چرا جامعه‌های ماقبل صنعتی شبیه به هم هستند؟/ پاتریشیا کرون پاسخ می‌دهد

1395/10/14 ۱۱:۴۷

چرا جامعه‌های ماقبل صنعتی شبیه به هم هستند؟/ پاتریشیا کرون پاسخ می‌دهد

نویسنده کتاب «جامعه‌های ماقبل صنعتی: کالبدشکافی جهان پیشامدرن» بر آن است که تصویری روشن از جامعه‌های ماقبل صنعتی را در این اثر ترسیم کند تا خواننده با ساز و کارهای حاکم بر این جوامع آشنا شود و دریابد چه ویژگی‌ها و محدودیت‌هایی موجب شده این جوامع به این حد همگون و شبیه به هم باشند.



 
 
نویسنده کتاب «جامعه‌های ماقبل صنعتی: کالبدشکافی جهان پیشامدرن» بر آن است که تصویری روشن از جامعه‌های ماقبل صنعتی را در این اثر ترسیم کند تا خواننده با ساز و کارهای حاکم بر این جوامع آشنا شود و دریابد چه ویژگی‌ها و محدودیت‌هایی موجب شده این جوامع به این حد همگون و شبیه به هم باشند.

 
کتاب «جامعه‌های ماقبل صنعتی: کالبدشکافی جهان پیشامدرن» نوشته پاتریشیا کرون با ترجمه مسعود جعفری توسط نشر ماهی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
مخاطبان در دو بخش اصلی با عناوین الگوها و ساختارهای ماقبل صنعتی و فاصله گرفتن از الگوی غالب با مباحث کتاب حاضر آشنا می‌شوند.

به گفته مولف اثر، این کتاب به ویژه خارج از اروپای غربی و آمریکا می‌توانست خوانندگان بیش‌تری داشته باشد، زیرا نمونه‌ها و شواهدی که اساس بحث ما در این کتاب بوده‌اند، بی‌هیچ جانبداری یا ترجیحی، از مناطق گوناگون جهانِ ماقبل صنعتی برگرفته شده‌اند. معمولاً این نمونه‌ها و شواهد به ندرت در کنار هم مبنای تجزیه و تحلیلی منسجم را شکل داده‌اند. بی‌‌آن که چنین بیندیشم که بخشی از جهان کهن در این تحلیل جایی ویژه دارد یا مهم‌تر است، برای فراهم آوردن نمونه‌ها و شواهد مناسب به مناطق و دوره‌های مختلف توجه کرده‌ام: کشورهای کره، ویتنام، اندونزی، برمه، تایلند، ژاپن، چین، هند، جهان اسلام، اروپا، یونان و روم و امریکای پیش از کلمب. به این پرسش نیز توجه داشته‌ام که چرا مدرنیته در اروپا پدیدار شد.

چنان که در متن کتاب خواهیم دید، اروپای غربی بیش از آن‌که نمونه‌ی برجسته‌ی تمدن‌های عصر ماقبل صنعتی باشد و همین برتری راهش را به مدرنیته گشوده باشد، به آن دلیل به نحل بروز و ظهور مدرنیته تبدیل شد که با تمدن‌های عصر قدیم تفاوت داشت و در واقع برخلاف قاعده و روال مرسوم سیر کرد. به نظر می‌آید بسیاری از منتقدان و خوانندگان کتاب به این نکته، چنان‌که باید، توجه نکرده‌اند. هر کتابی که به جامعه‌های ماقبل صنعتی و گذار آن‌ها به عصر صنعت بپردازد، باید به برآمدن مدرنیته و زمینه‌های آن نیز توجه کند. پرداختن به این تحول به معنای اروپامحوری نیست. مولف کتاب حاضر نخواسته است برای اروپا هورا بکشد یا به این تحول رنگ و بویی قهرمانانه بدهد، اما ناچار بوده است زمینه‌های آن را در حد توان بکاود.
 
کتاب جامعه‌های ماقبل صنعتی توصیفی جذاب و روشنگر از جهان پیشامدرن عرضه می‌کند. مولف در بخش نخست کتاب عناصر سازنده‌ی دنیای قدیم از قبیل اقتصاد، سیاست، دین، خانواده و ... را در فصل‌هایی جداگانه بررسی می‌کند و در بخش دوم به این موضوع می‌پردازد که چگونه جهان سنتی وارد عصر جدید شد و تمدن صنعتی جای تمدن ماقبل صنعتی را گرفت. مولف در نگارش این کتاب از تاریخ، انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی بهره می‌برد و بی‌آنکه به سیر حوادث تاریخی یا توصیف شخصیت‌های بزرگ بپردازد، به زندگی اجتماعی انسان توجه می‌کند. این کتاب بینشی تاریخی به ما می‌دهد تا بتوانیم به کمک آن مسائل دیروز و امروز انسان را بهتر درک کنیم.

در این کتاب نویسنده بر آن است که تصویری روشن از جامعه‌های ماقبل صنعتی ترسیم کند تا خواننده باساز و کارهای حاکم بر این جوامع آشنا شود و دریابد چه ویژگی‌ها و محدودیت‌هایی موجب شده این جوامع به این حد همگون و شبیه به هم باشند. در این کتاب هیچ یک از نهادهای متعلق به این گونه جوامع را جداگانه بررسی نشده  و مولف در پی تاریخ‌نگاری هم نبوده است. سعی نویسنده بر آن بوده که به مخاطبان بگوید در مواجهه با این جامعه‌ها و گذشته‌های دور به جای آنکه در جست‌وجوی ساختارها و الگوهایی باشند که معمولاً در حوزه‌های مطالعاتی خودشان با آن‌ها سروکار دارند، انتظار رویارویی با چه ساختارها و الگوهایی را داشته باشند.

به گفته مولف اثر، در این کتاب به برخی جنبه‌های بنیادین تمدن صنعتی اشاره شده تا پیامدهای ضمنی فقدان آنها را در عصر قدیم به خواننده نشان دهند. از سوی دیگر در هر تعمیمی نوعی ساده‌سازی نهفته است و کتابی که درصدد است در باب اقوام و جوامع گوناگون از سومریان تا مانچوها و آخرین سلسله امپراتوران چین سخن بگوید به ناچار باید دست به ساده‌سازی بزند و مولف هم از این کار متاسف نیست.

در ویراست دوم کتاب، علاوه بر تصحیح غلط‌های چاپی، تغییرات جزئی نیز در برخی عبارت‌ها صورت پذیرفت و مطالب مربوط به تکامل انسان، دوران ماقبل تاریخ و دوران معاصر بازنویسی شد. در ویراست سوم، باز هم برخی از غلط‌های چاپی تصحیح شد و برخی تغییرات جزئی صورت گرفت و برخی آمارها و اطلاعات حتی الامکان به روز شد اما هیچ یک از بخش‌های اصلی کتاب به طور اساسی تغییر نکرده است.

کتاب «جامعه‌های ماقبل صنعتی: کالبدشکافی جهان پیشامدرن» با شمارگان هزار و 500 نسخه در 360 صفحه به بهای 24 هزار تومان توسط نشر ماهی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: