آثار تاریخی که توسط بحران‌های طبیعی از بین رفت

1395/2/29 ۰۷:۱۶

آثار تاریخی که توسط بحران‌های طبیعی از بین رفت

زلزله ٧ریشتری آوریل ٢٠١٥نپال کشته و مجروح شدن صدها‌هزار نفر و تخریب هزاران خانه و کاشانه را باعث شد. ازجمله مهم‌ترین مکان‌های تخریب‌شده بر اثر این زلزله دو معبد مهم بودایی‌ها در کشور نپال بود که قدمت آنها به ١٥٠٠‌سال قبل بازمی‌گشت. معبد میمون که در قرن پنجم بعد از میلاد و به دلیل مرگ یکی از رهبران آیین بودیست ساخته شده بود، در اثر این زلزله خسارت‌های جدی و غیرقابل جبرانی دید.



تاریخ ویرانی

ویرانی معبد ١٥٠٠ ساله نپال

زلزله ٧ریشتری آوریل ٢٠١٥نپال کشته و مجروح شدن صدها‌هزار نفر و تخریب هزاران خانه و کاشانه را باعث شد. ازجمله مهم‌ترین مکان‌های تخریب‌شده بر اثر این زلزله دو معبد مهم بودایی‌ها در کشور نپال بود که قدمت آنها به ١٥٠٠‌سال قبل بازمی‌گشت.  معبد میمون که در قرن پنجم بعد از میلاد و به دلیل مرگ یکی از رهبران آیین بودیست ساخته شده بود، در اثر این زلزله خسارت‌های جدی و غیرقابل جبرانی دید.

محو کلیسای ٥٠٠ ساله فیلیپین

در ‌سال ٣١٠٢ زلزله‌ای به قدرت ٦ ریشتر فیلیپین را لرزاند که از عواقب آن جز مرگ و بی‌خانمانی هزاران نفر چندین اثر تاریخی ازجمله یک کلیسای معروف به صورت کامل تخریب شد. کلیسای دل‌سانتو‌نینو که در‌سال ٥٦٥١  بعد از میلاد توسط کاشفان اسپانیایی ساخته شده بود، بر اثر این زلزله به صورت کامل تخریب شد. این کلیسا قدیمی‌ترین نمونه کلیساهای رومی در منطقه شرق آسیا به شمار می‌آمد.

ویرانی کامل کلیسای جامع‌ هاییتی

با زلزله ‌سال ٠١٠٢ و تخریب کلیسای جامع ‌ Port-au-Prince  هاییتی تعداد بی‌شماری از آثارساخته‌شده توسط هنرمندان دوره رنسانس را از دست داد. ازجمله این آثار دیوارنگاشته‌ها و نقاشی‌های دیواری بود که در دوره نوزایی توسط هنرمندان‌ هاییتی روی دیواره‌های این کلیسا نقاشی شده بود. تنها نقطه امیدوارکننده سالم ماندن تعداد اندکی از دیوارهای کلیساست که به همین خاطر اسقف اعظم ‌هاییتی از هنرمندان جهان تقاضای کمک کرد.

تخریب ٨٠‌درصد ارگ بم ایران

ارگ بم بزرگترین سازه خشتی در جهان بود که محل آن در نزدیکی شهر بم در استان کرمان در جنوب‌شرقی ایران قرار دارد. در تاریخ ۵ دی ٢٨٣١، در اثر زلزله شدیدی که شهر بم و حومه آن را تحت‌تأثیر قرار داد، ٠٨ درصد ارگ بم به‌طور کامل از بین رفت. این ارگ عظیم که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، سده ۵پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا‌ سال ٠٥٨١ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن ارگ واقع شده اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ که پرارتفاع‌ترین قسمت مجموعه نیز به‌شمار می‌آمد، کل بنای دژ به‌عنوان ارگ بم نامیده می‌شود. مساحت این ارگ نزدیک به ٠٨١ هزار مترمربع است که با دیوارهایی به بلندی ۶ تا ۷ متر و طول ٥١٨١ متر احاطه شده‌است. ارگ از دو بخش جدا از هم تشکیل شده‌است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. حدود ٧٦  برج در سطح شهر باستانی بم پراکنده شده‌است. این اثر جهانی با یک همکاری جهانی مجدد مرمت و بازسازی شد. ژاپن، ایتالیا و فرانسه جزو کشورهایی بودند که از ابتدا همکاری کردند. ژاپن حدود ٣/١ میلیون دلار به ایران برای بازسازی کمک کرد و با ارسال تجهیزات و ایجاد طرح سه‌بعدی از ارگ بم برای افزایش دقت نوسازی، این پروژه را پشتیبانی کرد. وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا نیز با اجرای پروژه‌ای با بودجه‌ای در حدود ٠٠٥ هزار یورو جهت مرمت و استحکام‌بخشی برج شماره یک (در گوشه جنوب‌غربی دیوار پیرامونی شهر تاریخی) در مرمت ارگ تاریخی مشارکت کرد. این پروژه که با همکاری گروهی از کارشناسان ایتالیایی و ایرانی انجام شد، در تابستان ٠٩٣١  به پایان رسید. فرانسه با تهیه نقشه ارگ بم به ایران کمک کرد.

طولانی‌ترین پل چوبی جهان در آمریکا

پل قدیمی «بلن هیم» ایالات متحده آمریکا که در ‌سال ٥٥٨١ ساخته شده و طولانی‌ترین پل پوشیده (پلی که پایه آن چوبی است و جداره‌های پل و سقف آن پوشیده است) باقی‌مانده بود، در ‌سال ١١٠٢ به واسطه سیل حاصل از طوفان «آیرین»، از بین رفت. این پل که ٤٦ متر طول داشت و مقام نخست طولانی‌ترین پل چوبی پوشیده جهان را به خود اختصاص داده بود، بعد از طوفان آیرین، توسط سیل در رودخانه اسشور، از جا کنده و کاملا نابود شد. طوفان آیرین، طوفان مهیب و ویرانگر حاره‌ای بود که در اواخر آگوست ١١٠٢ اکثر بخش‌های کاراییب و ساحل غربی ایالات‌متحده را درنوردید.

طوفان نرگس و حذف معبد میانمار

گردباد نرگس در می ٨٠٠٢ ضربات ویران‌کننده‌ای به میانمار وارد کرد که بخشی از آن کشته  و زخمی شدن هزاران نفر و بخشی دیگر از بین رفتن آثار باقی‌مانده از قرن‌ها قبل بود. در این طوفان ٠٠٤١ اثر تاریخی و معبد بودایی از بین رفت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پاگودای Shwedagon که عمرش به ‌هزار ‌سال می‌رسید، اشاره کرد. پاگوداها مراکز خاص و ویژه‌ای هستند که ساخت آنها از هزاران‌ سال قبل در کشورهای جنوب شرق آسیا که از بودیسم پیروی می‌کردند، آغاز شده بود.

آتش در کلیسای ٨٠٠ ساله

کلیسای قرن دوازده Virxe da Barca sanctuary   در ‌سال ٣١٠٢ بر اثر صاعقه دچار حریق شده و تقریبا از بین رفت. این کلیسای ٨٠٠ ساله فارغ از اهمیت زمانی‌اش از آن رو مهم بود که در نقطه‌ای از اسپانیا قرار داشت که سال‌ها در برابر مسیحیت مقاومت کرده بود. بسیاری از دیوارنگاشته‌های این اثر تاریخی بر اثر صاعقه نابود و غیرقابل بازسازی شد.

منبع: شهروند

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: