یک عمر با عشق تقدیم به زبان و ادبیات فارسی

1396/12/9 ۰۸:۳۲

یک عمر با عشق تقدیم به زبان و ادبیات فارسی

از خودش که روایت می‌کند باز برمی‌گردد به تکاب و آن روزگار کودکی. می‌گوید: «آن زمان اکثریت مردم بی‌سواد بودند. جهل و خرافات بشدت رایج بود. تنها مدرسه تکاب در همین سال‌ها دبستان ملی (خصوصی) محمدیه بود که از طریق شهریه دانش‌آموزان اداره می‌شد. امتیاز مدرسه با ابوالحسن هاشمی بود. هاشمی را سردار افشار همراه با حسن نوعی از تبریز فراخوانده بود که در تکاب مدرسه دایر کنند.


تجلیل از حسن انوری در آستانه ۸۴ سالگی
 

از خودش که روایت می‌کند باز برمی‌گردد به تکاب و آن روزگار کودکی. می‌گوید: «آن زمان اکثریت مردم بی‌سواد بودند. جهل و خرافات بشدت رایج بود. تنها مدرسه تکاب در همین سال‌ها دبستان ملی (خصوصی) محمدیه بود که از طریق شهریه دانش‌آموزان اداره می‌شد. امتیاز مدرسه با ابوالحسن هاشمی بود. هاشمی را سردار افشار همراه با حسن نوعی از تبریز فراخوانده بود که در تکاب مدرسه دایر کنند. هاشمی مردی فرهیخته و روشنفکر بود. کورسویی بود که در آن تاریکی جهل و خرافات سوسو می‌زد.» این زندگی کودکی به نام «حسن انوری» است که امروز 84 ساله شده و یکی از چهره‌های شاخص در ادبیات و علوم انسانی که به قول احمد مسجدجامعی «در دوره و زمانه‌ای که هیچ محصول جدی را شاهد نیستیم، دکتر حسن انوری تمام تلاش خود را برای گسترش فرهنگ و ادب فارسی گذاشت.»
روز دوشنبه در هفتمین مراسم گرامیداشت علامه علی‌اکبر دهخدا بزرگداشت این استاد بزرگ ادبیات و علوم انسانی با حضور چهره‌هایی همچون محمدرضا شفیعی‌کدکنی، حسن انوری، شهرام ناظری، احمد مسجدجامعی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، ژاله آموزگار، رسول شایسته، سعید نجفی، توفیق سبحانی، مهدی ماحوزی، رضا مصطفوی، غلامرضا ستوده، بهرام پروین‌گنابادی، نجفی اسداللهی و... در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا برگزار شد.
حسن انوری هم با حضور پشت تریبون این مراسم گفت: من خود را پیش از هر چیز یک معلم می‌دانم؛ معلمی که بیش از ۶۰ سال در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس کرده و هیچ‌گاه بدون طرح درس به‌کلاس نرفته است. عالم علاقه‌مند به‌کار خود نمی‌تواند نسبت به‌کتاب‌های درسی بی‌اعتنا باشد، همان‌طور که در دهه ۴۰ کتاب‌های درسی وضع خوبی نداشتند و من چند مقاله در نقد این کتاب‌ها در مجله یغما نوشتم و بواسطه‌ همان مقالات انتقادی، به‌سازمان کتاب‌های درسی دعوت شدم تا در تألیف کتاب‌های جدید همکاری کنم. این استاد ادبیات فارسی ادامه داد: من ایران‌دوستی و علاقه به فرهنگ ایران را در کتاب‌های درسی اعمال کردم تا دانش‌آموزان را دوستدار فرهنگ ایران بار بیاورم. انوری با بیان اینکه بیش از ۳۰ کتاب تألیف کرده یا در تألیف آنها مشارکت داشته، گفت: من به زبان فارسی عشق پیدا کردم چرا که شایسته دوست داشته شدن بود و تمامی اقوام ایرانی هم به این زبان سخن می‌گفتند. علاوه بر آن، آثار مهم ادبی جهان مانند شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی، دیوان حافظ و آثار مولوی در آن به‌وجود آمده‌اند. البته این زبان خصوصیت دیگری هم دارد و آن جنبه موسیقایی‌اش است. او در پایان خود را خدمتگزار کوچک زبان فارسی دانست و افزود: هشت سال برای تألیف فرهنگ سخن زمان گذاشتم و از این فرهنگ، کتاب‌های بعدی مانند فرهنگ سخن کودکان و... بیرون آمدند.

 

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: