سران متفقین چگونه از نقشه ترور جان سالم به در بردند؟!

1396/6/15 ۱۰:۴۴

سران متفقین چگونه از نقشه ترور جان سالم به در بردند؟!

کتاب «عملیات پرش بلند: استالین، روزولت و چرچیل و بزرگ‌ترین نقشه ترور در تاریخ» شرح جزئیات این عملیات و کم و کیف خثنی‌سازی آن است، ضمن این‌که مولف تصویری نسبتا بی‌طرفانه از اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران در اوایل دهه 1320 وقایع مهم آن روزگار ارائه می‌دهد.


 
کتاب «عملیات پرش بلند» منتشر شد

  

کتاب «عملیات پرش بلند: استالین، روزولت و چرچیل و بزرگ‌ترین نقشه ترور در تاریخ» شرح جزئیات این عملیات و کم و کیف خثنی‌سازی آن است، ضمن این‌که مولف تصویری نسبتا بی‌طرفانه از اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران در اوایل دهه 1320 وقایع مهم آن روزگار ارائه می‌دهد.

 کتاب «عملیات پرش بلند: استالین، روزولت و چرچیل و بزرگ‌ترین نقشه ترور در تاریخ» تالیف بیل ین برگردان اکبر بتوئی به حواشی کنفرانس تهران در زمان جنگ جهانی دوم می‌پردازد.
 
کتاب فاقد فصل‌بندی است و نویسنده به موضوعاتی نظیر «آنچه که می‌توانست رخ می‌دهد»، «صیدی بزرگ، ... اگر»، «ایران مامنی در دور دست»، «رابطه آلمانی-ایرانی»، «نبرد جاسوس‌ها»، «تهران، شهر دسیسه‌ها»، «جزیره‌ای آزاد در سرزمین اشغال شده»، «اهدافی ارزشمند»، «چگونه، کی، کجا»، «آدمکش‌ها»، «در پس ظریف‌ترین پرده‌ها»، «بانوی محنت‌زده»، «سیسرو، شاه کلیدی میلیون دلاری»، «خطر بر سر هیچ»، «زمین زیر چکمه‌ها»، «شنبه 27 نوامبر»، «دوشنبه 29 نوامبر» و... پرداخته است.

درباره موضوع کتاب با اشاره به عملیات پرش بلند و نقشه ترور سران کشورهای متفقین می‌خوانیم: «در بحبوبه جنگ جهانی دوم چرچیل، استالین و روزولت تصمیم می‌گیرند تا در نشست محرمانه در تهران در خصوص نحوه جنگ و متوقف کردن آلمان با هم دیدار داشته باشند. هیتلر با اطلاع از این نشست اقدام به طراحی عملیاتی پیچیده با نام «عملیات پرش بلند» برای ترور این رهبران می‌کند؛ عملیاتی که در صورت موفقیت نه تنها سرنوشت جنگ که سرنوشت جهان را دگرگون می‌کرد.

با گذشت زمانی نسبتا طولانی و دسترسی به خاطرات بازماندگان عملیات اسرار این طرح بزرگ و جسورانه در آغاز قرن بیست و یکم فاش شد. کتاب حاضر شرح جزئیات این عملیات و کم و کیف خثنی‌سازی آن است. نکته قابل تامل است که حوادث مربوط به این ماجرا در ایران و به ویژه تهران رخ می‌دهد، لذا کتاب حاضر تصویری نسبتا بی‌طرفانه از اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران در اوایل دهه 1320 وقایع مهم آن روزگار ارائه می‌دهد.»

درباره نویسنده در سطوری آمده است: «بیل ین(اول اکتبر 1949) مولف چهل کتاب غیرداستانی است که عمدتا درباره موضوعات تاریخی است. بیل ین که در حال حاضر مقیم سانفرانسیسکو است، در تدوین دانشنامه‌های هر دو جنگ جهانی اول و دوم مشارکت داشته، در مستندهای کانال‌های معروفی همچون هیستوری و نشنال جئوگرافیک حضور پیدا کرده است.»
 
در قسمتی از کتاب مولف با اشاره به برخی خلقیات مردم پایتخت ایران می‌نویسد: «تهران در حال دگرگونی و تغییری قطعی بود. مورل مردم تهران را چنین توصیف می‌کند، مردمی که «تا اندازه‌ای با خاطرات تمدنی مربوط به چهار هزار سال پیش و تا اندازه‌ای با مشارکت در تجارت مدرن و با زیرکی که غرب را انگشت به دهان می‌دارد، زندگی می‌کنند؛ به معیارهای فرهنگی غرب رشک می‌ورزند، از آن تقلید می‌کنند و در باطن از آن نفرت دارند.»

این مکان فرسنگ‌ها از نیویورک یا لندن فاصله داشت و فرسنگ‌ها از مراکز شلوغ و پرهیجان سرویس اطلاعاتی دور بود. با قاهره (مقر بالادستی‌های مورل در مرکز خاورمیانه سرویس اطلاعاتی) نیز فاصله زیادی داشت. تهران با آنکه بسیار دور افتاده و پرت به نظر می‌رسید، اما مرکزی برای دسیسه‌چینی بین‌المللی با ساختار زیرزمینی متشکل از جاسوس‌های دوجانبه و حتی سه جانبه بود.»

کتاب «عملیات پرش بلند: استالین، روزولت و چرچیل و بزرگ‌ترین نقشه ترور در تاریخ» اثر بیل ین برگردان اکبر بتوئی در 320 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 28 هزار تومان از سوی نشر مهراندیش به چاپ رسیده است.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: