ایران و استعمار انگلیس

1393/5/11 ۱۰:۰۹

ایران و استعمار انگلیس

جلد سوم کتاب «ایران و استعمار انگلیس» که به بررسی عملکرد سیاهِ استعمارِ انگلیس پرداخته است از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی انتشار یافت. این کتاب ماحصل 23 مقاله برگزیده از مجموعه مقالاتی است که در جریان سومين همايش ايران و استعمار انگليس در دوازدهم شهریور ماه 1392 در مجموعه فرهنگی نهم دی بوشهر ارائه گردید. همايش مذکور با شرکت پژوهشگران و کارشناسان ارشد روابط ایران و انگلیس از سراسر کشور با همکاری و مشارکت امام جمعه بوشهر، استانداری و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سياسی برگزار شد.

 

 

 

دبا/محمود فاضلی: جلد سوم کتاب «ایران و استعمار انگلیس» که به بررسی عملکرد سیاهِ استعمارِ انگلیس پرداخته است از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی انتشار یافت. این کتاب ماحصل  23 مقاله برگزیده از مجموعه مقالاتی است که در جریان سومين همايش ايران و استعمار انگليس در دوازدهم شهریور ماه 1392 در مجموعه فرهنگی نهم دی بوشهر ارائه گردید. همايش مذکور با شرکت پژوهشگران و کارشناسان ارشد روابط ایران و انگلیس از سراسر کشور با همکاری و مشارکت امام جمعه بوشهر، استانداری و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سياسی  برگزار شد.

در این کتاب علاقه‌مندان به تاریخ مبارزات مردم ایران با استعمار انگلیس، ازابعاد مختلف جانفشانی‌ها و از خود گذشتگی‌های مردم ایران در برابر انواع توطئه‌های انگلیسی‌ها در کشور آشنا می‌شوند. در این کتاب چهره‌هایی که در سالهای طولانی مداخله انگلیسی‌ها در ایران بویژه در جنوب کشور به مبارزه علیه توطئه‌های انگلیسی و شگردهای استعمارگران برای سلطه جویی بر مردم ایران پرداخته‌اند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در این کتاب سرفصل‌هایی همچون «نبرد مرجعيت شيعی با استعمار انگليس، خليج فارس و مقابله با استعمار انگليس، جنگ  سرنوشت ساز منجيل، نقش فدائيان اسلام در پيروزی نهضت ملی نفت، مقاومت دولت قاجار در مقابل منع برده فروشی، اقتدار سياسی حاج ملاعلی كنی در برابر تهاجم غرب و استبداد داخلی، اعتراضات مردمی در برابر نقش استعماری انگلستان در بروز قحطی ايران، واكنش نخبگان ايرانی خارج از كشور نسبت به تجاوزات متفقين، نقش رئيس علی دلاوری در تداوم  مبارزه  علیه استعمار انگلیس، آيت‌الله سيدمحمدتقی خوانساری اسوه مبارزه عليه استعمار انگليس، نقش استعمار انگلستان در سركوب نهضت ميرزاكوچك خان، مقاومت مردم بوشهر در برابر اشغالگری انگليس در جنگ جهانی اول، تحريم اقتصادی انگلیس علیه ایران، اقتصاد مقاومتی 1330- 1332، واكنش شاعران عصر مشروطه به سياست‌های استعماری انگلستان، بازتاب جنگ جهاني اول در اشعار اديب پيشاوری، واكاوی استعمارستيزی نهضت جنگل (با تأكيد بر مبارزه عليه استعمار انگليس)، مجلس دعوت اسلام و بهائيت و نقش انگلیسی‌ها، مبارزات مردم آذربايجان عليه دولت استعماری انگليس در نهضت نفت، پيشه‌وران ايرانی و كالا و سرمايه انگليسی در عصر ناصری، ايران و استعمار انگليس: مقابله با قرارداد 1919 م/ 1298 ش، مقاومت علما و خوانين تنگستانی در برابر انگليس، مقاومت و مبارزه در برابر قرارداد 1919 ايران و انگليس، مواعظ اسلامی و سخنرانی‌های آيت‌الله شيخ محمد خالصی زاده» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

ایران و استعمار انگلیس

موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

نوبت اول: 1393

قیمت: 25 هزار تومان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: