دکتر علی اکبر صالحی: از تنوع فرهنگی، قومی و زبانی نباید غفلت کرد

1393/9/9 ۰۹:۲۲

دکتر علی اکبر صالحی: از تنوع فرهنگی، قومی و زبانی نباید غفلت کرد

دکتر علی اکبر صالحی، عضو فرهنگستان علوم و رئیس سازمان انرژی اتمی، در مراسم افتتاحیه نخستین همایش «فرایند استاندارد آموزش و آموزش استاندارد» در 5 آذر ماه در محل فرهنگستان علوم برگزار شد نظام آموزشی یک کشور را به عنوان بُن مایه و مُقومِ زندگی جمعی برشمرد و گفت: «این نهاد دیرپا در پهنه تاریخ جهان به‌عنوان مردمی‌ترین، مقبول‌ترین و شریف‌ترین نهاد برآمده از اراده بشر جلوه‌گر شده است.»

 

دکتر علی اکبر صالحی، عضو فرهنگستان علوم و رئیس سازمان انرژی اتمی، در مراسم افتتاحیه نخستین همایش «فرایند استاندارد آموزش و آموزش استاندارد» در 5 آذر ماه در محل فرهنگستان علوم برگزار شد نظام آموزشی یک کشور را به عنوان بُن مایه و مُقومِ زندگی جمعی برشمرد و گفت: «این نهاد دیرپا در پهنه تاریخ جهان به‌عنوان مردمی‌ترین، مقبول‌ترین و شریف‌ترین نهاد برآمده از اراده بشر جلوه‌گر شده است.»

صالحی هدف‌غایی نظام آموزشی را چنین توصیف کرد: آموزش تنها به معنای انباشتن ذهن دانش‌آموختگان از انبوهی از اطلاعات و آمار و ارقام نیست بلکه هدف‌ غایی، آن است که آحاد جامعه، مطابق هنجار و آرمان‌های فرهنگی موردنظر یک نظام، تربیت شوند تا از این طریق مجال لازم برای انتقال فرهنگ، دانش و اخلاق به نسل بعدی فراهم ‌آید.

او معتقد است برای تحقق درست چنین آرمانی باید به دنبال تدوین و تبیین چارچوب‌هایی مدون و نظام‌مند تحت عنوان «استانداردهای آموزش» باشیم. این فرایند معطوف به تمامی ابعاد آموزش از جمله مواد درسی، شیوه آموزش، به کارگیری تجهیزات مدرن و پیشرفته، امور فوق برنامه، مسائل مربوط به کنش‌های رفتاری و روان‌سنجی و همچنین شیوه‌های تشویق و ترغیب و زمینه‌سازی برای ابتکار و خلاقیت و خودباوری است.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) سه کارکرد اصلی نظام آموزشی هر کشور را تولید دانش (پژوهش) انتقال دانش (آموزش) و اشاعه و نشر دانش (ارائه خدمت) می‌داند، تصریح کرد: تأکید نداشتن بر تولید دانش، زمینه‌سازِ تبدیل کشور به مصرف کننده تولیدات علمی دیگران خواهد شد. در چنین اوضاع و احوالی، کشورهایی که به چنین مقوله مهمی، توجه نشان نمی‌دهند، به ناچار دانش نظری یا بنیادی تولید شده در خارج از مرزهای خود را همچون یک محصول وارداتی در اختیار فرزندان خویش قرار می‌دهند. همچنین بی‌توجهی به مقوله انتقال دانش، به عنوان یکی دیگر از کارکردهای نظام آموزشی، ممکن است به تربیت نیروی انسانی ناکارآمد و ناتوان در کاربردِ آموخته‌ها منجر شود.

ضرورت اتخاذ رویکردی هوشمندانه جهت ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی از جمله محور‌های بحث دکتر صالحی بود او در این زمینه چنین عنوان کرد: ما را از داد‌و‌ستد دائمی با جهان علم و دانشمندان و اندیشمندان در عرصه جهانی گریزی نیست. علم و دانش، متاعی نیست که به انحصار کسی درآید یا در قفس و حبسِ امیال و اغراض گروهی گرفتار شود. البته در این میانه یکی از بزرگترین مشکلات در مسیر ارتقای سطح تعاملات و تبادلات علمی و فرهنگی، محدود شدن امور به قالب‌ها و ساز و کارهای دولتی است. باید به تدوین ساز و کاری نوین اندیشید که از رهگذرِ آن، میزان مشارکت بخش‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد، گسترش یافته و موانع ساختاری بیش از پیش برطرف شود.

دکتر صالحی بر تنوع فرهنگی، قومی و زبانی در تدوین استانداردهای آموزشی تأکید کرد و گفت: نباید از عنایت به این واقعیت غفلت ورزید که ایران کشوری است که از تنوع فرهنگی، قومی و زبانی برخوردار است. شایسته است تا بر اساس الگویی سنجیده، به گونه‌ای عمل شود تا این تنوع - که خود از زیبایی‌های فرهنگ ملی است- با تکیه بر مبانی نظری مُتقَن، مدیریت شود. اگر در تدوین استانداردهای آموزشی به این ابعاد، توجه لازم مبذول نشود، باید انتظار داشت که اجرای آنها با مقاومت‌هایی روبه‌رو شود.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: