همکاری باستان شناسان ایرانی و آلمانی برای کاوش در جیرفت

1393/12/19 ۱۲:۱۱

همکاری باستان شناسان ایرانی و آلمانی برای کاوش در جیرفت

مسوول پایگاه باستان شناسی جیرفت گفت: تفاهم نامه همکاری بین پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه توبینگن آلمان برای بررسی و کاوش های باستان شناسی در جیرفت و حوزه هلیل رود منعقد شده است.

 

مسوول پایگاه باستان شناسی جیرفت گفت: تفاهم نامه همکاری بین پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه توبینگن آلمان برای بررسی و کاوش های باستان شناسی در جیرفت و حوزه هلیل رود منعقد شده است.

نادر علیدادی سلیمانی شامگاه دوشنبه در دیدار فرماندار جیرفت افزود: این همکاری به مدت پنج سال صورت می گیرد که مرحله نخست آن بررسی و شناسایی باستان شناسی آثار حوزه هلیل رود، تهیه نقشه و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از بررسی است.

وی گفت: هدف از این همکاری بررسی حوزه فرهنگی هلیل رود و آگاهی از روابط فرهنگی بین حوزه هلیل رود با تمدن میان رودان (بین النهرین یا عراق امروزی) در دوره های مختلف پیش از تاریخ و دوره تاریخی بویژه عصر مفرغ است.

وی تصریح کرد: استقرار کارگاه از روستای حاجی آباد جیرفت آغاز می شود و از سمت منطقه بلوک به شهرستان فاریاب و گلاشکرد تا منطقه زیارت علی ادامه دارد.

مسوول پایگاه باستان شناسی جیرفت گفت: در فصل های آینده بنا داریم دشت جیرفت را موازی با هلیل رود به سمت دشت رودبار، قلعه گنج، کهنوج تا منوجان به سمت دشت جغین و در ادامه به سمت کناره های خلیج فارس مطالعه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اعضای خارجی این تیم هشت نفر و همین تعداد هم اعضای ایرانی هستند که من سرپرستی تیم ایرانی و پیتر فلزلر سرپرستی کاوشگران آلمانی را بر عهده داریم.

علیدادی سلیمانی گفت: بررسی میدانی حوزه مورد نظر شامل شناسایی محوطه تپه های باستان شناسی، سایت های فلزکاری در مناطق کوهستانی، مستندسازی آثار یاد شده و تهیه نقشه توپوگرافی و عکس های هوایی است.

محوطه های باستان شناسی جیرفت و تمدن حوزه هلیل رود یکی از تمدن های مطرح در دنیاست که نگاه باستان شناسان را به خود جلب کرده است.

فرماندار جیرفت هم در این نشست گفت: برای ادامه کاوش ها در محوطه های باستانی جیرفت مجموعه دستگاه های اجرایی آماده همکاری با تیم های باستان شناسی هستند.

احمد امینی روش افزود: ما آماده هر گونه همکاری با تیم های باستان شناسی هستیم تا این که کاوش ها به مرحله نهایی برسد لذا نباید در بین راه نیمه تمام رها شوند.

وی با بیان این که باید اعتبارات میراث فرهنگی هم شفاف سازی شود، تصریح کرد: تخصیص هرگونه اعتبار برای مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی باید اطلاع رسانی و شفاف سازی شود.

وی گفت: با توجه آسیب پذیری محوطه های باستانی به دلیل خشتی بودن آنها لذا متولیان امر باید قبل از کاوش به فکر نگهداری آنها باشند تا شاهد از بین رفتن محوطه های تاریخی و باستانی که ریشه در فرهنگ مردم دارد نباشیم.

فرماندار جیرفت افزود: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال گذشته در سفر به شهرستان جیرفت وعده هایی به مردم داد که تحقق آنها از درخواست های مردم است.

وی بیان کرد: ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان به اداره یکی از این قول ها بود که نه تنها عملی نشده بلکه براساس گزارشات دریافتی تعدادی از خودروها و موتورسیکلت متعلق به یگان حفاظت جیرفت هم به مرکز استان منتقل شده است.

امینی روش گفت: تعیین تکلیف وضعیت عملیات اجرایی موزه جیرفت که چند سال است گودبرداری شده از دیگر موارد مواست.

وی افزود: استقرار تیم های باستان شناسی در منطقه می تواند کمک بزرگی به معرفی این تاریخ کهن کند زیرا این تیم ها به عنوان مبلغان و سفیران فرهنگی نقش ایفا می کنند.

فرماندار جیرفت با اشاره به اهمیت محوطه های باستانی نزد مردم گفت: همه مردم در کنار مسوولان شهرستانی برای حفاظت از بناهای تاریخی همکاری می کنند.

وی با قدردانی از حساسیت خبرنگاران و رسانه ها درباره محوطه های تاریخی گفت: اصحاب رسانه باید مانند گذشته نسبت به بناهای تاریخی حساسیت ویژه ای داشته باشند.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: