رباب رومي

1393/7/2 ۰۹:۴۳

رباب رومي

پژوهشگر اين اثر در دست يازي به كارهاي پژوهشي با موضوع‌هاي نو و تازه اشتهار دارد. «رباب رومي» نيز مانند ديگر آثار او از ويژگي‌ تازگي در موضوع برخوردار است. او در كتاب حاضر براي نخستين بار به گونه‌اي مستقيم و مستقل، موسيقي را در همه ابعاد وجودي مولانا و آثارش نگريسته و نگاشته است.

 

 

پژوهشگر اين اثر در دست يازي به كارهاي پژوهشي با موضوع‌هاي نو و تازه اشتهار دارد. «رباب رومي» نيز مانند ديگر آثار او از ويژگي‌ تازگي در موضوع برخوردار است. او در كتاب حاضر براي نخستين بار به گونه‌اي مستقيم و مستقل، موسيقي را در همه ابعاد وجودي مولانا و آثارش نگريسته و نگاشته است.

موضوع موسيقي در آثار مولانا از هر موضوعي فراتر مي‌رود و بر آنها سايه مي‌افكند. چامه‌هاي هيچ شاعري به قدر مولانا در وزنها و ظرفيتهاي موسيقي قالب‌بندي نشده است. «رباب رومي» پي‌جوي گشتن در سايه همين وزنها و ظرفيتهاست. اين كتاب در پنج بخش زير تهيه و تدوين يافته است:

بخش نخست: پيش درآمد واژه‌‌ها، اشخاص و اصطلاحات موسيقيايي در آثار مولانا به ترتيب حروف الفبا، بخش دوم: موسيقي اوزان شعري مولانا، تعيين وزن اشعار موسيقيايي مولانا، چهارپاره، بخش سوم: ارائه نمونه‌هاي شعري هر يك از بحرهاي عروضي، تقطيع و نمونه‌هايي از نت‌نگاري، بخش چهارم: ابيات موسيقيايي در اين كتاب با نشانه‌هاي كوتاه معرف بحر عروضي هر بيت، غزليات و رباعيات موسيقيايي، ابيات موسيقيايي مثنوي، بخش پنجم: فهرست نشانه‌‌ها، فهرست منابع، فهرست راهنماي واژه‌‌هاي موسيقيايي، فهرست راهنماي سازهاي موسيقيايي.

در پيش درآمد كتاب مي‌خوانيم: «هيچ گوينده و نويسنده‌اي به مانند مولانا در شرح و توضيح مطالب و مفاهيم بلند حكمي چنگ در چنگ موسيقي نگذاشته و پاي موسيقي را تا به اين حد به ميان نكشيده و به اوج نرسانيده است. به عبارت ديگر هيچ كس از نازك‌انديشان صاحب قريح? جامه‌سراي نتوانسته‌اند به مانند مولانا موسيقي را وسيله تبيين مسائل و مفاهيم حكمي و عرفاني قرار دهند.

مي‌دانيم راه سلوك مولانا به سوي خداست؛ اما اين حركت انشايي و سلوك جوهري را به دو بال شريعت و طريقت توصيف كرده‌اند، در حالي كه شايد همگان ندانند يا بدانند شريعت و طريقت به روي هم يك بال او، و موسيقي و سماع بال ديگر مولانا در اين پله‌‌پله تا ملاقات خدا رفتن بوده است. مجموعه حاضر بر اثبات اين نظريه پاي مي‌‌فشارد و دليل مي‌آورد تا شايد جاي خالي و چشمگير بُعد موسيقايي مولانا را از لابلاي آثار و از زبان موسيقيايي‌اش براي دستيابي به يك مجموعه موسيقايي پر كند.»

(مولانا و موسيقي)

گشتي در رفتار و آثار موسيقايي جمال آفرين جلال‌الدين محمد بلخي (مولوي)

تأليف: مهدي ستايشگر

ناشر: هنر موسيقي

چاپ چهارم: 1392

1188ص ـ 35000 تومان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: