معیار اصلی در این مملكت باید قانون باشد

1396/3/23 ۱۰:۱۷

معیار اصلی در این مملكت باید قانون باشد

«حاكمیت هیچ‌وقت نگاه صد درصد مثبتی به مسائل مختلف موسیقی نداشته و همیشه در هاله‌ای از ابهام درباره موسیقی صحبت شده است. خود این موضوع علت بسیاری از مسائل كوچك و بزرگی محسوب می‌شود كه در این سال‌ها موانع ریز و درشتی را برای اهالی موسیقی به وجود آورده است.»

 اظهارنظر حمیدرضا نوربخش درباره حاشیه‌های تكراری موسیقی
 

 

«حاكمیت هیچ‌وقت نگاه صد درصد مثبتی به مسائل مختلف موسیقی نداشته و همیشه در هاله‌ای از ابهام درباره موسیقی صحبت شده است. خود این موضوع علت بسیاری از مسائل كوچك و بزرگی محسوب می‌شود كه در این سال‌ها موانع ریز و درشتی را برای اهالی موسیقی به وجود آورده است.» اینها بخشی از صحبت‌های حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی درباره موسیقی و حاشیه‌هایی است كه این حوزه در طول این سال‌ها تجربه كرده است.
او در این گفت‌وگوی مفصل از موارد دیگری هم صحبت كرده است؛ از كنسرت‌های موسیقی گرفته تا حاشیه‌هایی كه دو دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر شاهد آن بوده است یا وضعیت خانه موسیقی و حتی بحث دوباره داغ شده این‌روزهای موسیقی یعنی محمدرضا شجریان. مدیرعامل خانه موسیقی در گفت‌وگویش با ایلنا از مناظره‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شروع می‌كند و انتظاراتی كه اهالی موسیقی در طول این سال‌ها داشته‌اند را فهرست می‌كند: «ما انتظارمان این بود كه بیشتر و جزیی‌‌تر در حوزه موسیقی اظهارنظر كنند. توقع داشتیم در برنامه‌ها و مناظره‌ها، تنگناهای موسیقی و مسائل ریز و درشتی كه برای جامعه موسیقی وجود داشته و دارد؛ مورد بحث قرار گیرد تا جامعه هنری و مخاطبان بیشتر بتوانند با مواضع كاندیداها در این مسائل آشنا شوند. مسائل معیشتی هنرمندان چیزی بود كه درباره‌اش صحبت نشد. اگر راجع به مسائل معیشتی مردم و وضعیت حاشیه‌نشین‌ها صحبت می‌شود باید درباره مقوله معیشت هنرمندان نیز صحبت شود.
باید دید كه آیا آنها وضعیت مناسبی دارند؟ آیا معدل زندگی جامعه هنری در حد قابل قبولی است؟‌ من به جرات می‌گویم كه اینگونه نیست.» نوربخش در ادامه بر همان مواردی انگشت گذاشته كه در طول یك سال و چند ماه گذشته در زمینه كنسرت‌های موسیقی اتفاق افتاد. لغو كنسرت‌هایی كه از مشهد و چند شهر دیگر استان خراسان شروع شد و بعدها به دیگر استان‌ها از جمله شیراز و اصفهان هم رسید. تصمیمات متفاوتی كه در شهرهای مختلف كشور درباره اجرا یا عدم اجرای كنسرت‌های مجوزدار گرفته می‌شود در طول این مدت همواره از جانب اهالی موسیقی با اعتراض روبه‌رو شد و در نهایت این موضوع مطرح شد كه برای تصمیم‌گیری در این مورد تنها باید به قانون احترام گذاشت و از تصمیمات و نگاه فردی به این مساله گذشت: «متاسفانه در كشورمان نگاه به فعالیت‌های موسیقی نگاه ملوك‌الطوایفی است. در هر اقلیمی هر كسی كه خودش را حاكم آنجا می‌داند به خودش اجازه می‌دهد مطابق با سلیقه و میل شخصی‌اش عمل كند. البته از نظر ما چنین افرادی حاكم قانونی آن مناطق نیستند. با توجه به اینگونه مسائل انتظار داشتیم در انتخابات، نامزدها مشخصا راهكارهای‌شان را بگویند.
این مساله امنیت شغلی و روانی هنرمندان موسیقی را تهدید می‌كند. وقتی اتفاقی مانند لغو كنسرت برای هنرمندی می‌افتد آثار زیانبار روحی و روانی‌اش پاك نمی‌شود و در روند كاری او اثر مستقیم می‌گذارد. » فعالیت زنان در حوزه موسیقی یكی دیگر از مواردی است كه در طول این سال‌ها مورد مناقشه بوده است. به گفته نوربخش نیمی از فعالان جامعه موسیقی ما زنان هستند و چطور یك موزیسین زن اجازه تحصیل در این رشته را دارد ولی اجازه كار به او داده نمی‌شود؟ مدیرعامل خانه موسیقی به اینكه در بعضی از استان‌های كشور اجازه رفتن روی صحنه به خانم‌های موزیسین داده نمی‌شود اشاره می‌كند و دو استان اصفهان و خراسان را مثال می‌زند: «نمونه چنین برخوردهایی را می‌توان در استان اصفهان مشاهده كرد؛ در این مساله البته داستان مشهد ماجرای جداگانه‌ای دارد و مشكل‌اش فراتر از مساله‌ بانوان و غیربانوان است. »
نوربخش در نهایت راهكار این موضوع را قانون می‌داند: «این درست است كه شاید موضوعی با سلیقه ما جور درنیاید اما بالاخره باید معیار اصلی همه در این مملكت قانون باشد. نمی‌شود یك هنرمند و یك اثر هنری در بخشی از مملكت مجاز باشند و در بقیه مملكت غیرمجاز. اگر موزیسین یا یك اثر هنری مشكل دارد در همه جا مشكل دارد. وقتی نظارت را دولت انجام می‌دهد چطور امكان دارد در جایی از كشورمان كاری بلامانع باشد و در جای دیگر اجازه اجرا به آن ندهند؟!» نوربخش از فعالیت‌های دولت یازدهم در حوزه موسیقی هم دفاع می‌كند و می‌گوید كه نباید چشم‌ها را رو به كارهایی كه در این زمینه انجام شده بست. به گفته او دولت تلاشش را در این زمینه كرده و بعضی مسائل از دست دولت خارج است: «واقعا باید برای این وضعیت یك راهكار اساسی اندیشیده شود. در قضیه استاد شجریان دولت خیلی تلاش كرد. مجوز كلیه آثار ایشان برای انتشار داده شد. كما اینكه یك اثر استاد شجریان سال گذشته منتشر شد و به اثر دیگرشان هم مجوز داده شده كه در حال انتشار است.
این یعنی كلیه آثاری كه برای انتشار داده شده بود در این دولت مجوز انتشار گرفت. در بحث كنسرت استاد شجریان هم امیدواریم حال‌شان بهتر باشد و این مساله نیز رفع شود. به هر حال پیگیری‌های زیادی را من به شخصه شاهد بودم.» او در ادامه به موارد مختلفی اشاره می‌كند كه در زمینه لغو كنسرت‌ها اتفاق افتاده است: «برخی مواقع یك مقام قضایی نامه می‌دهد تا كنسرتی را لغو كند.
مقام قضایی به چه استنادی كنسرت را لغو می‌كند؟ باید در این زمینه حتما استنادات حقوقی ارایه شود تا كسی بتواند كنسرتی را لغو كند. هیچ كس بدون ارایه مستندات حقوقی چنین حقی ندارد. بعد از لغو كنسرت شهر چناران مشهد توسط دادستان نامه‌ای برای پیگیری مستندات دادستان این شهر  برای لغو كنسرت نوشتیم و نتیجه‌اش به كاسته شدن از این گونه لغو كنسرت‌ها انجامید.» به گفته نوربخش تا قبل از این نامه در بسیاری از نقاط كشور دادستان‌ها جلوی برگزاری كنسرت را می‌گرفتند: «بعد از اینكه گفتیم استنادات دادستان‌ها برای لغو كنسرت چیست؟ پاسخ دادند دلیلش مخالفت امت شهیدپرور است. به آنها گفتیم امت شهیدپرور كجا گفته‌اند یك كنسرت لغو شود؟ اگر ما به شما نشان دهیم در یك كنسرت خانواده شهدا هم نشسته‌اند آن وقت چه می‌گویید؟ اینها كه استناد حقوقی نشد. ضمن اینكه اعتراض‌مان را كردیم پیگیری‌های لازم را نیز انجام دادیم.
اگر ضرورت داشت برای حل چنین ماجراهایی تحصن هم می‌كردیم. » حمیدرضا نوربخش در بخش پایانی صحبت‌هایش به تدوین اساسنامه جشنواره موسیقی فجر هم اشاره می‌كند. جشنواره موسقی فجر در طول این سال‌ها بدون این اساسنامه برگزار می‌شد و همین موضوع باعث می‌شد تا هر دوره از جشنواره شاهد تصمیمات فردی مدیرانش باشد و حاشیه‌های مختلفی را تجربه كند. این اتفاق در دو دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر كه با مدیریت نوربخش برگزار شد بیشتر از همیشه به چشم آمد. اردیبهشت‌ماه امسال بود كه خبر رسید سرانجام اساسنامه جشنواره موسیقی فجر بعد از جلسات منتقدان و مسوولان دفتر موسیقی تدوین شده و بعد از تصویب در ارشاد اجرایی شود. نوربخش از تدوین و اجرایی شدن این اساسنامه استقبال می‌كند و هدف اصلی را مشاركت بیشتر اهالی موسیقی در جشنواره می‌داند: «ما تابع قانون هستیم. جشنواره باید تغییر پیدا كند و متحول و اصلاح شود. هر كاری برای بهتر شدن جشنواره به مشاركت بیشتر اهالی موسیقی كمك می‌كند و به نفع اهالی موسیقی است. این كار نیاز به مشاركت اهالی موسیقی دارد.
اگر اهالی موسیقی این جشنواره را متعلق به خودشان ندانند این كار درست نخواهد شد. ابدا ماجرا من نیستم، ماجرا سازوكار است. باید سازمانی‌ برای این كار درست شود. » او فعالیت‌های خانه موسیقی را هم در همین راستا عنوان كرد و توضیح داد: «هر اتفاقی كه به این ماجرا كمك می‌كند حتما به نفع خانه موسیقی هم هست. هر تصمیمی كه مصوب و قانون بشود ما تابع آن هستیم.
من موافق شفاف‌سازی هستم و سعی می‌كنم كاری كنم موزیسین‌ها احساس كنند این مجموعه متعلق به خودشان است تا بیایند و مشاركت بیشتری انجام بدهند. دنبال این هستم كه همه دلسوزان این عرصه بدون هیچ گونه خط‌كشی وارد این كار شوند. از هر گونه ایده و نظری حتما استقبال می‌كنیم تا این جشنواره به سمت بهتر شدن و به سمت تعالی برود. »

منبع: اعتماد

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: