صالحی امیری: گفت وگو مهمترین کلید درهای بسته است

1395/11/6 ۱۲:۲۱

صالحی امیری: گفت وگو مهمترین کلید درهای بسته است

سیدرضا صالحی امیری شامگاه سه شنبه در مراسم ضیافت شام به افتخار میهمانان خارجی مراسم آغاز رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد افزود: در اجلاس مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ به این اصل مهم دست یافتیم که راه حل مشکلات امروز جهان اسلام نهادینه ساختن فرهنگ گفت و گو است.

 

 

توحید آرش نیا: سیدرضا صالحی امیری شامگاه سه شنبه در مراسم ضیافت شام به افتخار میهمانان خارجی مراسم آغاز رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد افزود: در اجلاس مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ به این اصل مهم دست یافتیم که راه حل مشکلات امروز جهان اسلام نهادینه ساختن فرهنگ گفت و گو است.

وی ادامه داد: امروز روز بزرگی برای همه ما بود، روزی که در کنار یکدیگر سرود وحدت و همدلی سر دادیم و در سایه لطف امام رئوف و مهربان و پرچمدار صلح و گفت و گو حضرت علی بن موسی الرضا(ع) دلهایمان به یکدیگر نزدیکتر شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی به کارکردهای چهارگانه فرهنگ نظر می کنیم در می یابیم که پایتختهای فرهنگی جهان اسلام دربرگیرنده و الگوی تمام عیار این کارکردها هستند. نخستین کارکرد فرهنگ انسجام بخشی است و ما امروز شاهد انسجام و همگرایی و اتحاد همه مسلمانان جهان در مشهد مقدس بودیم. امروز به یکرنگی و همدلی بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می تواند کانون انسجام و وحدت جهان اسلام باشد.

وی کارکرد دوم فرهنگ را سازگاری توصیف و بیان کرد: می توانیم از طریق گفت و گو با یکدیگر سازگاری داشته باشیم. از این طریق باید از مناقشات پرهیز و بر اهداف معین تمرکز کرد.

صالحی امیری افزود: کارکرد دیگر فرهنگ هویت‌بخشی است، شهر مشهد هویت بخش جهان اسلام است. ما امروز بیش از هر زمان دیگر به احیای تمدن اسلامی نیاز داریم.

وی ادامه داد: تنوع و تکثر فرهنگی یک واقعیت انکارناپذیر است و نباید به منازعه فرهنگی منجر شود بلکه باید به وحدت و همگرایی فرهنگی بیانجامد، نوع مواجهه ما با این تکثر و تنوع بسیار مهم است.

وی ادامه داد: به هیچوجه به دنبال شبیه ‌سازی و یکسان ‌سازی فرهنگی نیستیم و اتفاقا جریانهای افراطی و دشمنان اسلام همین اشتباه را مرتکب می شوند. خشونت، انتقامجویی، نسل‌ کشی و خونریزی آفت چنین تفکری است که به دنبال شبیه سازی و یکسان سازی فرهنگ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در یک سو تفکر داعشی معتقد است که همه باید مثل او فکر و عمل کنند و این ضربه ای است که ما از درون جهان اسلام با آن روبه رو هستیم و در سوی دیگر رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد که مدعی است هیچکس جز آنها صاحب حق نیست.

وی افزود: گفت و گوی فرهنگی می تواند وسیله ای برای یافتن ارزشهای مشترک باشد. این گفت و گوها زمینه ای است برای اشاعه فرهنگی و تعامل میان اقتصاد، سیاست و فرهنگ. از مهمترین لوازم فرهنگی در عرصه سیاست تواضع، وفای به عهد و مشارکت است.

صالحی امیری ادامه داد: گفت ‌و گو به مفهوم دادگاه برای اثبات خود و ابطال دیگری نیست بلکه هدف از گفت‌ و گو آگاهی، درک، و کاهش عصبیتهای فرهنگی است.

وی گفت: هیچ ملتی از فراگیری و استفاده از معارف سایر ملتها و ملیتها در تمام زمینه ‌ها از جمله فرهنگ و مسائلی که عنوان فرهنگ به آن اطلاق می‌شود بی‌نیاز نیست و به همین دلیل گفت ‌و گوی فرهنگی امری لازم و ضروری به شمار می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: گفت‌و گوی فرهنگی بخشی اساسی از حیات اجتماعی است، هنگامی که دو همسایه با هم زندگی می کنند این دو با یکدیگر گفت ‌و گوی فرهنگی و هم زبانی دارند. هدف گفت‌ و گو باید به افزایش سطح اشتراکات فرهنگی و کاهش شکاف فرهنگی منجر شود.

وی ادامه داد: گفت ‌و گو علاوه بر گفتن، مستلزم شنیدن نیز هست. شنیدن به معنای گوش شنوا فضیلتی است که باید آن را به دست آورد. نتیجه گفت ‌و گو باید به صلح، مشارکت جویی و همزیستی مسالمت‌آمیز فرهنگی متنوع بیانجامد.

صالحی امیری گفت: جایگزین گفت‌ و گو، تعصب و جهل و خشونت و انتقامجویی است. ریشه همه منازعات جهانی در عدم گفت ‌و گو و تنها راه نجات بشر برای عبور از دنیای تیره و تاریک و از ظلمت به روشنایی گفت‌ و گوی سازنده فرهنگی است.

وی افزود: امروزه با وجود ابزار و فناوریها مسیر گفت ‌و گو و تعامل بسیار سهل و آسان پدیدار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم که اجلاس امروز مقوم گفت و گو و نزدیکی بیشتر همه ما برای همدلی و همگرایی و انسجام و فائق آمدن بر مشکلات مشترکمان باشد.

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی(آیسسکو) وابسته به سازمان همکاری اسلامی هر ساله سه شهر از حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی غیرعربی را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب می کند که امسال در همین قالب، کلانشهر مذهبی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شده است.

به همین منظور مراسم آغاز رویداد مشهد 2017 با حضور معاون رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقامات دولتی و شخصیتهای فرهنگی کشورهای اسلامی در این شهر برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: