نسخ خطی کتابخانه مجلس شناسنامه‌دار می‌شوند

1398/4/2 ۱۱:۱۶

نسخ خطی کتابخانه مجلس شناسنامه‌دار می‌شوند

سیدعلیرضا طیرانی، مدیر امور کتابخانه‌ای کتابخانه مجلس درباره اقداماتی که بخش مدیریت امور کتابخانه‌ای از سال 97 برای بهبود سرویس‌های خدماتی به مراجعان انجام داده است، گفت: در حال ساماندهی و بهینه‌سازی برخی از زیرساخت‌ها و خدمات خود هستیم.

 

سیدعلیرضا طیرانی، مدیر امور کتابخانه‌ای کتابخانه مجلس درباره اقداماتی که بخش مدیریت امور کتابخانه‌ای از سال 97 برای بهبود سرویس‌های خدماتی به مراجعان انجام داده است، گفت: در حال ساماندهی و بهینه‌سازی برخی از زیرساخت‌ها و خدمات خود هستیم.

 

او ادامه داد: بخش مدیریت امور کتابخانه‌ای یا اشاعه منابع کتابخانه حجم عظیم اطلاعات در واحدهای مختلف این مدیریت را که شامل بخش نسخ خطی و کتاب‌های چاپ سنگی و سربی، نشریات ادواری، میز امانت و مرجع و کتابخانه دیجیتال یا همان بخش کاوش است را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد. هدف‌گذاری ما از پارسال ساماندهی هر چهار بخش و رسیدن به شرایط مطلوب‌تر است.

 

طیرانی درباره فعالیت‌هایی که در زمینه بهبود ارائه خدمات در بخش نسخ خطی انجام شده است، توضیح داد: برای به‌دست آوردن اطلاعات دقیق از نسخ خطی موجود در کتابخانه مجلس، همکاران در قالب یک پروژه درحال شناسنامه‌دار کردن و انجام راهکارهای حفاظتی بهتر برای هر نسخه خطی هستند که در واقع این پروژه مکملی برای فهرست‌ها تهیه شده است و وضعیت موجود این آرشیو ارزشمند را بهتر از گذشته مشخص می‌کند.

 

آرشیو کتاب‌های سنگی- سربی

مدیر امور کتابخانه‌ای کتابخانه مجلس با اشاره به آرشیو کتاب‌های سنگی-سربی موجود در بخش نسخ خطی بیان کرد: سعی کردیم کلیه کتاب‌های سنگی-سربی را متمرکز و یکپارچه کنیم. از ابتدای سال کتاب‌های سنگی-سربی که در واحدهای مختلف کتابخانه یا در مخزن اصلی کتابخانه بود به صورت یکپارچه و متمرکز در یک مخزن قرار گرفت.

 

او ادامه داد: با اینکه از نظر فضا و امکانات معذوریت‌هایی داریم، مخزن سنگی-سربی را متمرکز کردیم. حدود 20 هزار کتاب سنگی-سربی در مخزن داریم و خدمات مربوط به آن را انجام می‌دهیم.

 

به گفته این مدیر کتابخانه مجلس، خدمات بازیابی اطلاعات و سرویس‌هایی که در پایگاه خطی هست در حال بازنگری و رفع اشکال است. او افزود: از لحاظ فراداده‌هایی که در کتابخانه دیجیتال قرار دارد و هم از لحاظ اینکه بتوانیم اصل نسخه خطی را روی پایگاه خطی داشته باشیم، بررسی‌هایی در حال انجام است و در حال بهینه‌سازی این خدمات هستیم.

 

مکانی امن برای کتابخانه مجلس

طیرانی با اشاره به ساختمان جدیدی که برای کتابخانه مجلس در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: آرشیوها و فضاهایی که در ساختمان جدید در حال ساخت کتابخانه مجلس نظر گرفته شده، اصولی است تا جایی که قسمت‌هایی از این ساختمان از کتابخانه ملی فضای بیشتری دارد.

 

او افزود: سال‌ها قبل از اینکه کتابخانه ملی داشته باشیم، کتابخانه مجلس نقش کتابخانه ملی را در کشور ایفا می‌کرد. در حقیقت کتابخانه مجلس نخستین کتابخانه رسمی کشور است.

 

این مدیر کتابخانه مجلس درباره مکان در نظر گرفته شده برای کتابخانه مجلس بیان کرد: مکان جدید کتابخانه در پروژه مجلس، پشت ساختمان مجلس واقع است. ساختار کلی آن آماده است و امیدواریم هرچه زودتر شاهد انتقال کتابخانه به یک مکان امن و استاندارد و شایسته مجلس کشور باشیم.

 

به گفته طیرانی عملا از زمانی که برای ساخت بنای جدید کتابخانه مجلس پیش‌بینی شده بود، گذشته است. او توضیح داد: به دلیل مشکلات بودجه‌ای این پروژه به کندی پیش می‌رود. امیدواریم زودتر به بهره‌برداری این پروژه برسیم.

 

مناسب‌سازی سالن مطالعه کتابخانه مجلس

طیرانی با اشاره به اینکه قدمت ساختمان کنونی کتابخانه مجلس به بیش از 50 سال می‌رسد، گفت: این ساختمان در سال 1341 ساخته شده است. تاحد ممکن تلاش شده تا استانداردهای لازم در آن رعایت شود. البته ساختمان مشکلاتی دارد که امیدواریم با انتقال به ساختمان جدید فضای بهتری برای منابع خود داشته باشیم.

 

او درباره واحد نشریات کتابخانه مجلس به عنوان یکی از بزرگترین آرشیوهای نشریات ادواری کشور گفت: در سال گذشته نسبت به ساخت مخزنی جدید در فضای فعلی کتابخانه اقدام شد و امیدواریم با تجهیز آن به جهت امور حفاظت از منابع در شرایط مطلوب و استاندارد بتوانیم بخش قابل ملاحظه‌ای از نشریات خود را ساماندهی و در ۶ ماهه اول سال جاری به این مخزن منتقل کنیم.

 

به گفته این مدیر کتابخانه مجلس، تغییراتی در فضاهای کاری کتابخانه مجلس انجام شده بود، اما بازگشت سالن کتابخانه مجلس به طبقه همکف که در سال 41 سالن مطالعه کتابخانه مجلس بوده، اقدامی ارزشمند درجهت رفاه هرچه بهتر مراجعین بود که در سال گذشته موفق به انجام آن شدیم. او ادامه داد: سالن کتابخانه چند سال گذشته به طبقه سوم منتقل شده بود که علاوه بر غیر استاندارد بودن آن، دسترسی به آن برای مراجعه کنندگان به خصوص افرادی که سن بالایی داشتند سخت بود.

 

او درباره اقدامات انجام شده برای بهبود خدمات دیجیتال کتابخانه مجلس افزود: در حال برنامه‌ریزی و  گسترش کتابخانه دیجیتال کتابخانه مجلس هستیم. همانطور که می‌دانید کتابخانه مجلس یکی از نخستین کتابخانه‌های کشور در ارائه خدمات و تحویل مدرک دیجیتال بوده و در حال بررسی راهکارهای ممکن برای ارائه خدمات مطلوب‌تر هستیم.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: