اعطای نشان درجه یک علمی دانشگاه فارابی قزاقستان به دکتر اعوانی

1402/8/10 ۱۰:۰۵

اعطای نشان درجه یک علمی دانشگاه فارابی قزاقستان به دکتر اعوانی


همایش بین المللی «انسان خیرخواه، جامعه خیرخواه و اخلاق امروز در میراث فارابی» با حضور تعدادی از استادان فلسفه و حکمت از ایران  در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان برگزار شد.

همایش بین المللی «انسان خیرخواه، جامعه خیرخواه و اخلاق امروز در میراث فارابی» با حضور تعدادی از استادان فلسفه و حکمت از ایران  در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان برگزار شد. دکتر غلامرضا اعوانی با حضور در دانشکده شرق شناسی چارچوب برنامه درسی مصوب دانشگاه ملی فارابی تحت عنوان فارابی و جهان معاصر امروز را برای دانشجویان تبیین نمود و در انتهای این نشست علمی، نشان درجه یک علمی دانشگاه ملی فارابی توسط رییس این دانشگاه به وی اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر غلامرضا اعوانی گفت: علاقه ام به فلسفه از خانواده‌ام شروع شد و احساس می‌کردیم در یک فرهنگ زنده زندگی می‌کنیم و در خانواده ما یک کتابخانه با موضوعات ادبی، عرفانی و فلسفی بود و اعضا خانواده با کتاب و کتاب‌خوانی مأنوس بودند و پدرم داستان‌هایی درباره شخصیت‌هایی مثل ابن‌سینا، فارابی و... نقل می‌کرد. در سفر به لبنان و تحصیل در بیروت با استادان شناخته شده و مشهور فلسفه اسلامی آشنا و به فلسفه علاقمند شدم. منابع درسی و روش تدریس در دانشگاه آمریکایی بیروت بسیار دقیق و جالب بود و بر اساس تاکید استاد دریافتم برای آموختن فلسفه اسلامی بهترین کشور ایران است و به وطن برگشتم و در دانشگاه تهران کارشناسی ارشد و دکترا را خواندم. در این دوره فلاسفه مشهور و برجسته جهانی همانند هانری کربن، ایزوتسو فیلسوف ژاپنی و بسیاری دیگر در آکادمی فلسفه و پس از آن در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران حضور یافتند و دانش خود را به اشتراک گذاشتم و 26 سال رییس این موسسه بودم و هر روز اشتیاق و علاقه‌ام به فلسفه اسلامی زیاد می شد.

دکتر اعوانی در بخش دوم سخنانش درباره فلسفه گفت: در گذشته هر علمی را حکمت می‌گفتند؛ یعنی هر آنچه انسان را از جهل رها کند. حتی به پزشکی حکمت طب می‌گفتند و حکمت شعبه‌های زیادی داشته ازجمله اخلاق مدنی و تدبیر منزل. تدبیر منزل به یونانی اوکونومیا یعنی قانون و تدبیر منزل است و اکونومی یا اقتصاد از آن می‌آید و  حکمت شامل جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و علوم دیگر بود و  همه حکمت محسوب می‌شدند. حکمت به معنای عالی آن الهیات است. الهیات همه علوم را به هم پیوند می‌دهد. چند تعریف از حکمت وجود دارد. کلمه حکمت در زبان‌های اروپایی فیلوسوفی است و فیلسوف یعنی دوستدار حکمت. یک تعریف از حکمت علم به حقایق اشیا است. در حالی که علوم دیگر به ظواهر و نمودهای اشیا کار دارند. تعریف دیگر حکمت پژوهش در معنا زندگی است.

دکتر اعوانی در بخش سوم سخنانش درباره سیر حکمت در ایران گفت: کشور ایران در تمام کشورهای اسلامی منحصربه‌فرد است. چراکه حکما تا به امروز در ایران بطور پیوسته بوده‌اند. فلسفه اسلامی از فارابی در ایران شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است. من استادان سنتی داشتم که می‌توانستند استادان خود را تا ابن‌سینا برشمارند.

وی در بخش چهارم، مکتب‌های مهم فلسفی را تشریح کرد و افزود: چند مکتب بیشتر در ایران نبودند. مکتب مشاء، مکتب اشراق سهروردی، مکتب عرفان نظری ابن عربی، مکتب متعالی ملاصدرا، مکتب کلام عقلی از خواجه‌نصیرالدین طوسی شروع شده است. اما سئوال این است چرا چهار مکتب در ایران وجود داشته و در غرب مکاتب متعددی وجود دارد؟ چراکه غایت فلسفه کشف حقیقت است و این چهار مکتب همه به حقیقت اعتقاد دارند و روش‌های آن‌ها فرق دارند.

 بخش آخر سخن استاد اعوانی به فارابی اختصاص داشت. وی گفت فلسفه مربوط به همه زمان‌ها است. فارابی فلسفه را در پاسخ به پرسش‌های نخستین در همه شاخه‌ها مطرح کرده است. شاید بگویم اگر فارابی نبود فلسفه اسلامی که اکنون داریم به این صورت نبود. ما نباید فارابی را در فارابی محدود و محصور کنیم. فارابی راه و پنجره‌ای است برای فهم همه فلاسفه جهان. یکی از دستاوردهای فارابی ارتباط حکمت برهانی با وحی است که وحی اسلامی را برهانی کرده و راهی برای فهم دین نه‌تنها اسلام بلکه برای همه ادیان ارایه کرده است. ما می‌توانیم دین اسلام، کنفوسیوس و هندوئیسم را از طریق فارابی بفهمیم. در فلسفه امروز حکمت عملی بسیار اهمیت دارد و تقریباً فارابی به همه سوالات از طریق حکمت عملی پاسخ داده است. کمتر مساله مهم فلسفه هست که فارابی مطرح نکرده باشد. بنابراین فارابی می‌تواند مرجعی برای فلسفه تطبیقی باشد. فارابی نه به ما و جهان امروز بلکه به همه زمان‌ها و مکان‌ها تعلق دارد و اصول فلسفه فارابی نه‌تنها در کشورهای مختلف، بلکه در تمدن‌های مختلف، در شرایط مختلف و در زمان‌های مختلف اهمیت دارند.

در این سفر علمی، دکتر غلامرضا اعوانی نشان درجه یک علمی دانشگاه ملی فارابی را از موتانوف گالیم کایر موتانویج، رییس دانشگاه فارابی، دریافت کرد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: