سلطانی فر: بدون کمک بخش خصوصی آثار تاریخی نابود می‌شوند

1393/5/26 ۰۹:۱۰

سلطانی فر: بدون کمک بخش خصوصی آثار تاریخی نابود می‌شوند

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید بدون مشارکت و همراهی بخش خصوصی، این سازمان نمی‌تواند از عهده حفظ، مرمت و احیای بناهای تاریخی کشور برآید. مسعود سلطانی‌فر این موضوع را روز گذشته در مراسم بهره‌برداری از باغ صدری (نمیر) تفت که توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و با مشارکت یکی از فعالان گردشگری بخش خصوصی مرمت و احیا شده است اعلام کرد.

 

صدرا محقق: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید بدون مشارکت و همراهی بخش خصوصی، این سازمان نمی‌تواند از عهده حفظ، مرمت و احیای بناهای تاریخی کشور برآید. مسعود سلطانی‌فر این موضوع را روز گذشته در مراسم بهره‌برداری از باغ صدری (نمیر) تفت که توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و با مشارکت یکی از فعالان گردشگری بخش خصوصی مرمت و احیا شده است اعلام کرد.

این بنای تاریخی که حالا با همکاری صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و بخش خصوصی به شکل یک بنای زیبا و باشکوه مرمت و احیا شده است، پیش از این ساختمانی متروکه و در حال تخریب بود، این باغ در شهر تفت در 30کیلومتری یزد واقع است و از این پس قرار است به‌عنوان یک باغ گردشگری عمومی به مردم خدمات‌رسانی کند.

مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور در مراسم افتتاح باغ صدری تفت با تبریک اولین سالگرد آغازبه‌کار دولت تدبیر و امید گفت: «یک‌سال پس از آغازبه‌کار دولت تدبیر و امید ما امروز شاهد رونق فعالیت‌های گردشگری هستیم، مراجعه گردشگران فرهنگی و تاریخی به کشور افزایش یافته و اعداد و ارقام حکایت از تکمیل تورهای گردشگری سال 2014 و برنامه تورها برای 2015 دارد. رزرو هتل‌های کشور موید رشد گردشگری کشور است هرچند ورود گردشگران نسبت به سال‌های گذشته رشد دارد، اما آنچه ما باید به آن برسیم توسعه فعالیت بخش‌های فرهنگی، اشتغالزایی و رونق دیگر ظرفیت‌های کشور است.» سلطانی‌فر در رابطه با پروژه باغ صدری، افزود: «من از روز اولی که کارم را در این سازمان شروع کردم با جدیت موافق مشارکت بخش خصوصی در احیا، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی بودم، امکانات و بودجه ما در بخش دولتی بسیار اندک و محدود است و به جایی نمی‌رسد. این در حالی است که به‌گفته کارشناسان سازمان، ما در ایران بیشتر از یک میلیون اثر و بنای تاریخی ارزشمند داریم که از این تعداد تاکنون تنها 31هزار اثر به ثبت رسیده است، پرسش این است که در این شرایط چه باید کرد؟ یا باید اجازه دهیم این آثار تاریخی تخریب شده و از بین بروند یا اینکه باید دست در دست بخش خصوصی بگذاریم و برای بازسازی این اماکن از آنها درخواست همکاری کنیم، مثل همین کاری که در باغ صدری تفت انجام شد.»رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه گفت: «امسال کل بودجه عمومی دولت در بخش‌های جاری و عمرانی 211هزارمیلیاردتومان است که 80درصد آن بودجه عمومی و تنها 20درصد عمرانی یا تملک دارایی است. در کل کشور برای کل پروژه‌های عمرانی و تملک دارایی کشور چیزی در حدود 40هزارمیلیاردتومان بودجه عمرانی داریم. این در حالی است که فقط از دو دولت گذشته 75هزار پروژه کلنگ‌زنی‌شده و معطل‌مانده باقی مانده است که بخش بسیار زیادی از آنها فاقد طرح کارشناسی است اما اجرای آنها به خواست مردم بدل شده، این پروژه‌ها روی دست این دولت باقی مانده که بودجه موردنیاز برای به‌سرانجام‌رساندن فقط همین پروژه‌ها با قیمت‌های امروز چیزی در حدود 13سال کل بودجه‌های عمرانی کشور را خرج خواهد کرد. این نکات را گفتم که تاکید کنم دولت با چنین وضعیتی دست‌به‌گریبان است. این در حالی است که بخش بسیار زیادی از این پروژه‌ها فاقد مطالعات کارشناسی‌شده و علمی هستند. با درنظرگرفتن همین شرایط است که معتقدم ورود بخش خصوصی به عرصه مرمت و احیا و بازسازی بناهای تاریخی بسیار مفید و مثمرثمر خواهد بود.»

سلطانی‌فر افزود؛ «در طول هفت‌سال گذشته با روش مشارکت بخش خصوصی تنها 12اثر مرمت و بازسازی و احیا شد درحالی که این عدد بسیار اندک است، انتظار ما عددی بسیار فراتر از این است، در همین پروژه باغ صدری که فاز اول آن امروز افتتاح شد برای 45نفر اشتغال ایجاد شده است، بنا هم حفظ شده و تا علی‌الابد حفظ شده باقی خواهد ماند، ما باید این کار را برای حفاظت از دیگر آثار تاریخی کشورمان انجام دهیم. به تعبیر رییس‌جمهور ما باید دندان دولتی‌کارکردن را بکشیم و با کمک و همراهی مردم و بخش خصوصی کارها را انجام دهیم.»

رییس سازمان میراث‌فرهنگی ادامه داد: «درخصوص احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی از برنامه‌ها عقب هستیم. این در حالی است که اعتبارات ما کمتر از احتیاجات است و سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند به‌تنهایی پروژه‌های مرمت و احیا را به انجام برساند، ما انتظار خیزش جدی و گسترده در این حوزه داریم.» وی ادامه داد: عملکرد صندوق در حال حاضر مطلوب نیست، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته حوزه فعالیت صندوق در تمامی استان‌ها گسترش خواهد یافت و امیدواریم هرماه شاهد احیا و بهره‌برداری از یک پروژه با مشارکت مردم باشیم.»

سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: «هم اکنون کل اعتباری که در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد در حد 200تا 250میلیاردتومان است، اما سال 92 با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها شاهد ورود 5/4میلیون گردشگر در کشور بودیم که حداقل برآورد ما این است که ورود این تعداد گردشگر پنج‌میلیارددلار معادل 15هزارمیلیاردتومان ارز وارد اقتصاد کشور کرده است. با پتانسیل‌های موجود و جاذبه‌های فراوانی که ما در بخش میراث فرهنگی، طبیعی، گردشگری و زیارتی داریم، رسیدن به رقم 20میلیون گردشگر در سال 1404 برای ما قابل‌حصول است.»

معاون رییس‌جمهور گفت: «در حال حاضر ما از برنامه‌های چشم‌انداز 20 ساله کشور عقب افتاده‌ایم، اما در طول 11سال آینده می‌توانیم به ‌رقم پیش‌بینی‌شده برسیم، گردشگری صنعت سبز، بدون آلایندگی، اشتغالزا و مفید است، بنابراین با این رویکرد به‌سرعت می‌توانیم رکورد کشورمان را به حد مطلوب برسانیم، با تلاش‌های هیات دولت در سه‌سال آینده برنامه‌های دولت در بخش گردشگری اجرایی می‌شود.»

در بخش دیگری از این مراسم اصغر نبیل، مدیر پروژه و احیا‌کننده باغ صدری تفت نیز در سخنانی بناهای تاریخی استان یزد را به چاه‌های نفت همیشگی و بدون پایانی تشبیه کرد که می‌توان تا همیشه از محل آنها درآمد اقتصادی قابل‌توجهی برای کشور کسب کرد.

علاوه بر این محمدمیرمحمدی، استاندار یزد نیز در این مراسم تاکید کرد: گردشگری در یزد یکی از اولویت‌های اصلی ما برای توسعه استان است و بر همین اساس ما همه تلاش و پتانسیل خود را برای حمایت از پروژه‌هایی مانند احیای باغ صدری تفت انجام می‌دهیم. او همچنین از آمادگی استانداری برای تسهیل در کار سرمایه‌گذاران بخش گردشگری در این استان خبر داد.

پیش از باغ صدری تفت، خانه عامری‌ها در کاشان نیز که به همین شیوه و با مشارکت بخش خصوصی بازسازی و احیا شده بود به‌عنوان یک هتل سنتی لوکس توسط مسوولان سازمان میراث فرهنگی به بهره‌برداری رسید. به نظر می‌رسد در شرایطی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای مدیریت و مرمت و احیای بیشتر بناهای تاریخی کشور بودجه و امکانات کافی را ندارد و هرروز در گوشه‌ای از کشور خبر تخریب یکی از این آثار گرانبهای تاریخی به گوش می‌رسد، این شیوه بازسازی بهترین و مثمرثمرترین اقدام برای نگهداری این بناها باشد.

روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: