پیکر کیکاووس جهانداری به خاک سپرده شد

1393/11/7 ۰۹:۵۱

پیکر کیکاووس جهانداری به خاک سپرده شد

پیکر مرحوم کیکاووس جهانداری مترجم پیشکسوت کشورمان دوشنبه (ششم بهمن‌ماه) پس از تشییع در تهران، در بهشت سکینه (س) کرج به خاک سپرده شد. آیین تشییع و تدفین جهانداری با حضور جمعی از فرهنگ‌دوستان، ناشران و نویسندگان برگزار شد.

 

 

پیکر مرحوم کیکاووس جهانداری مترجم پیشکسوت کشورمان دوشنبه (ششم بهمن‌ماه) پس از تشییع در تهران، در بهشت سکینه (س) کرج به خاک سپرده شد.

آیین تشییع و تدفین جهانداری با حضور جمعی از فرهنگ‌دوستان، ناشران و نویسندگان برگزار شد.

مرحوم کیکاووس جهانداری مترجم صاحب‌نام ادبیات آلمانی که از پژوهشگران مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی بود در سال 1302 چشم به جهان گشود و پس از طی تحصیلات مقدماتی، وارد دانشگاه تهران شد. او در سال 1328 در رشته زبان‌های خارجی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی فارغ‌التحصیل شد.

جهانداری مدتی در کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به کار پرداخت، از سال 1334 به مدت 11 سال سمت معاونت کتابخانه مجلس (سنای سابق) را عهده‌دار بود و پس از آن تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ریاست آن کتابخانه را در اختیار داشت.

در سال 1339 به مدت شش ماه، به دعوت دانشگاه فرانکفورت رهسپار کشور آلمان شد و در آن‌جا به تدریس زبان فارسی پرداخت. او همچنین مدتی مدیر بخش منابع خارجی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی بود.

جهانداری آثار تحقیقی زیادی بویژه در حوزه تاریخ و ادبیات را از زبان آلمانی به زبان فارسی برگردانده که از آن جمله می‌توان به ترجمه سفرنامه‌های اروپایی دوره صفوی و ترجمه آثار مهم ادبیات آلمانی اشاره کرد.

تاریخ ایران و ممالک همجوار آن از زمان اسکندر تا انقراض اشکانیان، تشکیل دولت ملی در ایران (حکومت آق قوینلو و ظهور دولت صفوی)، افسانه و سیزده داستان دیگر، مبانی تاریخ ساسانیان، شاه اسماعیل دوم صفوی، یک حادثه دردناک، قطار به موقع رسید و خاطرات نیدرمایر (زیر آفتاب سوزان ایران) از جمله ده‌ها آثار ترجمه‌شده توسط این مترجم پیشکسوتان کشورمان است.

منتقدان ادبی بهترین ترجمه منتشرشده از او را ترجمه رمان «گرگ بیابان» اثر هرمان هسه می‌دانند که بیشترین شهرت جهانداری در دنیای ترجمه نیز به همین دلیل است.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: