ادبیات و روزنامه‌نگاری/ اسدالله امرایی

1393/8/18 ۰۹:۳۱

 ادبیات و روزنامه‌نگاری/ اسدالله امرایی

اسدالله امرایی در یادداشت کوتاهی که در اختیار خبرگزاری کتاب ایران قرار داده به اهمیت حضور نویسندگان بزرگ در روزنامه‌های مهم دنیا و پیوند کتاب و روزنامه اشاره کرده است که آن را می‌خوانیم.

 

 

 

 اسدالله امرایی: بسیاری از نام‌های مطرح در عرصه ادبیات جهان همزمان یا پس از دوره‌ای از کار حرفه‌ای یا حتی گاهی پیش از آن در مطبوعات، کارکرده‌اند و مسیر زندگی حرفه‌ای بسیاری از این نویسندگان از لابه‌لای صفحات روزنامه‌ها تعیین‌شده است. نام‌های آشنا در این زمینه کم نیستند؛ میشل فوکو، ژاک دریدا، ژان بودریار، ژیل دلوز، میشل سر، کلود لوی استروس، ژان پل سارتر، آلبرت کامو، ارنست همینگوی، گابریل گارسیا مارکز، ماریو بارگاس یوسا، کارلوس فوئنتس، اوکتاویو پاز، خورخه لوئیس بورخس و... . همچنین مطبوعاتی مانند واشنگتن پست و نیویورک تایمز در امریکا، تایمز و گاردین در بریتانیا و لوموند و فیگارو در فرانسه میزبان این قلم‌ها بودند و شهرت‌شان مدیون این نام‌ها بوده و هست.

کارل مارکس سردبیر روزنامه نویه راینیشه تسایتونگ بود. امیل زولا، نامه معروف خود «من متهم می‌کنم» را درباره فساد فرانسه در جریان پرونده دریفوس در مطبوعات به چاپ رساند و تبعید شد.

در جهان تقریباً روزنامه‌ای منتشر نمی‌شود که ضمیمه ادبی نداشته باشد. گاردین، تایمز و لس‌آنجلس تایمز، نیویورک تایمز و واشنگتن پست را که می‌گشاییم مقالات بی شماری در حوزه‌های ادبی و اجتماعی و کتاب و کتابخوانی دارند. حلقه پیوند کتاب و روزنامه بی‌تردید تأثیر عمیقی بر بازار نشر دارد و به سرمایه فرهنگی کشور می‌افزاید.

عمر کتاب و کتابخانه‌ها به چند هزار سال می‌رسد، عمر مطبوعات و روزنامه‌ها به‌زحمت به دو قرن می‌رسد. موقعیت نشریات و روزنامه‌ها و سهولت دسترسی به آنها جایگاه مناسبی در اختیار نویسندگان قرار داده تا از آن برای اشاعه آثار خود بهره بیشتری ببرند.

یکی از مطبوعات مهم و تأثیرگذار جهان لس آنجلس تایمز و ضمیمه کتاب آن است. این روزنامه از سال 1881 در لس آنجلس کالیفرنیا منتشر می‌شود. در سال 2008 پرتیراژترین روزنامه ایالات متحده بود و چهارمین روزنامه از نظر توزیع سراسری. روزهای تعطیل شمارگان روزنامه 10 تا 20 درصد بیشتر می‌شود. تبلیغات کتاب در این روزنامه از تخفیف‌های ویژه برخوردار است. همکاران این روزنامه معمولاً در اغلب جوایز روزنامه‌نگاری مثل جایزه پولیتزر حضور دارند و بسیاری از نویسندگان و آثار آنها در این روزنامه معرفی شده‌اند و بسیاری از نویسندگان نیز کار در این روزنامه و ضمیمه کتاب آن را جزو افتخارات خود محسوب می‌کنند.

دون بارلتی، آلن میلر، استوارت لوری، کارل گرینبرگ از زمره نام‌های پرافتخار این روزنامه هستند. با فراگیر شدن اینترنت هم این روزنامه خوانندگان خود را از دست نداد و هم چنان به رسالت خود ادامه می‌دهد.

 

 
خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا )
 
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: