نقد آثار و افکار فرامرز رفیع‌پور با حضور منوچهر آشتیانی

1394/1/23 ۱۰:۵۲

نقد آثار و افکار فرامرز رفیع‌پور با حضور منوچهر آشتیانی

انجمن جامعه شناسی ایران در نظر دارد آثار و افکار فرامرز رفیع‌پور، نویسنده و جامعه‌شناس پیشکسوت را با حضور منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و پژوهشگر فلسفه نقد کند.

 

 انجمن جامعه شناسی ایران در نظر دارد آثار و افکار فرامرز رفیع‌پور، نویسنده و جامعه‌شناس پیشکسوت را با حضور منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و پژوهشگر فلسفه نقد کند.

انجمن جامعه‌شناسی ایران در نشستی آثار و افکار فرامرز رفیع‌پور، پیشکسوت جامعه‌شناسی ایران را نقد می‌کند.

در این نشست، دکتر منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و پژوهشگر فلسفه درباره آثار رفیع‌پور به ایراد سخن می‌پردازد.

فرامرز رفیع‌پور، نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی است. او استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. وی در سال ۱۳۸۹ به عنوان چهره ماندگار جامعه‌شناسی برگزیده شد. 

رفیع‌‌پور دارای دکترای علوم اجتماعی از دانشگاه هوهن‌هایم اشتوتگارت، فوق دکترای روش تدریس از دانشگاه کاسل ایالت ویتثنهاوزن، و دارای درجه پروفسوری در جامعه‌شناسی توسعه روستایی از دانشگاه هوهن‌هایم است.

دو کتاب «توسعه و تضاد» و «آناتومی جامعه» رفیع‌پور در جامعه دانشگاهی علوم اجتماعی ایران مورد توجه قرار گرفت.

وی در کتاب «توسعه و تضاد» به تحلیل یکی از مشکلات پیچیده وقت ایران یعنی شناخت موانع رشد علمی در کشور و نیز ارائه راهکارهایی برای برون رفت از آن می‌پردازد. به عقیده وی این نابرابری باعث تغییر سریع ارزش‌های معنوی به سوی ارزشهای مادی و بسط سودجویی و فردگرایی شده و نهایتاً رضایت اجتماعی و وحدت ملی را مورد تهدید جدی قرار داده‌ است. 

کتاب «آناتومی جامعه» دیگر کتاب رفیع‌پور است که مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی کاربردی است. وی در این کتاب کوشیده‌ است مفاهیم و قانون‌مندی‌های جامعه‌شناسی را مطرح سازد، با این تفاوت که در این نوع نابرابری جدید، اکثر گروه‌ها با کاهش درآمد روبرو هستند و قشر متوسط در حال تقلیل است. این قالب نابرابری جدید، تغییر سریع ارزش‌های معنوی به سوی ارزش‌های مادی، سودجویی و فردگرایی را در جامعه گسترش داد و ملاحظات اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و نظم اجتماعی و نهایتاً رضایت اجتماعی و وحدت ملی را مورد تهدید جدی قرار داد.

«کندوکاوها و پنداشته‌ها» عنوان دیگر کتاب مهم و تاثیر‌گذار رفیع‌پور در جامعه دانشگاهی است که در آن  مقدمه‌ای بر روش‌های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی است و وی در این کتاب «روشهای قابل اطمینان» دستیابی به شناخت به عنوان عنصر اساسی «دانش» را مطرح می‌سازد که می‌بایست در مورد جامعه‌شناسی پیاده شود.

 نشست بررسی و نقد  آثار و افکار فرامرز رفیع‌پور با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و جهاد دانشگاهی، یکشنبه ( 30 فرودین‌ماه) از ساعت 15 تا 17 در محل انجمن جامعه‌شناسی ایران،  واقع در بزرگراه جلال آل‌احمد، زیر پل گیشا برگزار می‌شود.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: