رساله پارسی کهن در فن ترسّل

1393/9/17 ۱۲:۱۵

رساله پارسی کهن در فن ترسّل

«غرّه الألفاظ و نزهه الألحاظ» اثر محمد بن علی بن محمد کاتب سمرقندی از دانشوران سده 5-6 قمری است. در کتابخانه چستربیتی ایرلند مجموعه‌ای کهن به شماره 3785 موجود است که شامل دو رساله است: رساله فی البلاغه و رساله غرّه الألفاظ و نزهه الألحاظ. دومین رساله اثر کاتب سمرقندی از دانشوران سده 5 یا 6 قمری است که اول بار در فهرست آربری معرفی شده است. از این اثر نسخه عکسی‌ای در کتابخانه آیت الله مرعشی نیز موجود است.

 

«غرّه الألفاظ و نزهه الألحاظ» اثر محمد بن علی بن محمد کاتب سمرقندی از دانشوران سده 5-6 قمری است.

در کتابخانه چستربیتی ایرلند مجموعه‌ای کهن به شماره 3785 موجود است که شامل دو رساله است: رساله فی البلاغه و رساله غرّه الألفاظ و نزهه الألحاظ. دومین رساله اثر کاتب سمرقندی از دانشوران سده 5 یا 6 قمری است که اول بار در فهرست آربری معرفی شده است. از این اثر نسخه عکسی‌ای در کتابخانه آیت الله مرعشی نیز موجود است.

این رساله مختصر و در عین حال مهم، در آداب نامه نگاری و فن ترسّل است که نویسنده در مقدمه ضمن تصریح به نام خویش، بیان داشته است که آن را برای مطالعه ملک الکتاب عمر بن محمد بن ابی نصر نگاشته است.

مولف در مواردی از اشعار عنصری بلخی ملک الشعرای دربار محمود غزنوی، نیز شاهد می‌آورد. علاوه بر آن نسخه از لحاظ نگارش و کتابت خود گویای قدمت خویش است.

چند برگ از نسخه در اواسط از لبه فوقانی آسیب دیده است. در آغاز نسخه یادداشت پشت نسخه‌ای فوایدی به نقل از رسایل اخوان‌الصفاء دیده می‌شود و اینکه نام رساله در صفحه عنوان نوشته شده است.

این کتاب به مقدمه و اهتمام یوسف بیگ‌باباپور از سوی انتشارات منشور سمیر و انجمن تاریخ پژوهان مراغه در سال 93 و در 60 صفحه منتشر شده است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: