آئین رونمایی از نسخۀ نفیس خطّی قرآن کریم در کتابخانه ملّی ایران

1401/8/22 ۱۰:۴۵

آئین رونمایی از نسخۀ نفیس خطّی قرآن کریم در کتابخانه ملّی ایران

آئین رونمایی از نسخۀ نفیس و خطّی قرآن کریم همزمان با هفتة کتاب در کتابخانۀ ملّی ایران برگزار می ­شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی ایران، بیش از یکصد برنامه فرهنگی در هفتة کتاب در کتابخانة ملّی ایران برگزار می شود که ازجمله مهمترین این برنامه ها، آئین رونمایی از یک نسخة خطی قرآن کریم بازمانده از دورة سلجوقی است.

این نسخه نفیس که به همّت سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران و با هدف حفاظت از آثار کهن ملّی در ماه های اخیر خریداری و در فهرست نسخ خطّی کتابخانة ملّی ایران به ثبت رسیده است، طیّ مراسمی در روز سه شنبه 24 آبان ماه، ساعت 9:30 و همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، در کتابخانۀ ملّی ایران (تالار قلم) رونمائی خواهد شد.

این نسخه از قرآن مترجَم دوره سلجوقی به خط نَسخ کهن که احتمالاً حدود سده ششم هجری قمری کتابت شده، از آیة ۴۱ «سوره بقره» تا آیة ۸ «سوره قارعه» را در بردارد. ترجمة فارسی کهن، در بین سطرها نوشته شده است و ترجمة تحت‌اللفظی آن، روان و رساست.

در آغاز ترجمه، قبل از هر سوره به ترتیب: نام سوره، مکّی یا مدنی، تعداد آیات، تعداد کلمات، تعداد حروف، روایتی کوتاه از حضرت رسول(ص) به نقل از «اُبَیّ بن کَعب» در خواص خواندن آن سوره آمده است. این نسخة نفیس، دارای 291 برگ و هر برگ ۱۳ سطر است که آغاز آن از آیة ۴۱ سورة مبارکة بقره و انجام نسخه آیة ۸ سوره مبارکه قارعه است.

همچنین آرایه‌های بکار رفته در نسخه به سبک سلجوقی و مشتمل بر شمسه و ترنج‌های کوچک و متوسط و گل‌های تزئینی در حاشیة اوراق، رموز سجاوندی و مواضع سجدات در حاشیه به رنگ سرخ و تقسیمات اجزاء و احزاب در حاشیه به رنگ سرخ و سیاه است.

جنس کاغذ نسخه، سمرقندی نخودی ‌است. جلد نسخه الحاقی، مقوایی نخودی و عطف نیز پارچه‌ای قرمز است. امتیاز این نسخه نسبت به سایر نسخ موجود، قدمت و ترجمه فارسی کهن است که گمان می‌رود بازمانده از دورة سلجوقی (قرن ۶ ق) باشد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: