حسن انوری: در اوایل کار تدوین فرهنگ مترادفات هستیم

1393/9/11 ۱۱:۴۳

حسن انوری: در اوایل کار تدوین فرهنگ مترادفات هستیم

حسن انوری، استاد زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر معاصر از تدوین فرهنگ مترادفات فارسی خبر داد. حسن انوری گفت آخرین کتابی که از او منتشر شده "فرهنگ جغرافیایی" است و در حال حاضر و به کمک یک گروه 4 نفره فرهنگ مترادفات فارسی را تدوین می‌کند. حسن انوری را که بیشتر با فرهنگ واژگان سخن می‌شناسیم، گفت: تا به امروز در زبان فارسی فرهنگ مترادفات تدوین نشده است و این در حالی است که نیاز بسیاری به داشتن چنین واژه نامه‌ای احساس می‌شود.

 

حسن انوری، استاد زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر معاصر از تدوین فرهنگ مترادفات فارسی خبر داد.

حسن انوری گفت آخرین کتابی که از او منتشر شده "فرهنگ جغرافیایی" است و در حال حاضر و به کمک یک گروه 4 نفره فرهنگ مترادفات فارسی را تدوین می‌کند.

حسن انوری را که بیشتر با فرهنگ واژگان سخن می‌شناسیم، گفت: تا به امروز در زبان فارسی فرهنگ مترادفات تدوین نشده است و این در حالی است که نیاز بسیاری به داشتن چنین واژه نامه‌ای احساس می‌شود.

حسن انوری توضیح داد: یکی از این الزامات در کار مترجمان ماست. مترجمان در زمان ترجمه باید از بهترین مترادف‌ها و معادل‌ها برای لفظ مورد نظرشان مطلع باشند. ما این نیاز را احساس کردیم و شروع به تدوین فرهنگ مترادفات فارسی شدیم.

حسن انوری در پاسخ به این سوال که تدوین این "فرهنگ" چه مدت زمان می‌برد، گفت: ما فعلا در اوایل کار هستیم اما بنا به تعهدمان به ناشر، باید این کار را تا 2 سال دیگر تحویل ناشر(موسسه سخن) بدهیم.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه به نظر شما چرا "دستور زبان فارسی" به نوشته شما همچنان از پرتیراژترین کتاب‌ها در میان دستورهای زبان فارسی است، گفت: ما در دستور زبان فارسی (جلدهای یک و دو) سعی کردیم با دیدی نو به مقوله‌های دستوری نگاه کنیم و از دستورهای کهن که با نگاه قدمایی نوشته شده‌اند، دوری جسته‌ایم.

انوری در ادامه گفت:شاید بر مبنای همین نگاه نو بوده است که دانشگاه‌های مختلف این کتاب را برای تدریس دستور زبان فارسی انتخاب کردند و جزو کتاب‌های درسی قرار داده‌اند.

"فرهنگ بزرگ سخن"، "دستور زبان فارسی" (با همکاری حسن احمدی گیوی)، "راهنمای تدریس فارسی"، "رزمنامه رستم و سهراب" (با همکاری جعفر شعار)، "سخن و اندیشه" (با همکاری علی‌اصغر خبره‌زاده)، "صدای سخن عشق"، "غمنامه رستم و سهراب"، "گزیده اشعار رودکی" (با همکاری جعفر شعار)، "گزیده اشعار صائب" (با همکاری جعفر شعار و زین‌العابدین مؤتمن) و "گزیده غزلیات سعدی" از آثار این "چهره ماندگار" ادب فارسی است.

هنرآنلاین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: