1396/9/5 ۱۳:۱۳
تقدس از آغاز تمدن های قدیم مانند مصر، یونان و ایران باستان و بین النهرین در خط و خوشنویسی مطرح بوده است اما دامنه تقدس در ادیان الهی و مخصوصا دین اسلام گسترده تر می گردد. تقدس به واسطه ارتباط انسان با خدا در آثار هنری معنی پیدا می کند
چکیده: تقدس از آغاز تمدن های قدیم مانند مصر، یونان و ایران باستان و بین النهرین در خط و خوشنویسی مطرح بوده است اما دامنه تقدس در ادیان الهی و مخصوصا دین اسلام گسترده تر می گردد. تقدس به واسطه ارتباط انسان با خدا در آثار هنری معنی پیدا می کند، حکما و متفکرین اسلامی به تبیین چگونگی این ارتباط در هنر می پردازند. در واقع حکمت با واژگان زیبایی شناسی خاص خود، کلید فهم تقدس و کشف زیبایی در خوشنویسی اسلامی است که به فرهنگ عام و علم عرفان و تصوف نیز دامن می زند. نشانه های مقدس و سمبلیک در خوشنویسی اسلامی به وفور یافت می شود که علاوه بر محتوا در فرم (ریخت) نیز قابل رؤیت است. خوشنویسی اسلامی می تواند از نظر محتوا مقدس باشد ولی فرم به طور ذاتی، حتی با داشتن صفات والایی و زیبایی، مقدس نیست.
رهپویه هنر 1387 شماره 5
دریافت مقاله
منبع: پرتال جامع علوم انسانی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید