دو مجلد جدید «کتاب المکاتیب» منتشر می‌شود

1395/4/28 ۱۲:۱۰

دو مجلد جدید «کتاب المکاتیب» منتشر می‌شود

مجلدهای دوم و سوم «کتاب المکاتیب» اثر ملاعبدالله قطب از سوی انتشارات آیت اشراق منتشر می‌شود. «کتاب المکاتیب» نوشته ملاعبدالله قطب بن محیی است که مجموعه‌ی از نامه‌های اخلاقی و عرفانی وی را شامل می‌شود. این اثر به زبان فارسی بوده و از جایگاه مهمی برخوردار است.



 مجلدهای دوم و سوم «کتاب المکاتیب» اثر ملاعبدالله قطب از سوی انتشارات آیت اشراق منتشر می‌شود.
 «کتاب المکاتیب» نوشته ملاعبدالله قطب بن محیی است که مجموعه‌ی از نامه‌های اخلاقی و عرفانی وی را شامل می‌شود. این اثر به زبان فارسی بوده و از جایگاه مهمی برخوردار است.
پیش‌تر یک جلد از این کتاب به چاپ رسیده است و تصور می‌شد که همین یک جلد، تمام نامه‌های اخلاقی و عرفانی ملاعبدالله قطب را شامل می‌شود، اما یکی از محققان نزدیک به هفتصد نامه جدید از نسخه‌های خطی را یافته و تصحیح کرده است و انتشارات آیت اشراق آن را در دو مجلد به چاپ می‌رساند.
براساس این گزارش، جلدهای دوم و سوم «کتاب المکاتیب» تا دو ماه آینده به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها خواهد شد.
یادآور می‌شود، محیی‌الدین از حیث تسلط بر انواع علوم و فنون ظاهری و قدرت حافظه و توان استدلال، از نوابغ دوران خود بوده است که با نیروی کشف و الهام و وصول به اعلی درجات کمال الهی، اسرار قابل توجه و معارف والایی از عالم غیب را گاه به زبان رمزگونه و گاه با زبانی ساده و استدلالی برای عالم معرفت و بشریت به ارمغان آورده است.
حضرت علامه طباطبایى(ره) احترام فوق‌العاده‏اى به ساحت وی داشت و می‌گفت: «از ابتداى تاريخ اسلام تاكنون كسى به مانند محيى‌الدين نيامده است كه اين چنين مبانى توحيد و حقایق عالم علوى را موشكافانه بگشايد و در اختيار و دسترس همگان بگذارد.»
مهم‌ترین بخش این كتاب، مشاهد چهارده‌گانه آن است که به جد می‌توان آنها را چهارده دستورالعمل دانست. چهارده دستورالعملی که محیی‌الدین در مراتب مختلف سلوکی یا در کشفی کامل و تام و معراجی روحی، در مکالمه‌ای باطنی از ذات حق دریافت کرده است.
در این مشاهد، آنچه سالک الی‌الله برای طی کردن سیر باطنی و تحقق به اسماء و صفات ذات حق و مراتب فناء و بقاء نیاز دارد را دریافت می‌کند. مطالب و مکالمات و گفت و شنود مطرح شده در کتاب از مرتبه وصول تام و مراتب فناء و بقاء به‌الله تنزل نکرده و از مراتب مادون ذات حق و پایین‌تر از تجلیات ذاتی و اسماء ذات حق خبری نیست. هر آنچه ذکر می‌شود عبارت از راه و رسم تحقق به مراتب و لوازم معرفتی ذاتی حق است و نیز نگرش معرفتی لازم برای این سیر روحانی بیان می‌شود و همین مسئله خطیر است که باعث شده کتاب، زبانی رمزگونه و در ظاهر متناقض داشته باشد.

منبع: ایکنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: