رئیس جمهور: باید از سه کتاب طبیعت، تاریخ و قرآن بهره بگیریم

1393/10/13 ۱۱:۳۲

رئیس جمهور: باید از سه کتاب طبیعت، تاریخ و قرآن بهره بگیریم

حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه ‌پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: خداوند سه کتاب طبیعت، تاریخ و قرآن را پیش روی ما قرار داده است و ما باید از هر سه بهره گیریم چون خالق قرآن خالق طبیعت است و تاریخ با اراده او حرکت می‌کند.

 

 

حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه ‌پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: خداوند سه کتاب طبیعت، تاریخ و قرآن را پیش روی ما قرار داده است و ما باید از هر سه بهره گیریم چون خالق قرآن خالق طبیعت است و تاریخ با اراده او حرکت می‌کند.

مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، روز 11 دیماه 93 با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط مجید فقیه، نفر اول رشته قرائت تحقیق در چهارمین دوره این مسابقات آغاز شد.

حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری در این مراسم با اشاره به تقارن و نزدیکی این مراسم با هفته وحدت، میلاد رسول اکرم (ص)، میلاد حضرت مسیح (ع) و آغاز سال میلادی گفت: انس با قرآن، آن هم اگر از نسل جوان و آن هم اگر از دانشگاه و دانشگاهیان باشد، جلوه‌ای خاص دارد.

وی با بیان این که مهمترین ‌عامل پیوند جهان اسلام و مسلمانان جهان بی‌تردید قرآن مجید است، گفت: مناسک ما نیز همه ما را به هم پیوند می‌دهد. نماز، روزه، حج، جهاد ، امر به معروف و نهی از منکر ما را به یکدیگر نزدیک و متصل می‌سازد به‌ویژه مراسم بسیار مهم و عبادی حج عامل وحدت میان مسلمانان است.

وی افزود: عشق به پیامبر و خاندان پیامبر هم مایه وحدت بین مسلمانان است. آن چه مایه هدایت مسلمان‌ها بعد از دوره حیات پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است، بی‌تردید کتاب خداوند و عترت و خاندان رسالت است.

رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به این که شاید در میان همه ادیان آسمانی تنها کتابی که دست‌نخورده و تحریف‌نشده باقی مانده، قرآن است، یادآور شد: در میان کتب آسمانی دیگر مانند تورات و انجیل تنها کتابی که به همان صورت نازل شده است، قرآن است که از سوره حمد آغاز می‌شود و با سوره ناس پایان می‌پذیرد.

وی ادامه داد: آن کتابی که یک آیه، یک سطر، یک کلمه، یک حرف و حتی یک اعراب آن دست نخورده، قرآن مجید کتاب مسلمانان است.

وی با تأکید بر این که قرآن کریم تنها مایه رحمت برای ما مسلمانان نیست، افزود: این کتاب مایه رحمت و برکت و نور برای همه مردم جهان و تاریخ بوده و هست و خواهد بود. قرآن مجید راه تفکر را برای همه باز کرده چرا که تنها کتاب شریعت ویژه مسلمانان نیست بلکه کتاب معرفت است.

حجت‌الاسلام روحانی یادآور شد: قرآن کتاب حکمت و جهان‌بینی جدید است. قرآن هم اخلاق دارد و هم شریعت. هم طریقت دارد و هم معرفت و حکمت. قرآن فقط برای آن نیست که ما آن را تلاوت کنیم. قرآن فقط ظاهر و باطنی عمیق و زیبا ندارد هر چند که ظاهر قرآن و ترکیبش هم معجزه است و اگر انس و جن هم جمع شوند نمی‌توانند مانند آن را بیاورند و حتی اگر همه متفکران عالم جمع شوند نمی‌توانند حتی 10 سوره یا یک سوره مانند آن را بیاورند.

رئیس قوه مجریه با بیان این که در عین حال مهمتر از اعجاز کلامی قرآن، زیبایی باطن آن است گفت: قرآن برای این نیست که تنها آیات آن را بخوانیم و فضای جامعه خود را با آن معطر کنیم. قرآن فقط برای آن نیست که حتی به آیات عمل کنیم چراکه قرآن فراتر از این‌هاست و راه را به ما نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: قرآن راه هدایت، پیشرفت، توسعه، تمدن ، وحدت، اتحاد، مسیر خود باوری و ... را به ما نشان می‌دهد. مگر این نبود که مسلمانان در قرون اولیه با استفاده از قرآن مسیر راه گشودند و به بزرگترین تمدن بشری دست یافتند.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر این که ما روزی عقب ماندیم که از قرآن جدا شدیم، گفت: باید به قرآن برگردیم چرا که قرآن تنها راه نجات ما مسلمانان است. مبارک‌ترین میلاد برای ما مسلمانان میلاد قرآن ــ ماه رمضان ــ است.

به گفته وی، شاید یکی از معانی شب قدر که قرآن در آن نازل شده، این باشد که قرآن برای ما قدر ساخته است و قرآن می‌تواند مقدری برای هدایت انسانها باشد. میلاد قرآن میلاد نور و هدایت است و تولد وحی الهی و کلام خدا و سخن گفتن او با ماست و چه افتخاری بالاتر از این که خدا با ما حرف زده است؛ نه دیروز، نه امروز، بلکه هر روز.

وی ادامه داد: هر روز که قرآن را با دل و جان می‌خوانیم صدای حق را می‌شنویم آن گاه که می‌گوید «یا ایها الذین آمنوا». آیا این خطاب برای عصر خاص، بشر خاص یا مکان و زمان خاصی است؟ قرآن نه زمان دارد و نه مکان.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه سخنانش با بیان این که قرآن چشمه‌ای است که همواره جوشان بوده است و خواهد بود، گفت: ما نیز در حد نیاز و توانمان از این چشمه جرعه‌ای را می‌نوشیم. این چشمه، دایمی، جوشان و در حال حرکت است.

وی افزود: همان گونه که جهان در حال حرکت و تغییر است، قرآن نیز تغییر می‌کند و امروز ما برداشت‌هایی از این چشمه زلال داریم که بشر 100 سال پیش برداشت‌هایی اینچنین نداشت. این چشمه جوشان هر روز سخن و پیام نو دارد. مگر این که می‌گوید: «لعلکم تتفکرون» مربوط به زمان خاصی است؟

وی تأکید کرد: قرآن گشایش هر روز برای ماست و میلاد قرآن و میلاد پیامبر بالاترین نعمتی است که خدا به همه مسلمانان داده است. این ماه خوشبختانه ماه ربیع الاول است و چه زیباست اگر قرآن رشته پیوند میان همه مسلمانان شود و چقدر زیباتر که به درستی از قرآن بهره ببریم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به این که خدا سه کتاب را به روی ما گشوده است گفت: نخستین کتاب، کتاب طبیعت، خلقت و آفرینش است که می‌گوید: «سیروا فی الارض». ما باید در این آفرینش دقت و مطالعه کنیم و دریابیم که خدا چگونه این آسمان‌ها را در 6 دوران آفرید. آنهایی که در پیدایش زمین و آسمان دقت می‌کنند، به خدا پی می‌برند.

وی تصریح کرد: کتاب خلقت، کتاب مطالعه و درک و فهم عمیق انسان‌هاست و هر روز بشر دریافت جدیدی از آن دارد چنان که از معادن آن در زمین و اجرام آن در آسمان دریافت جدید دارد.

وی با اشاره به این که کتاب دیگر، تاریخ است، گفت: آن هم به ما داده شده که از تاریخ گذشتگان بهره ببریم و ببینیم سرنوشت

دیگران در تاریخ چگونه بوده است. آیات قرآن و قصص آن سرنوشت گذشتگان را برای ما نقل می‌کند.

به گفته حجت‌الاسلام روحانی کتاب سومی که پیش روی ما گشوده شده، قرآن کلام وحی است. ما باید از هر سه کتاب استفاده کنیم چون خدایی که خالق قرآن است، خالق جهان آفرینش و طبیعت است. خالق قرآن، خدایی است که با اراده او تاریخ به حرکت در آمده است.

وی افزود: ما باید از این قرآن بهره بگیریم. دانشگاه‌های ما، دانشگاهیان، نسل جوان، محققان و ... باید از قرآن استفاده کنند. امروز بشر بیش از دیروز نیازمند به وحدت، علم، پیشرفت، خودباوری، ایستادگی و استقامت است.

رئیس قوه مجریه همچنین گفت: امروز در سرزمین‌های اسلامی چکمه‌پوشان برای جهان اسلام تصمیم می‌گیرند. ما مسلمانان می‌توانیم در پناه قرآن و با فهم و عمل به آن پیروز شویم.

وی یادآور شد: این قرآن کتاب سیاست است و چهارچوب جامعه صحیح بشری و اسلامی را برای ما ترسیم می‌کند. در جمهوری اسلامی با انقلاب بزرگ اسلامی و به رهبری امام راحل و با هدایت رهبری و با حضور مردم هر لحظه افتخار می‌کنیم که قرآن را انتخاب کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: امروز همه مسلمانان جهان به قرآن و اسلامشان افتخار می کنند. اگر خودباوری و وحدت میان مسلمانان و بازگشت به هویت اسلامی باشد می‌توانیم مسیر بهتری برای آینده کشورهای اسلامی بسازیم.

پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با حضور نزدیک به 66 شرکت‌کننده از 47  کشور جهان از 11 تا 14 دی ماه برگزار می‌شود.

خبرگزاری ایبنا

  

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: