نشست نقد و بررسی دانشنامه فاطمی(س) برگزار می‌شود

1393/12/13 ۱۱:۳۲

نشست نقد و بررسی دانشنامه فاطمی(س) برگزار می‌شود

به همت پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی نشست نقد و بررسی دانشنامه فاطمی(س) ۱۶ اسفندماه برگزار می‌شود. در اين نشست آيت الله محمدهادی يوسفي غروی، آيت‌الله علي اكبر رشاد، حجت الاسلام والمسلمين مقيمی حاجي به عنوان سخنران و نيز آيت الله سيدمصطفي محقق داماد، دكتر صادق آئينه وند و حجت الاسلام والمسلمين حسن طارمی به عنوان ناقدان اين نشست سخنراني خواهند كرد.

 

به همت پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی نشست نقد و بررسی دانشنامه فاطمی(س) ۱۶ اسفندماه برگزار می‌شود.

در اين نشست آيت الله محمدهادی يوسفي غروی، آيت‌الله علي اكبر رشاد، حجت الاسلام والمسلمين مقيمی حاجي به عنوان سخنران و نيز آيت الله سيدمصطفي محقق داماد، دكتر صادق آئينه وند و حجت الاسلام والمسلمين حسن طارمی به عنوان ناقدان اين نشست سخنراني خواهند كرد.

گفتني است كه دانشنامه‌ فاطمی (س)، دائرةالمعارفی است داراي «ساختار موضوعی» شش جلدی و مشتمل بر یکصد و هفده مدخل کلان در دو بخش عمده:

۱. تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا(س) ( به مثابه‌ الگوی عینی زن مسلمان)

۲. تحلیل علمی نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده، با استناد به منابع اندیشه‌ی دینی و توجه به آرای جدید و نظرها و نیازهای معاصر.

 

اين دانشنامه اهداف زير را دنبال مي كند:

۱.تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و منزلت الهی حضرت فاطمه زهرا(س)، به منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات کلامی تاریخی و نیز افشاء و تحلیل تحریفات و انحرافات.

۲. توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش (تعالیم، اخلاق و سیره‌) آن بزرگوار، به مثابه نمونه‌ی انسان کامل، به منظور ارائه‌ی الگوی عینی زن مسلمان.

۳. تبیین ماهیت و مرتبت، حرمت و حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده، و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام، به شیوه‌ای اجتهادی و نظریه‌پردازانه و روزآمد، به منظور گره‌گشایی و روشنگری، رفع شبهات و تحریف‌زدایی در این زمینه‌ها

۴. نقد نظرها و نظریه‌های معارض با اندیشه‌ دینی و نگرش‌های متحجرانه و متجددانه دریاره‌ی زن و نهاد خانواده در جوامع اسلامی.

 

محصول تلاش جمعی همکاران دانشنامه، اثری است که سعی شده است این ویژگیها را داشته باشد:

۱. مرجعیت علمی: در مجموعة حاضر، سعی شده است حاصل پژوهش، حاوی مهم‌ترین و تحلیلی‌ترین اطلاعات باشد و کم‌ و بیش خواننده را از مراجعه به منابع دیگر‌ـ جز برای آگاهی از جزئیات و تفصیل بیشتر‌ ـ بی‌نیاز سازد و نیز مرجعی برای اهل تحقیق باشد.

۲. ارائه الگوی زن مسلمان: هدف اساسی تولید این دانشنامه، آشنایی با حضرت فاطمه(س) برای الگوگیری از رفتار و منش ایشان است؛ ازاین‌رو، افزون بر گزارش جامع از زندگی و منزلت ایشان، سیرة ایشان در امور اخلاقی، عبادی، معنوی، همسرداری، خانه‌داری، تربیت فرزند و امور فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی، بررسی و هر کدام در مقاله‌ای مستقل تألیف شده است.

۳. دفاع عالمانه از حقایق تاریخی: در این دانشنامه، با زبان و روش علمی و استناد به منابع معتبر شیعه و اهل‌سنت، به دفاع از حقایق و رخدادهای تاریخی، همان‌گونه که بوده، پرداخته شده و از اظهارنظرهای غیرمستند و دخالت دادن احساسات، پرهیز گردیده است.

نشست نقد دانشنامه فاطمي(س)، شنبه ۱۶ اسفندماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي برگزار مي شود.

 نشست نقد دانشنامه فاطمي(س) در تالار علامه جعفري پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به آدرس تهران، خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير، كوچه پژوهشگاه (۲)، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي برگزار  می شود.

حضور علاقه مندان در اين نشست بلامانع است.

مهر

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: