بررسی مقایسه‌‌ای اومانیسم در اسلام و غرب

1393/5/6 ۱۱:۰۵

بررسی مقایسه‌‌ای اومانیسم در اسلام و غرب

کتاب «بررسی مقایسه‌ای اومانیسم در اسلام و غرب» تالیف اصغر مدنی به بررسی تطبیقی دو دیدگاه اسلام و غرب در مورد انسان مي‌پردازد.

 

کتاب «بررسی مقایسه‌ای اومانیسم در اسلام و غرب» تالیف اصغر مدنی به بررسی تطبیقی دو دیدگاه اسلام و غرب در مورد انسان مي‌پردازد.

«بررسی مقایسه‌ای اومانیسم در اسلام و غرب» تالیف اصغر مدنی به همت انتشارات امان سخن وارد بازار نشر کتاب شده است.

کتاب حاضر در چهار فصل اصلی با عناوین «پیشینه موضوع»، «مفهوم انسان‌شناسی»، «اومانیسم و خاستگاه تفکرات اومانیستی» و «انسان از دیدگاه اسلام» به شرح تفاوت‌های اومانیسم در اسلام و غرب می‌پردازد.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «شناخت انسان، این بزرگ‌ترین معمای هستی از دیرباز پیوسته در کانون توجه اندیشمندان بوده است و نوع نگاه به انسان و تعریف وی شاکله اصلی هر مجموعه فرهنگی و هر مکتب فکری را تشکیل می‌دهد زیرا این موجود معقول و میهمان نوپای عالم وجود پیوسته به دنبال رهایی از مشقت و دستیابی به سعادت است. فلذا در مواردی افراط و تفریط‌ها، تضاد اندیشه‌ها و تنوع نگاه‌ها به انسان موضوع را غامض و پیچیده کرده است و از سویی تمایز بینش آدمیان در برابر سوالات عقل ثانی درباره چرایی و چیستی خود، رموز جهان هستی و خدای هستی بخش دایره مرموزی انسان را وسعت بخشیده است. بر همین اساس هم در اندیشه حکمای بزرگ و هم در آموزه‌های دینی شناخت خود و اصرار بر گوهر خرد توصیه شده و اکمل معارف محسوب می‌شود. زیرا با تکیه بر آن گوهر ربانی، جانشینی خدا در روی زمین معنا یافته و آدمی موجودی اشرف می‌شود و کرامت و فضیلت وی متجلی می‌گردد و بر وی تکلیف می‌شود که آنچه را که باید خداوند متعال در کائنات و هستی انجام دهد در مواردی باید انسان خلیفه در روی زمین انجام دهد. بدون تردید این نیابت، زیباترین تمجید از انسان و اومانیسم اسلامی است.»

مولف کتاب درباره مشکلات و موانع موجود بر سر تالیف این اثر در مقدمه آن می‌نویسد: «اولین و مهمترین مانع در مسیر انجام این تحقیق گستردگی محدوده تاریخی پژوهش بود گرچه منظور از این تحقیق بررسی تطبیقی دو دیدگاه اسلام و غرب در مورد انسان است ولی مطالعه ادوار تاریخی جهان غرب این نکته را فهمانید که انسان‌شناسی متدوال هر دوره با دوره‌های بعدی تفاوت چشمگیر داشته است و موانع بعدی در دسترس نبودن منابع متنوع و کتب مرجع و از همه مهمتر پژوهش‌های مشابه در این زمینه بوده است.»

کتاب «بررسی مقایسه‌ای اومانیسم در اسلام و غرب» تالیف اصغر مدنی با شمارگان هزار نسخه در 265 صفحه به بهای 16 هزار تومان به همت انتشارات امان سخن منتشر شده است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: