کشف تابوت سنگی دوره اشکانی در همدان

1396/8/2 ۰۹:۴۲

کشف تابوت سنگی دوره اشکانی در همدان

آخرین نتایج کاوش ها و بررسی محتویات تابوت هایی که چندی پیش در همدان کشف شد، نشان از اسکلت یک زن و یک مرد دارد که قدمت آن به دوره اشکانیان باز می گردد.

 

آخرین نتایج کاوش ها و بررسی محتویات تابوت هایی که چندی پیش در همدان کشف شد، نشان از اسکلت یک زن و یک مرد دارد که قدمت آن به دوره اشکانیان باز می گردد.

 

 بر اساس نتایج اولیه از کاوش‌های اضطراری باستان‌شناسی در کوچه جراحان همدان در عمق 3.20 متری از سطح معبر، یک تابوت سنگی به طول حدود 2متر و عرض 80 سانتی‌متر و به ارتفاع 50 سانتی متر به‌دست آمده است.
در این گزارش آمده است: نتایج کاوش و بررسی از محتویات این تابوت نشان از وجود 2 اسکلت دارد که در مطالعات اولیه بر روی اسکلت‌ های به ‌دست آمده مشخص شد یکی از اسکلت‌ها مربوط به مرد و دیگری مربوط به یک زن است.
در ادامه گزارش آمده است: اسکلت‌ها در این تابوت به صورت تاق باز و کنار هم دفن شده بودند و کارشناسان باستان‌ شناس این اداره‌ کل بعد از مستندسازی آثار، اسکلت‌ها را برداشت کرده و برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه انتقال دادند.
این گزارش می افزاید: مطالعات اولیه تطبیقی بر روی تابوت‌ سنگی کشف شده و همچنین گونه‌ های سفال‌ های به‌ دست آمده نشان از آن دارد که این تابوت مربوط به دوران اشکانی است و این نتایج نشان از آن دارد که در دوران تاریخی و به خصوص در دوران اشکانیان (بیش از 2000 سال پیش از میلاد) ایرانیان دارای فرهنگ تدفین خانوادگی بوده و ارزش و احترام زیادی برای زنان قائل بودند.
به گزارش ایرنا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان روز شنبه هفته جاری از کشف 2 قطعه شی سنگی در حفاری های اخیر در شهر همدان خبر داد که یکی از آنها در حین خاک برداری در محدوده میدان امام خمینی(ره) شهر همدان، و دیگری در محدوده گنبد علویان در کوچه جراحان شهر همدان در حین خاکبرداری برای اصلاح شبکه های آب کشف شده و کاوش های باستانی بر روی آن آغاز شد.
استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده و به واسطه وجود شمار زیادی از آثار تاریخی، تفریحی و توریستی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.
آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: