1396/4/19 ۰۸:۰۰
از آنجا که دانش و فرهنگ، میراثی بشری و متعلق به تمامی جهانیان است و هر یک از ملتها، دانشمندان و سازمانهای علمی در سراسر جهان، میتوانند نقشی مهم و مثالزدنی در عرصه گسترش علم و فرهنگ بر عهده داشته باشند
از آنجا که دانش و فرهنگ، میراثی بشری و متعلق به تمامی جهانیان است و هر یک از ملتها، دانشمندان و سازمانهای علمی در سراسر جهان، میتوانند نقشی مهم و مثالزدنی در عرصه گسترش علم و فرهنگ بر عهده داشته باشند، ضرورت «توسعه همکاریهای علمی بینالمللی» روشن میشود.بررسی اظهارنظرها و انتقادات بسیاری از اهل علم، دانشگاهیان و پژوهشگران درباره رشد صرفاً «کمی» دانشجویان و مقاطع مختلف آموزشعالی در کشور، طی دو دهه اخیر، مشخص میکند که شاید برخی از سیاستگذاران و مسئولان کشور، «دانشجو شدن» و «دانشجو ماندن» را نوعی «اشتغال» ارزیابی میکنند، در حالی که در یک کشور توسعهیافته، دانش آموختن و دانشجویی، مقدمهای برای ورود به بازار کار و نه هدفی غایی است.
رشد قارچگونه و نگرانکننده رشته-شهرهای دانشگاه آزاد، دانشگاههای غیرانتفاعی و علمی-کاربردی، که در موارد بسیاری بدون جذب هیأت علمی و استادان مبرّز و متخصص انجام شده است، ناقوس دغدغه مهم و ماندگار «کیفیت» در آموزشعالی را سالها است که برای تصمیمگیرندگان و مدیران وزارت علوم و آموزش عالی کشور، به صدا درآورده است؛ موضوعی که در موارد فراوانی در حال تبدیل شدن به بحران و فاجعهای در حوزه تعلیم و تربیت در کشور است.در دهه اخیر با افرادی مواجه بودهایم که با ورود به مقطع کاردانی در دانشگاه علمی-کاربردی، که رسالت و هدفش، تربیت افراد فنی و حرفهای در حوزهای کاربردی و مورد نیاز جامعه و نه نظریهپردازان یا مدرسان دانشگاهی متخصص بوده است، تحصیلات عالیه را آغاز کردهاند، سپس در مقطع کاردانی همان دانشگاه یا دانشگاهی دیگر وارد شدهاند، بعد از آن نیز فوقلیسانسی گرفتهاند و با ظرفیتهای وسیع و در حال توسعه دوره دکتری، مدرک دکتریشان را دریافت کردهاند و اکنون، یا عضو هیأت علمی شدهاند یا در تکاپوی عضویت هیأت علمی و تدریس در دانشگاه هستند(!)؛ در حالی که، برای مثال اگر تبادلات علمی و آکادمیک ما با دیگر کشورها، بویژه کشورهای پیشرفته و فرامدرنی نظیر آلمان، امریکا یا سایر کشورهای پیشرفته اروپایی تسهیل شود و مطالعات تطبیقی در این خصوص انجام شده بود مشخص میشد که در کشوری مثل آلمان، مراکز علمی - کاربردی با عنوان Hochschule، با کارکردی صحیح و به منظور تربیت افراد حرفهای و فنی برای شغلی خاص، آموزش میبینند تا در همان حرفه و فن اشتغال داشته باشند. در کنار این مراکز نیز دانشگاهها (Universität)، بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تربیت پژوهشگران و نظریهپردازان در حوزههای تخصصی دانش مبادرت میورزند.از جنبهای دیگر و بویژه با تسهیل تبادلات آکادمیک بینالمللی در بخش پژوهشی، میتوان انتظار داشت که سنتها و روشهای آکادمیک دیگر کشورها در فضای علمی و دانشگاهی کشور ما ساری و جاری شود. برای مثال، باز هم از کشور آلمان مثالی میزنم. در این کشور، چندین نهاد ملی و البته بخش خصوصی به تأمین بودجه و تسهیلات برای بخش پژوهش مبادرت میورزند. از تمامی این نهادها مهمتر و قدرتمندتر، وزارت علوم و آموزشعالی آلمان است، که مجموعهای با عنوان DFG را راهاندازی کرده است و برای پژوهشهای خرد و کلان در حوزههای مختلف علومانسانی، اجتماعی، فنی، صنعتی، پزشکی و... به تأمین بودجه از منابع داخلی دولت آلمان میپردازد و در عین حال، پژوهشگرانی از اقصی نقاط جهان و ملیتهای مختلف را برای انجام این طرحهای پژوهشی، استخدام میکند. پژوهشهایی که مثلاً در حوزه علومانسانی و اجتماعی، تا 12 سال نیز به طول میانجامد و تأمین بودجههای پژوهشگر، شامل هزینههای زندگی، خانواده، مسکن و...، همچنین فرآیند پژوهش بر عهده همین نهاد علمی متعلق به دولت آلمان است.
تبادل استادان و دانشجویان با دانشگاههای خارجی نیز مقولهای مهم و مؤثر در فرآیند ترویج و توسعه دانش در فضای بینالملل است.
استقبال و حمایت فراوان نهادها و دانشگاههای خارج از کشور از اینگونه مبادلات علمی از تجربههای شخصی من بوده است، که به رونق علم و پژوهش منجر میشود، اما شوربختانه در داخل کشور، این فرآیندها بسیار کند و با اولویت بسیار پایین دنبال میشود، به نحوی که در موارد بسیاری افراد پیگیر در این موارد با مشاهده این روندهای بطئی و توجه نکردن مسؤلان امر در بخشهای مختلف نهادهای علمی کشور، از خیر پیگیری چنین اموری منصرف میشوند.
علاوه بر دانشگاههای خارجی، بسیاری از بنیادها و مؤسسات وابسته به بخشهای صنعتی، خیریهها و سایر مراکز در کشورهای پیشرفته دنیا، بودجهها و امکانات فراوانی برای تبادلات علمی و پژوهشهای ملی و بینالمللی در اختیار استادان و پژوهشگران قرار میدهند، که شایسته است وزارت محترم علوم و مؤسسات دانشگاهی و پژوهشی کشور، به شکلی نظاممند، به بررسی این موارد بپردازند و با تسهیل فرآیند بهرهمندی از این امکانات و بودجهها، به توانمندسازی روز افزون استادان و دانشجویان مدد رسانند. امید است با توجه به گشایشهای انجام شده در فضای پسابرجام، همچنین حمایتهای عموم مردم، اهل علم و دانشگاهیان از رئیس محترم جمهوری و دولت محترم، که در واقع، حمایت از استقرار و قدرتمندتر شدن نظام اسلامی کشور است فضای تبادلات علمی و آکادمیک با جهان، بیش از پیش فراهم شود و با بهرهمندی از دانش، بهعنوان میراثی علمی و بینالمللی، دانشمندان و پژوهشگران ایران اسلامی، سهم فراوانتری از ترویج و توسعه علم در جهان بیابند.
منبع: روزنامه ایران
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید