آثار تاریخی ایلام و کرمانشاه از زلزله در امان نماند

1396/8/23 ۰۹:۳۲

آثار تاریخی ایلام و کرمانشاه از زلزله در امان نماند

زلزله یکشنبه شب درغرب کشور به برخی آثار تاریخی استان‌های ایلام و کرمانشاه خساراتی وارد کرد و کارشناسان در حال بررسی میزان کلی آسیب‌های وارده هستند. «جلیل بالایی»، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت و‌ گو با «ایران» از آسیب به بناهای تاریخی کاروانسرای «شاه عباسی»، «عمارت خسرو» و«چهارقاپی» در قصر شیرین خبر داد و افزود: به بنای تاریخی «زیج منیژه»در شهرستان سرپل ذهاب نیز خساراتی وارد آمده است. به‌ دنبال این زلزله قلعه «یزدگرد» در شهرستان دالاهو هم آسیب دیده است.


خسارات وارده کلی به آثار تاریخی این 2 استان پس از برآورد کارشناسان اعلام می‌شود

پریسا سادات عظیمی: زلزله یکشنبه شب  درغرب کشور به برخی آثار تاریخی استان‌های ایلام و کرمانشاه خساراتی وارد کرد و کارشناسان در حال بررسی میزان کلی آسیب‌های وارده هستند. «جلیل بالایی»، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت و‌ گو با «ایران» از آسیب به بناهای تاریخی کاروانسرای «شاه عباسی»، «عمارت خسرو» و«چهارقاپی» در قصر شیرین خبر داد و افزود: به بنای تاریخی «زیج منیژه»در شهرستان سرپل ذهاب نیز خساراتی وارد آمده است. به‌ دنبال این زلزله قلعه «یزدگرد» در شهرستان دالاهو هم آسیب دیده است. خوشبختانه اثر جهانی «بیستون» و «طاق‌بستان» در این زلزله هیچ آسیبی ندیده‌اند. وی خسارات وارده به آثار تاریخی یاد شده را جزئی و قابل مرمت و احیا عنوان کرد و گفت: ساعاتی پس از وقوع زلزله نیروهای ارزیاب به این شهرستان‌ها اعزام و در محل مستقر شدند.
 

 

سرکشی‌ به سایر آثار تاریخی استان ادامه دارد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه خسارات وارده بزودی پس از برآورد کارشناسان اعلام می‌شود، یادآور شد: سرکشی‌ به سایر آثار تاریخی برای تخمین درصد آسیب‌های وارده ادامه دارد. بالایی در همین حال درباره انتشار عکسی که در چند روز گذشته در برخی سایت‌های خبری منتشر شده بود که نشانگر کشیدن قلیان و روشن کردن آتش در آثار تاریخی 1500 ساله «طاق گرا» سرپل ذهاب بود، خاطرنشان کرد: این تصویر متعلق به سال 94 است و معاونت میراث فرهنگی این اداره کل سال گذشته با حصارکشی و پاک کردن سیاهی‌های موجود، این بنا را ساماندهی کرد و با نصب تابلو از گردشگران و مردم تقاضا کرد، وارد طاق نشده و از روشن کردن آتش هم در داخل طاق جداً پرهیز کنند.
 

 

کمبود اعتبار
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه درخصوص اینکه برای مرمت، احیا و نگهداری از این آثار کمبود اعتبار دارید یا خیر؟ افزود: کمبود اعتبار همیشه بوده و هست، اما خوشبختانه در استان ما مرمت آثار به حدی بوده که با اعتبارات موجود انجام شده، در مواقعی هم که نیاز به اعتبار داشته باشیم با اندکی تأخیر بالاخره تأمین اعتبار می‌شویم ، زیرا مرمت‌ها در حدی نبوده که اعتبار زیاد بخواهد. از ابتدای امسال تنها 2تا3 مورد مرمت اضطراری آثار را داشتیم که خوشبختانه انجام شد.
 

 

دلسوزی برای آثار تاریخی
وی با تأکید براینکه بدون تردید کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی برای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی استان از هر کسی دلسوزتر و نگران‌تر هستند، گفت: اینکه اتفاقاتی که در ادوار گذشته رخ داده به صورت سلسله وار در فضای رسانه‌ای منتشر شود، غیراخلاقی است و چیزی فراتر از یک تخریب هدفمند و با برنامه نیست. امیدواریم دوستداران میراث فرهنگی با دقت و کاوش بیشتر در مطالب از دامن زدن به این مسائل پرهیز کرده و جهت شفافیت بیشتر در اطلاع‌رسانی با تحقیق، تفحص و دقت‌نظر بیشتر در راستای ارائه اطلاعات دقیق به مخاطبان خود گام بردارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان خاطرنشان کرد: این استان 4 هزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده دارد که 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است. همچنین این استان 500 هکتار بافت تاریخی و پایگاه جهانی بیستون را دارد که نگهداری و صیانت از آنها کار آسانی نیست.
 

 

خسارات 20 درصدی زلزله به آثار تاریخی استان ایلام
درهمین حال، «عبدالمالک شنبه‌زاده»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز در گفت‌ و‌ گو با «ایران» از خسارات 20 درصدی آثار تاریخی استان خبر داد و گفت: چند بنای تاریخی استان دچارخساراتی شدند که مرمت آنها در برآوردهای اولیه به 450 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، در صورت تأمین اعتبار 2 ماه زمان نیاز است تا مرمت‌ها انجام شود. وی موزه باستان‌شناسی «دره‌شهر» را یکی از بناهایی اعلام کرد که دچار آسیب شده است و افزود: این بنا ترک‌ خوردگی شدید پیدا کرده، به اندازه‌ای که در بخشی از فضای موزه فرورفتگی ایجاد شده، اما خوشبختانه ویترین‌ها و آثار درون آن هیچ آسیبی ندیده‌اند و مسئولان موزه با بررسی شرایط موجود، اقدام‌های اولیه را برای حفاظت و نگهداری از آثار انجام داده‌اند.
 

 

ترک خوردگی‌های شدید در آثار تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام همچنین با بیان اینکه کاخ موزه «فلاحتی» در شهر ایلام، وضعیتی مشابه موزه باستان شناسی دره‌ شهر پیدا کرده، افزود: تقریباً دیوارها دچار ترک خوردگی‌های شدید شده‌اند، همچنین قلعه «والی» در شهرستان چرداول بخش «هلیلان» نیز دچار ترک خوردگی شده است. شنبه‌زاده قلعه‌های «میرغلام هاشمی» و«پوراشرف» در دره شهر و مقداری از گچبری‌های بنای تاریخی معروف به «مسجد» را از دیگر آثار تاریخی آسیب دیده استان در این زلزله عنوان کرد. «شنبه‌زاده» با بیان اینکه بر اثر اعلام کارشناسان استان، تاکنون بیشترین آسیب‌ها به بناهای تاریخی در حد ترک خوردگی بوده، تأکید کرد: تیم‌های یگان حفاظت و کارشناسان میراث‌ فرهنگی این اداره‌ کل برای بررسی میزان تخریب آثار تاریخی به مناطق مختلف استان اعزام شده‌اند و بعد از اطلاع از میزان خسارات وارده اقدامات اولیه برای جلوگیری از آسیب بیشتر آثار تاریخی انجام می‌شود. وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های وارد شده به بناهای تاریخی در استان بیشتر ترک‌ خوردگی دیواره‌هاست، گفت: ساختمان اداره میراث فرهنگی شهرستان چرداول آسیب‌هایی دیده به اندازه‌ای که در حال حاضر امکان استقرار در این بنای تاریخی وجود ندارد. تمام شیشه‌های این اداره شکسته و ترک خوردگی دیوارها بقدری شدید است که برای انجام امور اداری قابل اطمینان نیست.

 

 

نیم نگاه
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه: بناهای تاریخی کاروانسرای «شاه عباسی»، «عمارت خسرو» و«چهارقاپی» در قصر شیرین، قلعه «یزدگرد» در شهرستان دالاهو و بنای تاریخی «زیج منیژه» در شهرستان سرپل ذهاب در زلزله اخیر آسیب دیدند
مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام: چند بنای تاریخی این استان در این زلزله دچار خساراتی شدند که مرمت آنها در برآوردهای اولیه به 450 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، در صورت تأمین اعتبار 2 ماه زمان نیاز است تا مرمت‌ آنها انجام شود

 

 

رسیدگی به امور زلزله زدگان کرمانشاه
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه ظهر دیروز در گفت‌وگو با «ایران» خاطرنشان کرد: هم اکنون وضعیت استان به دنبال وقوع زلزله یکشنبه شب گذشته، تحت کنترل بوده و امداد رسانی در آن در حال انجام است. استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه تا ساعت 14 روز گذشته تعداد کشته‌شدگان زلزله استان 270 نفر بود، افزود: متأسفانه استان کرمانشاه بیشترین تلفات را در سرپل ذهاب داشته است. به منظور سرعت بخشیدن به امداد رسانی، شهر سرپل ذهاب به ارتش و روستاهای این شهرستان به سپاه واگذار شده و هلال احمر نیز کار توزیع اقلام را برعهده گرفته است. به گفته بازوند دیروز اسکان اضطراری با سرعت انجام شد و توزیع  آب و دیگر ملزومات مانند پتو هم صورت گرفت و چادرهم جلوی خانه‌های مردم تحویل داده شد. در برخی شهرها چون اسلام آبادغرب و جوانرود خسارت‌های کمتری داشتیم، اما برآورد ما این است که تلفات این زلزله به حدود 300 نفر خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه 28بالگرد کار امداد رسانی را در استان کرمانشاه برعهده دارند، افزود: هر چند کمبود دارویی در استان وجود ندارد، اما کمبود آمبولانس مشهود است. استاندار کرمانشاه از مردم خواست، آرامش خود را حفظ کنند تا امداد رسانان بتوانند به وظیفه خود بهترعمل کنند. بازوند یادآورشد: در تماس تلفنی با رئیس جمهوری، وی در جریان تازه‌ ترین گزارش وضعیت امداد‌رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.

 

 

مردم به شایعات توجه نکنند
قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در گفت‌و‌گو با «ایران» در شهر ایلام اظهارداشت: ساعاتی پس از وقوع زمین لرزه، اقدامات اولیه برای برون رفت از بحران در استان ایلام انجام شده و در حال حاضر، وضعیت آب، برق و گاز همه نقاط استان به حالت عادی بازگشته و محل اسکان دانشجویان مستقر در خوابگاه‌ها نیز آماده و در اختیار آنان قرار گرفته است. استاندار ایلام با اشاره به اینکه مسئولان در کنار مردم هستند و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، گفت: در لحظات اولیه بروز زلزله در ایلام، ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و پس از بررسی وضعیت استان، بلافاصله تعطیلی ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان ابلاغ شد. سلیمانی دشتکی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در استان تلفات جانی نداشتیم و افرادی که مراجعه کردند به‌صورت سرپایی درمان شدند و هم‌اکنون هم مشکل خاصی در استان وجود ندارد، افزود: در پی وقوع زلزله 67 نفر به صورت سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد 7 نفر بستری شدند. با این حال، در برخی از مناطق استان خسارات کلی از جمله ترک خوردگی دیوار، ریزش و غیره بر اثر زلزله به وقوع پیوسته که در چند روز آینده توسط کارشناسان ارزیابی می‌شود. همچنین راه‌های ایلام - سرابله و ایلام - مهران ریزش داشت که سریعاً توسط نیروهای راهداری رفع مشکل شد. درشهرستان‌های ایلام، آبدانان، مهران، ایوان و سرابله تعداد ۱۰ حلقه چاه آسیب دیده و براثر زلزله گل‌آلود شده که از ساعات اولیه وقوع حوادث اکیپ‌های حوادث واتفاقات درحال رفع مشکل هستند. استاندار ایلام از مردم خواست، ضمن حفظ خونسردی خود با مسئولان همکاری لازم را داشته باشند و به شایعات توجه نکنند. همچنین اصحاب رسانه و خبرنگاران استان که در این موضوع تمام تلاش خود را به کار گرفتند، مردم را به آرامش دعوت کنند.

 

 

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: