بحرانی شدن فرو نشست زمین در اطراف تخت جمشید

1394/3/4 ۰۹:۵۶

بحرانی شدن فرو نشست زمین در اطراف تخت جمشید

فرونشست زمین در اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم و برخی روستاهای مجاور این یادمان‌های تاریخی، در وضعیتی بحرانی است. «مسعود رضایی منفرد» مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در همایش حرایم میراث فرهنگی که در تخت جمشید برگزار شد، بیان کرد: فرونشست زمین در اکثر نقاط ایران و از جمله دشت مرودشت، ناشی از وقوع خشکسالی‌های پی درپی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است. متأسفانه شدت این بحران به حدی است که علاوه بر آسیب به طبیعت منطقه و اراضی بخش کشاورزی، امکان دارد این پدیده به زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی فارس نیز آسیب رساند.

 

 فرونشست زمین در اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم و برخی روستاهای مجاور این یادمان‌های تاریخی، در وضعیتی بحرانی است.

«مسعود رضایی منفرد» مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در همایش حرایم میراث فرهنگی که در تخت جمشید برگزار شد، بیان کرد: فرونشست زمین در اکثر نقاط ایران و از جمله دشت مرودشت، ناشی از وقوع خشکسالی‌های پی درپی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است. متأسفانه شدت این بحران به حدی است که علاوه بر آسیب به طبیعت منطقه و اراضی بخش کشاورزی، امکان دارد این پدیده به زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی فارس نیز آسیب رساند.

رضایی منفرد اظهار داشت: افت سطح آب‌های زیرزمینی و مخاطره فرونشست سطح زمین یکی از بلایا و معضلات مهم کشور و از جمله دشت مرودشت در چند سال گذشته است و به همین سبب تغییر و اصلاح الگوی کشت در این منطقه ضروری‌ترین اقدام برای رفع این بحران است.

وی اضافه کرد: با هرگونه دخل و تصرف غیرمجاز، خرید و فروش و تغییر کاربری بدون مجوز میراث فرهنگی در اراضی محدوده حرایم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر برخورد قانونی خواهد شد. اجازه نخواهیم داد زمین خواری و موج تخریب و تغییر کاربری به حوزه حریم سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر سرایت کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار داشت: تاکنون تخلفاتی در این حوزه صورت گرفته و پرونده‌های حقوقی در این زمینه تشکیل شده که امیدواریم با عزم جدی و هم افزایی جمعی، میزان تخلفات در محدوده حریم پارسه کاهش یابد.

رضایی منفرد افزود: توجه به عامل مهم تعامل با مردم محلی ساکن در محدوده‌های حریم‌های درجه یک و 2 این یادمان‌های تاریخی، به عنوان یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه کافی داشت، زیرا ساکنان و کشاورزان این منطقه خود نگهبانان همیشگی و حافظان محدوده‌های حرایم هستند.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: