زنان كرد و شكستن اسطوره ضعيفه بودن زن / مریم فرزانه

1393/8/17 ۱۱:۲۷

زنان كرد و شكستن اسطوره ضعيفه بودن زن / مریم فرزانه

در بازخوانى نبردها و جنگ های تاريخ شواهد بسيارى دال بر حضور و مشاركت زنان در جنگ، چه در جوامع غير مسلمان و چه در جوامع مسلمان وجود دارد و این مساله موضوع جديدى نيست و علی القاعده نباید تعجب جهانیان را برانگیزد و در رأس اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی قرار گیرد. در بسیاری از جنگ ها مانند جنگ هاى جهانى اول و دوم زنان بسيارى به خدمت در ارتش كشور خود پرداختند و از اين لحاظ تفاوتى ميان زن و مرد وجود نداشته و جنسيت هرگز مانعى براى مشاركت آنان در جنگ محسوب نشده است. پس كدام ويژگى سبب گرديد تا تصاوير مشاركت زنان كرد به خصوص زنان كوبانى سلاح به دست در نبرد بر عليه سپاه داعش توجه تمام رسانه هاى بين المللى را به خود جلب نمايد. شاید بتوان گفت این تعجب از برداشتی ناشی می شود که جهانیان از زن خاورمیانه ای پیدا کرده اند.

 

در بازخوانى نبردها و جنگ های تاريخ شواهد بسيارى دال بر حضور و مشاركت زنان در جنگ، چه در جوامع غير مسلمان و چه در جوامع مسلمان وجود دارد و این مساله موضوع جديدى نيست و علی القاعده نباید تعجب جهانیان را برانگیزد و در رأس اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی قرار گیرد. در بسیاری از جنگ ها مانند جنگ هاى جهانى اول و دوم زنان بسيارى به خدمت در ارتش كشور خود پرداختند و از اين لحاظ تفاوتى ميان زن و مرد وجود نداشته و جنسيت هرگز مانعى براى مشاركت آنان در جنگ محسوب نشده است. پس كدام ويژگى سبب گرديد تا تصاوير مشاركت زنان كرد به خصوص زنان كوبانى سلاح به دست در نبرد بر عليه سپاه داعش توجه تمام رسانه هاى بين المللى را به خود جلب نمايد. شاید بتوان گفت این تعجب از برداشتی ناشی می شود که جهانیان از زن خاورمیانه ای پیدا کرده اند. در فرهنگ و ديدگاه های مردسالارانه خاورمیانه ، زن موجودى ضعيف و ناتوان است كه به شدت محتاج حمايت موجود قدرتمندى به نام مرد است، و به واسطه همين ضعف سزاوار نيست كه كارهايى را كه در توانش نيست، به او تحميل كرد. همين تفكر سبب شد تا نقش و شيوه مشاركت او در خانواده و جامعه توسط مردان تبيين و تدوين گردد. و خانه تنها محل امن برای زن و ایفای نقشهای مادری و همسری بهترین وظیفه  برای آنان تشخیص داده شود و اگر به آنان در جامعه احیانا نیازی پیدا شد بهتر است در نقشی باشد که بیشترین شباهت و نزدیکی را به همان نقش های تعریف شده داشته باشد. در چارچوب چنین اندیشه ای از صدر اسلام تا کنون مشاركت و نقش زنان مسلمان در جنگ ها فقط به تشويق و حمايت روحى جنگجویان، ایفای نقش های تدارکات و پشتیبانی در پشت جبهه مانند پرستاری، مداواى مجروحين، امداد رسانی و کمکهای جانبی محدود بود. البته در صورت پیروزی دشمن، زنان بیشترین آسیب و زیان را از جنگ متحمل می شدند و به همراه فرزندان و گاه حتی در وضعیت بارداری ناچار به فرار و رها كردن خانه و كاشانه خود می شدند. این آسیب زمانی بیشتر می شد که زنان همسر و یا پدر و نزدیکان خود را از دست می دادند و بار زندگی در اردوگاه و پناهگاه را شخصا به دوش می کشیدند. البته در برخی موارد  زنان  تسلیم شرایط حاکم می شدند زیرا فرهنگ مردسالار به آنان القا کرده بود و چه بسا خود نیز باور کرده بودند که موجودی ضعيف هستند و قدرت دفاع از زندگی و حتی جسم و جان خود را ندارند.

 با ظهور داعش سیمای ساخته شده از زن در خاورمیانه شکست و ناخواسته وجوه دیگری از زنان خاورمیانه ای و مسلمان به مردم دنیا به ویژه زنان نشان داده شد. با آغاز حملات داعش به اقلیم کردستان و شدت گرفتن نبردها، زنان پیشمرگ کرد  به موازات مردان به دفاع از سرزمین خود پرداختند. پس از رسیدن آتش جنگ به کوبانی بخش زیادی از مسئولیت دفاع از شهر( حدود ٤٠٪) به عهده زنان بود و بنا بر برخی اخبار، فرمانده کل مدافعین کوبانی زنی به نام آفرین بود. زنان کوبانی به یقین از آنچه بر سر زنان کرد ایزدی، شبک و کاکه یی در سنجار و دشت نینوا آمده بود مطلع شدند. آنان می دانستند که داعشیان با استناد به برخی روایات دینی، جنگ خود با دشمنان را جهاد می خواندند و زنان را هم به عنوان بخشی از غنایم جنگ تصاحب کرده و یا در بازار برده فروشی به عنوان کنیز با رقم های مختلف (بسته به ویژگیهای زن) می فروختند. در چنین شرایطی بود که زنان خانه دار و عادی هم به صفوف پیشمرگه های زن پیوستند و همچون آنان برای دفاع از انسانیت و شرافت خود سلاح به دست گرفتند. در مقابل داعش برای  تهدید زنان کرد، سرهای بریده چند تن از جنگجویان زن را که در جنگ کشته شده بودند در برابر دوربینهای تلویزیونی به نمایش گذاشت و ضمنا تهدید کرد كه اگر این نوع زنان را زنده اسیر کنند به زور عقد خواهند کرد. اما زنان کرد نه تنها نترسیدند بلکه رسما  اعلام کردند که همیشه یک گلوله نگه خواهند داشت تا در صورت شکست به چنگ داعش نیفتند و مرگ قهرمانانه را بر بندگی و بردگی آنان ترجیح خواهند داد. به این ترتیب زنان در خط مقدم جنگ با داعش ماندند و نخواستند به قول "بریتان" یکی از زنان رزمنده کوبانی، داعش آنان را به عصر حجر بازگردانده و به کنیزی بگیرند و یا به قول شلین با انتخاب خود دست به مقاومت زده اند و حاضر هستند تا برای آزادی زنان بمیرند و در هر لحظه ای آمادگی مردن دارند. تصاویر این زنان با چهره های مصمم و شجاع، اسلحه به دوش و دست، در سنگر در حال دفاع و دیدبانی دشمن و نه کودک به بغل و گریان و پریشان تعجب همگان را برانگیخت و کابوسی شد برای سپاه داعش. زنان كرد کوبانی مانند آفرين ، ریحانه ، بريتان و شلين و بيرولات و زنان پیشمرگه اقلیم کردستان مانند فرمانده ناهید احمد رشید ، چنان اسطوره ضعيفه بودن و پرده نشین بودن زن را شكستند که کمتر نظیری برای آن میتوان یافت. این ضعیفه ها؟! چنان ترسی در دل سپاهیان داعش ایجاد کردند كه فرماندهان داعشی مجبور شدند براى تحريك و انگيزش جهادگران اعلام کنند اگر به دست زنان كشته شوند به بهشت نخواهند نرفت. پس آفرين به فرمانده آفرین و آفرين ها و ناهیدها ، كه نه تنها زنان را سر افراز كردند، بلكه ثابت کردند که زنان ضعیفه نیستند بلکه اگر شرایط مناسب باشد و روزش برسد، در رشادت و تلاش چیزی از مردان کم ندارند.

از سوی دیگر فیلم ها و عکس هایی که تعامل و همکاری زنان و مردان کرد را نشان می داد تصویر متفاوتی را از نوع رابطه زن و مرد در خاورمیانه نشان داد. رابطه ای آزاد، برابر، انسانی و اخلاقی که به نوبه خود کابوس بزرگ دیگری را برای افراط گرایان داعش درست کرد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: