چه باید‌کرد؟شادروان دکتر صادق طباطبایی - بخش ششم

1393/12/13 ۰۹:۰۹

چه باید‌کرد؟شادروان دکتر صادق طباطبایی - بخش ششم

با نگرش و منش امام خمینى خلال سالهاى اقامت ایشان در نجف که هر از چندى از اروپا عازم آنجا مى‏شدم و نیز در طول ده سال بعد از انقلاب آشنا شدم. به پاره‏اى از مبانى فکرى و ذوقى و رفتارى ایشان نیز در برخى مصاحبه‏ها اشاراتى کرده‏ام؛ از جمله در نوشتارى که به مناسبتى، در یکى از پایگاههاى خبرى منتشر شد، آورده بودم:

 

 

نهضت ضد جمال!

با نگرش و منش امام خمینى خلال سالهاى اقامت ایشان در نجف که هر از چندى از اروپا عازم آنجا مى‏شدم و نیز در طول ده سال بعد از انقلاب آشنا شدم. به پاره‏اى از مبانى فکرى و ذوقى و رفتارى ایشان نیز در برخى مصاحبه‏ها اشاراتى کرده‏ام؛ از جمله در نوشتارى که به مناسبتى، در یکى از پایگاههاى خبرى منتشر شد، آورده بودم:

«امام خمینى(ره) از ذوق و طبع لطیفى برخوردار بود. دیوان اشعار و لطیفه‏هاى فراوانى که نزدیکان ایشان از آن روح بلند به خاطر دارند، یکى و دو تا نیست. یک شب که به اتفاق خواهرم و تنى چند از نزدیکان در حضورشان بودیم، تلویزیون میزگردى داشت و بحثى پیرامون مقوله هنر و سینما در جریان بود.

مجرى برنامه که به قول آقاى دعایى «از حُسن یوسف بى‏بهره بود و در عوض از صوت داوودى نصیبى نداشت»، در باب زیباشناسى داد سخن مى‏داد. یکى از حاضران گفت: «اصولاً کسى که از زیبایى بهره‏اى ندارد، نباید در تلویزیون از زیبایى و زیبایى‏شناسى سخن براند. حال اگر واقعاً مطلبى براى گفتن دارد، در رادیو مطرح کند.» مرحوم حاج احمدآقا گفت: «به نظرم مى‏رسد که هم مدیران تلویزیون و هم بزرگمردان دولت، بى‏نصیبى ‏از جمال را به عنوان یکى از ملاکها و شاخصه‏هاى اصلى در انتخاب همکاران خود در نظر داشته و مسئولان گزینش اصولاً خوش‏قیافگى را امتیازى منفى به حساب مى‏آورند!» یکى دیگر از حاضران به امام گفت: «گمان مى‏کنم اگر خارجى‏ها برنامه‏هاى تلویزیون ما را ببینند، خیال مى‏کنند در ایران، افراد خوش‏سیما وجود ندارد.» امام که تا این لحظه ساکت بودند، گفتند: «من فکر مى‏کنم قوى‏ترین نهضتى که بعد از انقلاب در ایران پا گرفته است، نهضت ضد جمال است!»

 

لازم مى‏بینم به این خاطره چند نکته را اضافه کنم:

۱ـ اصولاً امام بسیار منظم و خوش‌پوش و همواره داراى ظاهرى آراسته بود. همیشه از بهترین عطرها استفاده مى‏کرد. در پیراستگى سر و وضع و اتوى لباس بسیار مقید بود. حتى در رنگ جوراب دقت مى‏کرد. اگر قباى ایشان مثلاً خاکسترى بود، حتماً جوراب سرمه‏اى و نه قهوه‏اى به پا مى‏کرد. این رفتار ایشان بارها توجه مرا جلب کرده بود.

۲ـ در یکى از سفرهایى که از اروپا به نجف رفتم، عطر فیجى براى ایشان برده بودم. احمدآقا به ایشان گفت: «فلانى مى‏گوید: این عطر جدید است و نامش فیجى است.» در جواب گفتند: «خیر، نام آن فَیَجى (به فتح فا و یا) یعنى دنباله دارد!» و زمانى که یکى از خانمها گفته بود: «آقا، این عطر زنانه است»، گفته بودند: «نخیر، شما خانمها هرچه زیبا و لطیف است، به خود نسبت مى‏دهید. خیر، این‏طور نیست!»

۳ـ یک روز یکى از وزراى کابینه شهید رجایى به نظرم آقاى پرورش در جمله‏اى به مناسبتى گفته بود: «امام از بهترین عطرها استفاده مى‏کند»، عده‏اى به او معترض شدند که: «چرا چنین تهمتى به امام مى‏زند و چنین نسبت ناروائى را به ایشان مى‏دهد؟» این اعتراض به حدى بالا گرفته بود که نامبرده به امام پیغام مى‏دهد: «من تحت فشار هستم. لطفاً به گونه‏اى که صلاح مى‏دانید، با ذکر جمله‏اى یا مطلبى مرا نجات دهید.» امام هنگام نقل این مطلب با شوخ‏طبعى ویژه خود، همان جمله معروف را تکرار کردند که: «ظاهراً نهضت ضدجمال بسیار قوى است!» و از ظواهر امر چنین برمى‏آید که این نهضت همچنان پا برجا و برقرار است.

۴ـ توصیه شریعت اسلامى به آراستگى و پیراستگى را همگان مى‏دانند؛ ولى چرا رعایت آن، امروزه در بعضى ‏اذهان ضدارزش شده است، نمى‏دانم. مرحوم پدرم مى‏گفتند: توجه به ظاهر، حتى در انتخاب افراد براى مناصب ویژه، مورد عنایت شرع است؛ مثلاً اگر در انتخاب امام جمعه یا جماعت به دو فرد برخورد کردیم که شرایط و ضوابط یکسان داشتند، آن یکى را که سیماى بهتر و ظاهرى آراسته‏تر دارد، باید انتخاب کنیم. یا در انتخاب قضات توصیه مؤکد شده است که نقصان ظاهر در قد و شمایل و چهره و چشم و ابرو باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا ممکن است باعث عقده روانى شده و قطعاً در قضاوت قاضى نقش مؤثر دارد.

۵ـ باید دانست که خوبرویى و جمال و زیبایى، ثروتى است خدادادى که زکات واجب آن، عفاف و پارسایى است. البته نیازى به تذکر نمى‏بینم که اینها هرگز به معناى نفى ارزش و اصالت سیرت زیبا نمى‏باشد.۱

مرحوم مطهرى در اهمیت هنر و زیبایى تا آنجا پیش مى‏رود که مى‏گوید: «قرآن نیمى از موفقیت خودش را از این راه دارد که از مقوله زیبایى است، از مقوله هنر است.۲ اصلاً انقلاب حبشه چگونه رخ داد؟ غیر از قرآن و زیبایى قرآن بود؟»۳ «خود قیافه واعظ در میزان تأثیر سخن او مؤثر است.»۴

 

امام موسی صدر

دیدگاه امام صدر را نسبت به رابطه دین با زیبایى و نشاط و آیین زندگى، در متن زیر مى‏توان جستجو کرد. این مطالب تذکراتى است که ایشان خطاب به این‏ جانب در شب سه‏شنبه بیست‌وششم دی۱۳۴۰ که فرداى آن از لبنان عازم آلمان بودم، ایراد کردند.۵ در آن ‏زمان، جوانى هفده و نیم ساله بودم که پس از اخذ دیپلم متوسطه در قم ـ آن هم قم چهل و سه سال پیش ـ براى تحصیل در رشته شیمى، به آلمان مى‏رفتم. ابتدا به لبنان رفتم و سه هفته ناظر و شاهد رفتار ایشان با جوانان و دانشجویان بودم. در طول اقامت هفده‌ساله در آلمان نیز حداقل هر سال یک بار سفرى به لبنان مى‏کردم و در جریان ساختن و ایجاد جامعه پویاى شیعى قرار مى‏گرفتم:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم. صادق عزیز! شب سه‏شنبه‏اى است که تصور مى‏رود فرداى آن ما را ترک کرده و به سوى آلمان، یعنى کشورى که تا حد زیادى فعالیت در آن در سرنوشت تو مؤثر است، بشتابى. وضع فعلى ما را که مشاهده مى‏کنى: شبى است و نیمه‌شب، همه در خواب برفتند و شب از نیمه گذشت، میزى است و چراغى، اجتماعى است و سیگار همایى!

تصور مى‏کنى که این منظره، این صدا و این حالت، با گذشت امشب محو مى‏شود؟ ابدا! خود این ضبط صوت بهترین سند و گویاترین شاهد براى ابدى‏بودن موجودات در این جهان است. صداى من را این ضبط صوت در خود ثبت مى‏کند و به همراه تو، و در شبهاى تو، و در روزهاى تو، به گوش تو فرو مى‏خواند. جهان ما ضبط صوت بزرگى است که صداى ما و هر کلمه‏اى که از ما صادر مى‏شود را ثبت مى‏کند. هر حالتى را که از ما به وقوع بپیوندد، ضبط مى‏کند و هر عملى را که از ما صادر شود، در خود نگه مى‏دارد. در قرآن به این آیه برمى‏خوریم: و ما تکون فى ‏شأن و ما تتلوا منه من قرآن و لا تعملون من عمل الا کنّا علیکم شهودا. همه افعال واقوال و حالات در کتاب الهى، یعنى این ضبط‌صوت بزرگى که همه چیز را در خود ضبط مى‏کند، مسجل و یادداشت مى‏شود. همه چیز محفوظ مى‏ماند تا روز حساب.

مقصود من از «روز حساب» نه تنها حساب قیامت است و جزاى الهى، مقصود حساب زندگى نیز هست. تصور کنیم که دو نفر راهى را مى‏پیمایند. اولى قدمى برمى‏دارد و قدمى مى‏گذارد؛ گاهى مى‏خوابد و گاهى بازمى‏گردد، گاهى چرت مى‏زند و گاهى آرام مى‏رود. دیگرى ساعات خود را هدر نمى‏دهد و به سوى هدف خود مى‏شتابد. بدیهى است که دومى زودتر به مقصد مى‏رسد و اولى یا به هدف نمى‏رسد و یا دیرتر. آیا مى‏توان شک کرد ساعاتى که بر این دو گذشته و حالاتى که این دو در این ساعات داشته‏اند، در سرنوشت آنها بى‏تأثیر است؟ چگونه مى‏توان فرض کرد گامى را که یکى از این دو تن در آن لحظه برداشته‏اند، در حساب آخر و در روز برداشت محصول بى‏اثر بوده است؟

به ‏طور کلى آنچه از ما صادر مى‏شود، آنچه مى‏گوییم و آنچه مى‏شنویم، مجسم و متبلور شده و به صورت جزاى اعمال در این جهان و آن جهان به دست ما داده ‏شود. آن روز است که به تعبیر قرآن مى‏گوییم: ما لهذا الکتاب لا یُغادر صغیره و لا کبیره الا اَحصاها؟ «امتحانات» خود نمونه زنده‏اى از حساب الهى است و همچنین شاهد صدقى بر نتیجه اعمال ما در سعادت زندگى ماست.

تصور مى‏کنم که دقت در این بحث اگر با اقناع توأم باشد، و اگر طغیان و عنفوان جوانى بر این تفکر پرده‏اى نیندازد، با کمال وضوح نشان دهد، سفرى را که با این رنج براى تو فراهم شده است، ایامى را که با نهایت تلخى بر خویشان تو مى‏گذرد، بسیار گرانبهاتر است از آنکه به هدر رود و یا در ترسیم آینده تو بى‏تأثیر باشد. فکر مى‏کنم که اگر ممکن بود کسى تمام عمر را به تلاش و فعالیت و به قدم برداشتن در راه حق و خیر و صلاح صرف نماید، حتماً جز این شیوه عقل و آیین منطق نبود؛ ولى چه باید کرد که انسان خسته مى‏شود. انسان نشاط هم لازم دارد؛ ولى به قدرى که نمکى در طعام باشد، نه آنقدر که غذا را شور کند! و نه آنقدر که هدف از زندگى انس و تفریح باشد، و درس چون آبى و چون صورتى و ماسکى بر زندگى انسان قرار گیرد. درباره مسائل دینى، تصور مى‏کنم همین مقدمه‏اى که گفتم، کافى باشد. مطالعه و رعایت صلاح ابدى همانقدر مهم است که رعایت صلاح و آینده زندگى. و چه بسا سعادت ابدى بسیار پراهمیت‏تر از سعادت ۵۰ سال یا ۴۰ سال زندگى به حساب آید. هرچند که این دو مصلحت با یکدیگر تفاوتى ندارند. در دین اسلام دنیا و آخرت یک مفهوم و یک واحد را تشکیل مى‏دهند. در قرآن کریم به این موضوع چنین اشاره شده است: من عمل صالحاً من ذکر اوْ اُنثى و هو مؤمنٌ فلنحیینّه حیاه طیّبه و لنجزینّهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون.

 

پى‏نوشتها:

۱٫ سایت بازتاب: نظر امام خمینى درباره خوش‏تیپى، مورخ ۱۰ اردیبهشت ۸۳

۲٫ حماسه حسینى، ج۱، ص۲۱۷ ۳٫ همان، ص۲۱۸ ۴٫ همان، ص۲۲۲

۵٫ سفارش ماندگار، سایت خبرى امام صدر و سایت خبرى بازتاب، مورخ ۲۵ شهریور۸۳

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: