آخرین کشفیات منقول شهر پارسه، راهی گنجینه تخت جمشید شد

1393/9/3 ۰۹:۵۴

آخرین کشفیات منقول شهر پارسه، راهی گنجینه تخت جمشید شد

مدیر داخلی مجموعه تخت جمشید، از انتقال مهمترین یافته های کاوش تل آجری، به گنجینه تخت جمشید خبر داد. به‌دنبال تداوم برنامه­های روشمند مطالعه شهر پارسه در محدوده شمال غربی تخت­جمشید ، آجرهای لعابدار به‌دست آمده در این محوطه که معروف به تل آجری است با انتقال به گنجینه تخت جمشید، مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفت.

 

 

مدیر داخلی مجموعه تخت جمشید، از انتقال مهمترین یافته های کاوش تل آجری، به گنجینه تخت جمشید خبر داد.

به‌دنبال تداوم برنامه­های روشمند مطالعه شهر پارسه در محدوده شمال غربی تخت­جمشید ، آجرهای لعابدار به‌دست آمده در این محوطه که معروف به تل آجری است با انتقال به گنجینه تخت جمشید، مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفت.

علی اکبر صادقی باستان شناس و مدیر داخلی این مجموعه با اشاره به ارزش آجرهای لعابدار رنگین بدست آمده، که مزین به انواع نقوش ترکیبی حیوانات بالدار است و در بیشتر آنها تصاویر ترکیبی از حیوانات اسطوره ای دوره عیلامی و هخامنشی با سنت جنوب غرب ایران، شوش و بین النهرین به چشم می‌خورد را از منظر مطالعاتی و پژوهشی حائز اهمیت دانست و افزود:«از آنجایی‌که از سوی پژوهشگران مختلف نظیر ویلیام سامنر، تیلیا، تجویدی و سباستین کنده در مورد کارکرد محوطه تل آجری تفسیرهای متعددی مانند این که محوطه مذکور کوره آجرپزی یا یادمانی آجری با کارکرد اداری یا مذهبی بوده ، مطرح شده است، بی شک بررسی تشابه نقوش آجرهای لعابدار مکشوفه از تل آجری با نقوش اسطوره های بین النهرین و همچنین آنالیز آجرها و تلاش برای دستیابی به شناخت کافی در خصوص وجه تشابه و یا تفاوت عناصر سازنده آن با آجرهای لعاب­دار هخامنشی کاخ آپادانا در شوش ، برخی ناگفته ها و خلاءهای تاریخی مرتبط با پیشینه شهر پارسه را توجیه می کند».

مدیر داخلی تخت جمشید در پایان ، حضور مستمر نیروهای یگان حفاظت مجموعه تخت جمشید را در کاوش های اخیر شهر پارسه اعم از کاوش آبراهه های زیرزمینی تخت جمشید، کاوش تل سبز در دشت مرودشت و کاوش تل آجری، نشان از اهمیت ویژه به حفظ و صیانت از آثار فرهنگی- تاریخی برشمرد و تصریح کرد:« با توجه به تنوع و گستردگی آثار مهم تاریخی -  فرهنگی در محدوده پارسه – پاسارگاد، سهم نیروهای آموزش دیده ی یگان حفاظت مجموعه تخت جمشید و اداره میراث فرهنگی مرودشت در صیانت از این گستره تاریخی بسیار بالا و در خور توجه  است».

گفتنی است برنامه پژوهشی هیات باستان شناسی مشترک ایرانی ایتالیائی به مدت 50 روز در ماههای مهر و آبان سال 1393 در محوطه تل آجری انجام شد. برنامه این فصل به سرپرستی دکتر علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و پروفسور پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا ایتالیا با حمایت و مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید انجام گرفت. همچنین، در این فصل چشم انداز زمین ریخت شناسی تخت جمشید و شهر پارسه در چارچوب مطالعات ژئومورفولوژی شناسایی و بازسازی شد. در این فصل، 10 هکتار از محدوده پیرامون تل آجری در حوزه باغ فیروزی با استفاده از روش ترکیبی ژئو الکتریک و هم ژئوفیزیک بررسی و مستندنگاری شد. در برنامه حاضر علاوه بر بکارگیری روش های دقیق باستان شناسی و تخصص های مرتبط نظیر استخوان باستان شناسی، از انواع آزمایش ها در خصوص مواد آلی و کانی، مطالعات ژئوالکتریک، ژئوفیزیک، نقشه برداری، زمین شناسی، ژئومورفولوژی استفاده، و نتایج مطالعات در سیستم های اطلاعات جغرافیایی و تشکیل انواع بانک های اطلاعاتی مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفت. 

خبرگزاری میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: