ورود رئیس‌جمهور به موضوع قاچاق نسخ خطی/ تخصیص بودجه ویژه

1395/11/17 ۰۹:۳۷

ورود رئیس‌جمهور به موضوع قاچاق نسخ خطی/ تخصیص بودجه ویژه

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی از اختصاص «بودجه‌ای قابل توجه» برای خرید نسخ خطی و اسناد ارزشمند و نفیس به این سازمان باهدف جلوگیری از خروج آن‌ها از کشور و با دستور رئیس جمهور خبر داد.





معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی از اختصاص «بودجه‌ای قابل توجه» برای خرید نسخ خطی و اسناد ارزشمند و نفیس به این سازمان باهدف جلوگیری از خروج آن‌ها از کشور و با دستور رئیس جمهور خبر داد.

شهرام یوسفی‌فر معاون اسنادِ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  با اظهار تاسف از خروج برخی اسناد نایاب و کم‌یاب و همچنین نسخ خطی ارزشمند و نفیس از کشور و حراج آنها در آن طرف مرزها، گفت: متاسفانه رویه‌ای که درباره کتابخانه‌های شخصی وجود دارد، این است که اگر قیمت خوبی برای آنها پیشنهاد شود، به خارج از کشور منتقل و در واقع قاچاق می‌شوند.

رئیس آرشیو ملی ایران اضافه کرد: اخیراً و در موردی که شخص رئیس جمهور پیگیری آن را انجام دادند و مبلغ قابل توجهی را اختصاص دادند، حالا ما (سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) به خریدارهای خوبی تبدیل شده‌ایم و این افراد می‌توانند آن را همین‌جا به فروش برسانند و دیگر به خارج از کشور نبرند.

وی افزود: برخی افراد در خانواده‌هایشان هم کتاب‌های چاپی دارند، هم نسخ خطی و هم اسناد قدیمی. تا پیش از این بودجه‌ای که برای خرید نسخ خطی و قدیمی وجود داشت، کم بود و ما نمی‌توانستیم این مجموعه‌ها را خریداری کنیم اما اکنون شخص رئیس جمهور دستور داده‌اند که مبلغی برای این کار اختصاص پیدا کند. بنابراین کسانی که مالک کتاب، سند و یا نسخه خطی هستند، به جای اینکه آن‌ها را به خارج از کشور ببرند و بفروشند، می‌توانند آن را در داخل کشور نگه دارند و به ما بفروشند.

یوسفی‌فر درباره کم و کیف دستور رئیس جمهور و مبلغ اختصاص یافته برای خرید این آثار و جلوگیری از خروج آنها از کشور، ضمن بیان این نکته که «این مبلغ (تخصیص یافته با دستور رئیس جمهور) چند میلیارد تومان است»، ادامه داد: برابر اطلاع بنده، رئیس جمهور دستور داده‌اند تا در اینگونه موارد، هر مبلغی که لازم است، تامین شود.

وی درباره ویژگی‌های این قبیل نسخ خطی و اسناد که از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خریداری می‌شود، گفت: بدون شک این قبیل آثار، آثار ارزشمندی است. خرید نسخ خطی و اسناد، در کمیته‌هایی تخصصی انجام می‌شود. این نسخ و اسناد، الزاماً باید منحصر به فرد باشند، اصالتشان تائید شود و در مجمووع باید استدلالی متقن وجود داشته باشد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آنها را خریداری کند. لذا مسیر کارشناسی این کار، دقیق و مشخص است و نسخ و اسنادی که ما خریداری می‌کنیم، حتماً اصیل و معتبر هستند. خوشحالیم که الان دستمان بازتر شده است تا تعداد بیشتری از این آثار را برای این سازمان و استفاده پژوهشگران، خریداری کنیم.

پیشتر هم، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از قاچاق برخی از نسخ بسیار کهن شیعی به خارج از کشور و همچنین معدوم شدن آن‌ها خبر داده بود.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: