برگی از مبارزات مشروطه خواهان قزوین در غوغای مشروطه و مشروعه

1397/5/14 ۱۱:۱۵

برگی از مبارزات مشروطه خواهان قزوین در غوغای مشروطه و مشروعه

شهر قزوین به سبب قرار گرفتن بر سر راه تبریز و گیلان ( دو کانون جوشان مشروطه خواهی ) به تهران ، نقش تاریخی در به ثمر نشستن مجاهدت مشروطه خواهان و صیانت از دستاوردهای مشروطه داشت و به نیکی و درستی ، به رسالت تاریخی خود در پاسداری از مشروطیت همچون سایر هموطنان تبریزی و گیلانی و دیگر نقاط ایران ، عمل کرد و نقشی از خویش بر تاریخ مشروطه به یادگار گذاشت .

 

به مناسبت یادمان ۱۴ مرداد سالگرد انقلاب مشروطه

حسین میرزانیا : شهر قزوین به سبب قرار گرفتن بر سر راه تبریز و گیلان ( دو کانون جوشان مشروطه خواهی ) به تهران ، نقش تاریخی در به ثمر نشستن مجاهدت مشروطه خواهان و صیانت از دستاوردهای مشروطه داشت و به نیکی و درستی ، به رسالت تاریخی خود در پاسداری از مشروطیت همچون سایر هموطنان تبریزی و گیلانی و دیگر نقاط ایران ، عمل کرد و نقشی از خویش بر تاریخ مشروطه به یادگار گذاشت . یکی از وقایع مهمی که مشروطه خواهان قزوین نقش موثری در دفاع از کیان مجلس و مشروطه ایفا کردند واقعه ی آشوب میدان توپخانه توسط مشروعه خواهان پس از قتل اتابک است که می رفت تا بساط مجلس و مشروطه را برچیند و قدرت استبدادی و مطلقه را به محمدعلی شاه باز گرداند .

 

روایت این واقعه در کتاب « قزوین در انقلاب مشروطیت » بدین شرح است :

 

آدینه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷

« با کشته شدن اتابک ، شیخ فضل ا... نوری و همفکرانش که حامی مهم خود را از دست داده بودند ، به تحصن خود در بقعه ی حضرت عبدالعظیم پایان دادند و به تهران باز گشتند. احمد کسروی در این خصوص می نویسد :« یک نتیجه ی دیگر کشته شدن اتابک ، باز گشتن حاجی شیخ فضل ا... و دیگران به خانه های خودشان بود .زیرا چنانکه پس از مرگ اتابک دانسته شد ، در رفت ( خرج) آنان را در عبدالعظیم ، اتابک از کیسه ی خود می داد و چون او کشته شد ، دیگر کسی پولی نداد و پیشوایان دین با سختی رو به رو شدند و چاره ای جز آن نمی دیدند که دست از کشاکش بردارند و به تهران بازگردند .»

سه ماه و اندی از قتل اتابک نگذشته بود که بار دیگر اختلاف بین محمدعلی شاه و مجلسیان بالا گرفت و به دستور وی عده ای از اراذل ، اوباش ، دزدان و لوطیان تهران مسلح شدند تا به بهانه ی حمایت از شرع به مجلس حمله کنند و وکلای مجلس و ناطقین طرفدار مشروطه را به قتل برسانند . پس از طرح این نقشه ، در روز یکشنبه ۹ ذی قعده ی ۱۳۲۵ دسته ای از اوباش سنگلج به سردستگی مقتدر نظام و عده ای از اراذل چاله میدان به سرکردگی صنیع حضرت به سوی مجلس روان شدند . اما چون در این هنگام چند تن از مجاهدان از بالای مناره ی مسجد سپهسالار به سوی آنان تیراندازی کردند ، تاب نیاوردند و عربده کشان و دشنام گویان به طرف میدان توپخانه که محل تجمع استرداران ، قاطرچیان ، شترداران ، غلامان کشیک خانه ، سربازان فوج امیربهادر و دیگر مردمان پست بود رفتند .

یک روز بعد از این واقعه ، عده ای چند از اوباش و اشرار میدان توپخانه به خانه های شیخ فضل ا... نوری ، حاجی میرزا ابوطالب زنجانی ، سیدعلی یزدی ، ملا محمد آملی ، سید ابراهیم قزوینی و عده ای دیگر از روحانیون مخالف مشروطه رفتند و آنان را به زور یا دلخواه خود به میدان توپخانه بردند . از میان این روحانیون سید ابراهیم قزوینی از میدان توپخانه گریخت و به مجلس رفت . سید احمد تفرشی حسینی در این خصوص می نویسد :« اهالی میدان توپخانه می روند حاج شیخ فضل ا... را می آورند . حاج سید محمد پسر مرحوم آقا میرزا سید علی اکبر و آقا سید ابراهیم قزوینی را هم می برند ... سید ابراهیم قزوینی از توپخانه فرار می کند و به مجلس می آید . مردم می خواستند ببرند نرفته بود و به مجلس آمده بود .» شیخ فضل ا... نوری پس از عزیمت به میدان توپخانه ، تلگراف های متعددی به شهرهای مختلف و از جمله قزوین در خصوص مغایرت مشروطه با شریعت و حرام بودن مجلس فرستاد که با واکنش مشروطه خواهان قزوین مواجه شد .

سید احمد تفرشی حسینی در این خصوص می نویسد :« جناب آقا شیخ فضل ا... زمانی که به میدان توپخانه آمدند ، جهت این هنگامه به تمام ولایات تلگراف کرده بودند که مشروطه حرام است و باید با دولت همراهی نمود و حال هم، اهالی تهران اجتماع نموده و مشروطه را نمی خواهند و می گویند ما مسلمانیم ، باید مشروعه ، دولت به ما بدهد . قریب به این مضمون به تمام ولایات تلگراف کردند . از تمام ولایات جواب تلگرافی گفتند و در روزنامه ی حبل المتین و مجلس درج شده . تمام ولایات بر ضد سئوال جواب گفته ، بعضی ولایات از قبیل تبریز و اصفهان فحش تلگراف کرده و بعضی ولایات از قبیل خوی و کرمانشاه و بوشهر و عراق و شیراز و کرمان و خراسان و استرآباد و مازندران و گیلان و خمسه و قزوین بد نوشته اند . ولی تلگراف کرده اند که ماها تمامی اهالی ، حامی مشروطه و مجلس شورای ملی هستیم و هرکس خلاف مشروطه نماید ، ما با او همراهی نداریم . خداوند به ما مشروطه و آزادی را کرامت فرموده و ما به این سهلی از دست نمی دهیم . خیلی مفصل تلگراف کرده اند ... این تلگرافات که از تمام [ولایات] بر ضد مقصود آمد ، قدری از قدرت جناب شیخ کاسته شد . تا بعد چه شود و دیگر چه رنگی و طرحی بریزند.»

با بالا گرفتن آشوب میدان توپخانه ، اشرار و اوباش جمع شده در میدان توپخانه که از سوی دربار حمایت مالی می شدند ، با فریاد « ما چای و پلو خواهیم - مشروطه نمی خواهیم » و « ما شرع نبی خواهیم - مشروطه نمی خواهیم » بنای شرارت گذاشتند و چند نفر بی گناه را به قتل رساندند . یکی از این کشته شدگان جوان بیست ساله ای به نام «میرزا عنایت ا... زنجانی» بود که به بهانه ی این که مشروطه خواه است وی را با خنجر پاره پاره کردند و بعد از کشتن وی ، چشمش را در آوردند و جسد چاک چاک و خون آلودش را به درخت های میدان آویختند .

در روزنامه ی حبل المتین درباره ی علت کشته شدن وی چنین آمده است :«میرزا عنایت هفتصد تومان اسکناس همراه داشته و در آن موقع ازدحام از ترس آن که مبادا از جیبش رنود بربایند ، در آورده که در بغل گذارد ، چشم دو سه تن گرگان به رنگ اسکناس افتاده و یکباره دل از دست داده و محض بردن وجوه ، بیچاره را غریق بحر فنا ساختند . دیگر آن که ساعت طلا با زنجیر طلای بسیار ظریفی در بغل داشته و طمع اشرار را جلب کرده است و نیز عبا و لباس و سایر آنچه با او بوده مرغوب و الواط گرسنه را بسیار مطلوب گشته». در چنین شرایطی ، سید علی یزدی و اشرف الواعظین شیرازی (ملقب به اکبرشاه) با گفتن چنین سخنانی در منابر ، اراذل و اوباش را علیه مشروطه خواهان می شوراندند:«اگر شراب بنوشید و قمار و زنا و لواط و قتل نفس و انواع معاصی را مرتکب شوید عیب ندارد . لکن زنهار که مشروطه طلب نشوید و با هواخواهان مجلس دوستی نکنید . بلکه آنها را تا می توانید بکشید ، مخصوصا جوانان فرنگی مشرب را ، یعنی هر کس کلاه ماهوتی بر سر و سرداری در بر و یک عصا در دست دارد فرنگی مآب است و واجب القتل.»

 

با بحرانی تر شدن اوضاع ، مردم بازارها را بستند و به حمایت از مجلس در بهارستان و اطراف آن تجمع کردند . در این بین ، دسته جاتی نیز از از اطراف تهران و شمیران به حمایت از محمدعلی شاه و علمای مخالف مشروطه وارد بهارستان شدند . بدین ترتیب ، هر آن ، بیم وقوع حادثه ی ناگواری بر ضد مجلس می رفت . روز یکشنبه که آشوب در میدان توپخانه آغاز شد ، محمدعلی شاه به تلگراف خانه ها دستور اکید صادر کرد که اطلاعی از وقایع این آشوب را به شهرهای دیگر مخابره نکنند ، اما چون بیشتر کارکنان تلگرافخانه ها از طرفداران مشروطه بودند ، به طور مخفیانه اخبار را به شهرهای مختلف فرستادند . اولین شهری که از آشوب میدان توپخانه با خبر شد قزوین بود و پس از آن ، رشت و تبریز نیز از این قضیه مطلع شدند . خطر آشوب میدان توپخانه آن قدر جدی بود که هر آن احتمال حمله به مجلس و کشته شدن نمایندگان می رفت . در این موقع حساس ، مشروطه خواهان قزوین نقش بسیار مهمی ایفا کردند . آنها در اولین قدم ، اخبار تهران را برای مشروطه خواهان تبریز فرستادند و آنان را به یاری مجلس فرا خواندند . این تلگراف به شرح زیر است :

« از قزوین به تبریز ۱۳ ذوالقعده - حضور مبارک انجمن محترم مجاهدین آذربایجان کثرالله امثالهم . شیخ فضل ا... به اشتباه تفتیش و به تحریک دولت میدان توپخانه را گرفته ، بنیان مشروطیت متزلزل ، تمام طهران و قزوین تعطیل عمومی ، تلگرافخانه ی طهران توقیف ، جان وکلا در معرض تلف ، مجاهدین تا آخرین قطره ی خون حاضر ، بجنبید کار از دست می رود . منتظر جواب ، انجمن مجاهدین قزوین .» با پخش اخبار آشوب میدان توپخانه ، تلگراف های متعددی از قزوین و شهرهای دیگر در حمایت از مجلس به تهران ارسال شد و شور و جنبشی در میان مشروطه خواهان به وجود آمد . روزنامه ی حبل المتین در این خصوص می نویسد : «تلگرافات ولایات از روز سه شنبه و چهارشنبه شروع شد ، به حدی که اداره ی تلگرافخانه از مخابره ی تمام آنها عاجز و شب و روز متصل اخبار می گرفتند . زیاده از دویست هزار کلمه ، این دو سه روز مخابره ی حضوری و غیر حضوری شد . اول نقطه ای که عموم اهالی به صدا آمده و جوش و خروش اظهار کردند قزوین و بعد گیلان و آذربایجان بود و بالاخره از همه ی بلاد تلگراف رسید .»

منبع: مورخان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: