جشن آغاز سال تحصيلي

1393/7/2 ۱۰:۰۴

جشن آغاز سال تحصيلي

رييس جمهوري روز سه شنبه و همزمان با آغاز بازگشايي مدارس، در پيامي تصريح کرد: مدرسه، خانه اميد دولت و مردم و آموزش و پرورش بنيادي ترين بخش توسعه کشور است.

 

 

رييس جمهوري روز سه شنبه و همزمان با آغاز بازگشايي مدارس، در پيامي تصريح کرد: مدرسه، خانه اميد دولت و مردم و آموزش و پرورش بنيادي ترين بخش توسعه کشور است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني در اين پيام كه توسط دكتر علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش، همزمان با نواختن زنگ آغاز سال تحصيلي 94-93 قرائت شد، با اشاره به اينکه ايران ما با مشکل جدي کمبود آب روبرو است، خطاب به دانش آموزان سراسر کشور پرسيده است «هرکدام از ما چگونه از آب‌هاي ايران، مي‌توانيم بهتر نگهداري و استفاده کنيم؟»

متن پيام رييس جمهوري به اين شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

آغاز ماه مهر و فصل مدرسه را به همه معلمان و مربيانش و دانش آموزان عزيز صميمانه تبريک مي گويم؛ مدرسه خانه اميد دولت و مردم و آموزش و پرورش بنيادي ترين بخش توسعه کشور است. ما نياز به مدرسه پويا و نوآور (در شرايط کنوني کشور) داريم و سازندگان اصلي اين مدرسه، معلمان و مربيان و دانش آموزان اين سرزمين اند.

راه رسيدن به اين هدف از مدرسه و آموزش و پرورش ما مي گذرد؛ استعداد و هوش فرزندان اين زاد‌و‌بوم، بالاست؛ بايد به کشف و پرورش آنها بيشتر و بهتر بپردازيم.

توانمندي آموزش و پرورش در تربيت دانش آموزاني است که قادر باشند در کنار تربيت ذهن و دانش اندوزي با جامعه و جهان پيرامون خود به درستي ارتباط برقرار کنند؛ بايد به آنان آموخت که جهان نو را خود بشناسند و در آن زندگي کنند و در عين حال، تعلق خاطر به دين و فرهنگ و سرزمين خود داشته باشند.

مدرسه ما بايد بتواند دانش آموزاني متفکر، پرسشگر، نقاد و اخلاقي تربيت کند. مدرسه مطلوب ما مدرسه خلاقيت، عقلانيت و گفت و گو و مدارا است.

شما معلمان، مربيان و دانش آموزان عزيز بايد به ما کمک کنيد تا به اين مدرسه مطلوب نزديک شويم؛ مدرسه اي که پناهگاه همه شما و ما باشد، مي دانم که آموزش و پرورش ما تا رسيدن به اين نقطه، هنوز تنگناهاي زيادي دارد؛ کمبودها و کاستي هاي اقتصادي و آموزشي معلمان و دانش آموزان عزيز، ما را در دستيابي آسان به اين هدف با مشکل روبرو مي کند؛ معلمان ما نيازمند زندگي عزتمندانه اند تا همه ذهن و توان خود را صرف آموزش و تربيت کنند و دانش آموزان ما به احترام و توجه بيشتر نياز دارند تا بتوانند قدرت انتخاب خود را بالاتر ببرند.

بسيار مايل بودم که امسال نيز مي توانستم چون سال پيش همپا و همراه معلمان، دانش آموزان و پدران و مادرانشان در نشاط و جنب و جوش روز اول ماه مهر شرکت مي کردم و آهنگ دلنشين زنگ مهر و زندگي را از نزديک در مدرسه مي شنيدم اما ضرورت سفر به مجمع عمومي سازمان ملل متحد اين توفيق را از من گرفت؛ در آنجا هم در خدمت شما و نيازمند دعاي همه شما هستم.

براي اينکه سنت نيکوي سال هاي پيش زنده بماند از دانش آموزان عزيز مي پرسم: عزيزانم، ايران ما با مشکل جدي کمبود آب روبرو است. هرکدام از ما چگونه از آب‌هاي ايران، مي توانيم بهتر نگهداري و استفاده کنيم؟

طرح رتبه‌بندي معلمان امسال به مجلس ارائه مي‌شود

معاون اول رييس‌جمهور، گفت: خانواده، مدرسه و دولت سه‌گانه‌اي هستند که بايد بيش از پيش نسبت به هم نزديک و مرتبط باشند.

به گزارش خبرنگار ما ،اسحاق جهانگيري صبح ديروز در مراسم بازگشايي مدارس سراسر کشور در مدرسه دخترانه زينب (ع) واقع در منطقه 5تهران با بيان اين که اگر چه مهرماه از پاييز طبيعت خبر مي‌دهد اما نويد بهار دانش در کشور ماست، اظهار کرد: مدرسه و دانشگاه جان را به کالبد جامعه بر مي‌گرداند و زنگ مدرسه زنگ زندگي است.

معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه آينده ما در مدرسه رقم مي‌خورد و سرمايه اصلي کشور مدرسه است، خاطر نشان کرد: اگر اين سرمايه را به درستي کشف کنيم و رشد دهيم آينده روشني خواهيم داشت.

جهانگيري با اشاره به اينکه استعداد ايراني‌ها بالاست و کشف و پرورش آن وظيفه آموزش و پرورش است، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش خلاق فقط درس و آموزش رسمي نيست و اهداف مهم ديگري نيز دارد. از جمله خلاقيت‌ و نوآوري دانش آموزان را پرورش مي‌دهد، قدرت ارتباط آنها با جامعه و جهان جديد را بالا مي‌برد و به آنها توانايي نقد و تفکر انتقادي مي‌آموزد و آنها را به گونه‌اي هدايت مي کند تا شهروندي آشنا به حقوق و وظايف خود باشند.

وي با اشاره به اين که امروز بيش از5/12 ميليون دانش آموز و5/4 ميليون دانشجو تلاش جديدي براي علم آموزي آغاز مي‌کنند و شور را به جامعه مي‌آورند، خاطر نشان کرد:‌ اين که شروع سال تحصيلي براي مردم ما مهم است، ناشي از ارزش علم در نظام فکري ما و سنت و فرهنگ عميق دارد. چرا که در تعاليم ديني ما از يک طرف به برتري انسان عالم و آگاه تاکيد دارد و از سوي ديگر از مومنان خواسته شده است تا در همه عمر خود به دنبال کسب علم باشند.

جهانگيري با اشاره به اين که با آغاز سال تحصيلي جديد مقام معظم رهبري سياست‌هاي کلي علم و فناوري را ابلاغ کردند ،افزود: اين هديه بزرگي براي استادان و معلمان و دانشجويان کشور است که راه حرکت جامعه به سوي قله‌هاي بلند علم و تعليم و فناوري توسط رهبري ترسيم شده است و اميدواريم دولت و ساير ارگان هاي مسئول شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي برنامه‌ريزي دقيق و تنظيم نقشه راه و برنامه‌هاي عملياتي در جهت تحقق اين سياست را مورد توجه قرار دهند.

جهانگيري با بيان اين که توسعه همه جانبه کشور بدون توسعه آموزش و پرورش ناممکن است تصريح کرد: توسعه منابع و سرمايه اجتماعي به معناي ارتقاي ظرفيت آموزش و پرورش است و ارتقاي آموزش و پرورش فقط کار دولت نيست و نظام و جامعه بايد به اين مهم توجه کنند.

وي با بيان اينکه خط تماس نظام و دولت با جامعه در مدرسه است، افزود: سياست اصلي دولت بايد در مدرسه نشان داده شود و اميد و اعتدال و تدبير که ويژگي‌هاي اصلي اين دولت است، بايد در سياست‌ها و برنامه‌هاي آموزش و پرورش بيش از ديگر جاها اجرايي شود. وي تاکيد کرد:‌ مدرسه جامعه ما امروز بايد سرزنده و پناهگاه دانش آموز و دور از افراط و خشونت و مکاني براي رشد عقلانيت باشد. آموزش و پرورش بايد بتواند پاسخگوي نيازهاي عصر دانايي باشد.

جهانگيري خاطر نشان کرد:‌ دولت تدبير و اميد علي‌رغم محدوديت‌ها براي توسعه آموزش و پرورش و حل مشکلات آن تلاش مي‌کند.

وي با اشاره به اهميت توجه به زندگي و معيشت معلمان اظهار کرد: معلم نيازمند زندگي شرافتمندانه است تا بتواند همه ذهن و توان خود را صرف آموزش و تربيت کند.

وي با بيان اينکه معلم بالاترين گروه مرجع بر افکار عمومي جامعه‌ ماست افزود: جامعه به چشم حرمت به معلم نگاه مي‌کند و نظام و دولت هم بايد اين حرمت و منزلت را وارد زندگي‌شان کند.

جهانگيري با اشاره به اين که دولت در بودجه 93 در حد توان نسبت به رفع محدوديت‌هاي آموزش و پرورش اقدام نموده است، گفت: در حالي که بودجه‌ ديگر دستگاه ها 12 درصد رشد داشته است بودجه آموزش و پرورش را 20 درصد رشد داده‌ايم و براي اولين بار مدرسه محوري در آموزش و پرورش در سال 93 انجام گرفت و 250 ميليارد تومان براي انجام امور کيفي در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفت.

جهانگيري گفت: طرح رتبه بندي معلمان در سال جاري در دولت نهايي و جهت تصويب به مجلس محترم ارائه خواهد شد.

وي همچنين ضمن تشکر از معلمان و مسئولان آموزش و پرورش گفت: از وزير آموزش و پرورش به خاطر تلاش‌هاي بسيار و توجه عملي به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در اجراي سندتحول آموزش و پرورش که امسال 40 راهکار اين سند اجرايي مي‌شود و همچنين توجه به خواسته رئيس جمهوري در توسعه فرهنگ گفت‌وگو ، کتابخواني، زنگ انشاء، تقويت روحيه پرسشگري و نقد منصفانه و بخصوص پيگيري طرح پرسش مهر رئيس جمهوري تشکر مي‌کنم و اميدوارم سال تحصيلي پيش رو پربار و مفيد و سازنده براي جامعه ما باشد.

اسحاق جهانگيري در حاشيه بازديد از دبستان دخترانه حضرت زينب‌(س‌) با بيان اينکه خوشحالم براي آغاز سال تحصيلي در اين مدرسه شاهد حضور يافتم، علت دير رسيدن خود به اين مراسم را توضيح داد.

وي افزود: چون در ترافيک مانده بودم و اگر با اتومبيل مي‌آمدم حتي ساعت 9 هم به مراسم نمي‌رسيدم به محافظانم گفتم که اگر يک دقيقه ديگر برايم موتورسيکلت نگيرند خودم از ماشين پياده مي شوم و موتور مي‌گيرم. مسير را هم بلد نبودم و پرسان پرسان با موتورسيکلت تا دبستان آمدم.

در اين مراسم حسين هاشمي استاندار تهران و اسفنديارچهاربند مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران نيز حضور داشتند،دکتر فاني وزير آموزش وپرورش پس از قرائت پيام رئيس جمهوري سخنان کوتاهي ايراد کرد.

 

اطلاعات

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: