1393/6/9 ۱۱:۴۸
سال است که آهنگ انقراض محیط زیست در ایران بهصدا در آمده است. این جمله را رییس پژوهشگاه میراثفرهنگی کشور میگوید. بهاعتقاد او، ایرانیان درحالی از دیرباز با محیطزیست زندگی و در شرایط کمبود آب از درختان کهنسال پرستاری میکردند که دوره رنسانس در شهرهای کشورهای اروپایی حتی یک درخت وجود نداشت. چرخهای که هماکنون بر هم ریخته و سبب شده محیط زیست ایران به شدت آسیب ببیند.
۷۰سال است که آهنگ انقراض محیط زیست در ایران بهصدا در آمده است. این جمله را رییس پژوهشگاه میراثفرهنگی کشور میگوید. بهاعتقاد او، ایرانیان درحالی از دیرباز با محیطزیست زندگی و در شرایط کمبود آب از درختان کهنسال پرستاری میکردند که دوره رنسانس در شهرهای کشورهای اروپایی حتی یک درخت وجود نداشت. چرخهای که هماکنون بر هم ریخته و سبب شده محیط زیست ایران به شدت آسیب ببیند.
برپایی نمایشگاه نشانههایی از دویست هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران زمین "تنوع زیستی در ایران" فرصتی فراهم کرد تا مسئولان سازمان میراثفرهنگی و سازمان حفاظت از محیطزیست گردهم آیند و تاثیرات مخرب انسان بر محیط زیست را به چالش بکشند.
«سیدمحمد بهشتی» رییس پژوهشگاه میراثفرهنگی با ترسیم فضای ایران بدون فلات گفت:« اگر فلات ایران را از نقشه کشور حذف کنیم، فقط یک پهنهی آبی به وسعت دریای مازندران و خلیج فارس داریم که هیچ موجود زندهای در آن نبود و در آن شرایط احتمالا در هندوستان دیگر شیر یا بسیاری از حیوانات نبودند، بسیاری از گیاهان رشد و گسترش نداشتند و احتمالا عمر انسان بسیار کوتاه میشد، چون ما تا 500 سال پیش حتی نمیتوانستیم از اقیانوسها عبور کنیم.».
او تاکید کرد: تعریف فرهنگ حاصل تعامل تاریخی انسان با محیط است. چراکه اگر فرهنگها با یکدیگر تفاوت دارند، بهدلیل تفاوت محیطها با یکدیگر است. این درحالی است که محیطها برای بشر با منابع زیستی و بشری قابل سنجش هستند. در نقطهای، منابع بالفعل هستند و در جایی دیگر، موانع بالقوه هستند، اثر این تضاد آن میشود که یک ماتریس در تفاوت محیطها ایجاد میشود.
بهگفته بهشتی، ما زمانی میتوانیم از قوه به فعل درآییم که با محیط مأنوس شویم و الفت برقرار کنیم، چون شرط محیط این است. در دورهی رنسانس شرط بقا در اروپا، در ضدیت با درخت بود. درخت را از سر راه برمیداشتند تا زنده بمانند. اروپاییان در شهرها درخت نداشتند، درواقع درختان در محدوده زیست بشر نبودند اما در ایران و در شهرهای مختلف که شاهد زیست درختان کهنسال و پرستاری مردم از آنها هستیم.
با این وجود بهاعتقاد بهشتی، در 70 سال اخیر نسبت با محیط مان اینگونه دچار تحول شدهایم. به همین دلیل، آهنگ انقراض محیط در کشور بهشدت به صدا درآمده است.
رییس پژوهشگاه میراثفرهنگی افزود: به همین دلیل است که حالا رودخانهها خشک میشوند، دشتها با سرعت نور فرو مینشینند و شهرها برای ما خاطره میشوند. بنابراین اینها کمک میکند که ما با وجود شکننده و حساس بودن محیط زیست، به تداوم این رشته در کشورمان کمک کنیم.
اگر هامون نابود شود چگونه شاهنامه خوانده میشود
این درحالی است که کیخواه معاون زیست طبیعی محیط زیست در ادامه این مراسم خلق تمدن انسانی را نتیجه تعامل انسان با محیط عنوان کرد. او بهگفتههای سید محمد بهشتی اشاره کرد که طی این سالهای اخیر این روند تغییر کرده و شرایط ناخوشایند امروز را در حوزه محیطزیست بوجود آورده است.
کیخواه با اشاره بر اینکه محیطزیست ایران در هر بخش و حوزهای دچار چالش است به تحلیل معصومه ابتکار اشاره کرد و گفت: همانطور که رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران اعتقاد دارد محیطزیست ایران در شرایط بحران به سر میبرد نه اینکه بحرانی متوجه آن است.
او گفت: 42 تالاب در دنیا وجود دارد و 41 یک نوع آن در ایران وجود دارد ولی همانطور که مشاهده میکنید در شرایط فعلی حتی یک تالاب مطلوب مشاهده نمیشود.
بهگفته کیخواه، در سفری که مسئولان سازمان محیطزیست به استان سیستان داشتند اهالی این منطقه به مسئولان میگفتند اگر هامون نابود شود چطور میتوان شاهنامه خواند.
معاون زیستطبیعی محیطزیست تاکید کرد، اگر قرار است در حوزه محیطزیست اتفاقی مثبت را شاهد باشیم باید مسئولان دستگاههای مختلف همکاری و همیاری بیشتری داشته باشند و مردم نیز رفتار خود را با محیطزیست اصلاح کنند تا بیش از این ذخایر ژنتیکی و محیطزیستی ایران از بین نرود.
خبرگزاری میراث فرهنگی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید