جلسه شورای حکام که قرار است سه‌شنبه هفته آینده در هتل لاله تهران برگزار شود اشاره کرد و گفت: « کشورهای عضو شورای حکام مرکز در این نشست پاره‌ای مسایل روندی و پیگیری امور جاری مرکز شامل کار و اساسنامه و مجموعه قوانین و مقررات مرکز جرح و تعدیل می‌شود. این درحالی است که سخنرانان در این جلسه تجارب خود را در حوزه یونسکو ارائه می‌دهند. سپس از ساختمان کوشک نیز بازدیدی خواهند داشت و ما درباره NGOها و یا پرونده‌های موفق میراث ناملموس صحبت خواهیم کرد. همچنین برای فعالیت‌های سال 2015 برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

به گفته پرمون، 15 کشور در نشست تهران حضور دارند که 10 کشور اعضای قطعی مرکز هستند و 5 کشور برای رصد فعالیت‌ها وجود دارند تا پس از رفع مشکلات در کشورشان به عضویت قطعی دربیایند.

 

تقویم رویدادهای منطقه در حال جمع‌آوری است

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و رئیس شورای حکام مرکز میراث ناملموس ایران و نماینده میراث فرهنگی در شورای حکام در این میان اضافه کرد: در وهله اول این مرکز تنها از 3 کشور ایران، قزاقستان و تاجیکستان تشکیل شده بود که با مذاکرات انجام گرفته 10 کشور دیگر از جمله ارمنستان، ترکیه، پاکستان، عراق، فلسطین، لبنان و قرقیزستان مدارک خود را برای عضویت فرستادند اما درحال‌حاضر به جز این کشورها 5 کشور از قبیل آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، قطر و عمان در حال ارسال مدارک هستند.

 آنطور که طالبیان خبر داد، در دومین نشست شورای حکام، سایت اطلاع‌رسانی مرکز نیز به زبان‌های انگلیسی و فارسی رونمایی خواهد شد.

گفته می‌شود، در این سایت استانداردهای یونسکو رعایت شده و اخبار مرکز هم به‌صورت آنلاین در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

او همچنین با اشاره بر اینکه تقویم رویدادهای منطقه درحال جمع‌آوری است تاکید کرد، برگزاری کارگاه‌های مختلفی از جمله کارگاه ظرفیت‌سازی، کارگاه ویژه خبرنگاران برای در جریان قرار گرفتن آنها در حوزه میراث ناملموس، کارگاهی برای انجمن‌های میراث فرهنگی، NGOها و همکاران استانی از جمله فعالیت‌هایی است که در این نشست اجرا می‌شود. همچنین تقویم رویدادهای منطقه در حال جمع‌آوری است که در این خصوص همه کشورها همکاری خواهند کرد تا تمام رویدادهای میراث ناملموس به کشورهای دیگر اطلاع داده شود.

پرمون گفت: یونسکو سازمانی است که امکانات پرسنلی آن به حدی نیست که همه دنیا را تحت نفوذ قرار دهد. این سازمان مراکز مقوله 2 را در کشورها ایجاد می‌کند و کشوری که درخواست ایجاد این مرکز را کرده مسئول تامین ساختمان و بودجه برای آن مرکز است ولی آن مرکز سیاست‌های یونسکو را پیگیری می‌کند در حقیقت ما یونسکو کوچک هستیم که محدوده فعالیتمان در 22 کشور است. ما باید تلاش کنیم از طریق آگاهی‌افزایی سطح آگاهی‌های عمومی را در این کشورها بالا ببریم تا این موضوع به ترغیب صلح منجر شود.

وی درباره ثبت آثار جهانی در فهرست میراث ناملموس یونسکو گفت: سازمان یونسکو با ایجاد رقابت بین کشورها برای ثبت یک پرونده موافق نیست با این حال رقابتی بین کشورها به وجود آمده تا آنها یک میراث را به نام خودشان ثبت کنند ولی این موضوع دلیلی نمی‌شود تا کشورهای دیگر نتوانند همان میراث را که متعلق به کشورشان است ثبت کنند.

 

ثبت جهانی چوگان به صورت مشترک

 طالبیان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با موضوع ثبت مشترک پرونده چوگان اعلام کرد: «پاکستان، افغانستان و تاجیکستان اعلام آمادگی کرده‌اند تا به صورت مشترک پرونده چوگان را به ثبت جهانی برسانیم. این موضوع در نشست پرونده نوروز بحث شد. آیین سنتی نان لواش یا همان نان صاف و نازک سنتی بین 5 کشور به صورت مشترک ثبت خواهد شد. چراکه اول کشور ارمنستان پرونده آیین سنتی نان لواش را به یونسکو ارسال کرد اما بلافاصله کشورها اعلام نگرانی کردند.»

او ادامه داد: یونسکو تاکید می‌کند که برای معرفی یک میراث ناملموس تنها در 200 کلمه آن را توصیف کنید و ذکر مسائل تاریخی، رقابتی یا تکنیکال پرهیز شود. بنابراین اگر کشوری در پرونده خود قید کند که خاستگاه این میراث ناملموس همان کشور است این پرونده مردود خواهد شد. ما حق نداریم بگوییم که خاستگاه آن میراث کدام کشور است ولی می‌توان به صورت مشترک آن را ثبت کرد.

 آنطور که طالبیان اضافه کرد: ما به سمت پرونده‌های مشترک سوق پیدا کرده‌ایم و توجه به انرژی‌های پایدار ما را به سمت ثبت بادگیرهای ایران کشاند چون می‌تواند در جهت حفظ انرژی مهم باشد. پرونده قنات‌ها نیز امیدواریم با مشکلی مواجه نشود و نشان‌دهنده استفاده از این دانش مرتبط با آب باشد.

اختلاف نظر با آذربایجان برای ثبت جنگلهای هیرکانی

 طالبیان همچنین به پرونده ثبت جهانی پرونده جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و گفت: در پرونده‌های میراث فرهنگی شاید بین کشورها دعوا باشد ولی در پرونده‌های میراث ناملموس اینطور نیست اکنون برای پرونده جنگلهای هیرکانی که 95 درصد جنگل‌های آن در ایران و 5 درصد در آذربایجان است اختلاف‌نظری درباره 3 مشکل عنوان، مدیریت و سهم بین ایران و آذربایجان وجود دارد. آذربایجان راضی نمی‌شود که مدیریت این پرونده با ایران باشد ولی اکنون اختلافی بین دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در ایران نداریم حتی با همین سازمان‌ها پرونده‌های بیابان لوت و قنات‌ها نیز در حال تکمیل است.

وی به پرونده‌های میراث ناملموس ثبت شده در فهرست موقت اشاره کرد و گفت: پرونده‌هایی که سال‌ها پیش در این فهرست قرار گرفتند اشکالات آیین‌نامه‌ای دارند چراکه بسیاری از آنها فراگیر هستند با این وجود حدود 10 پرونده میراث ناملموس در فهرست موقت داریم ولی از بیان اسم همه آنها پرهیز می‌کنیم چراکه امکان ثبت آنها توسط کشورهای دیگر وجود دارد.

 میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: