انسان‌سازی، جامعه‌سازی و نهادسازی / شریف لک‌زایی

1395/10/14 ۰۸:۱۰

انسان‌سازی، جامعه‌سازی و نهادسازی / شریف لک‌زایی

شریف لک‌زایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محقق طرح پژوهشی فلسفه سیاسی امام موسی صدر، در سمینار فلسفه سیاسی امام موسی صدر معتقد است که امام موسی صدر را می‌توان افزون بر اینکه یک فعال سیاسی است یک اندیشمند سیاسی هم به شمار آورد.

شریف لک‌زایی از امام موسی صدر می‌گوید

شریف لک‌زایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محقق طرح پژوهشی فلسفه سیاسی امام موسی صدر، در سمینار فلسفه سیاسی امام موسی صدر معتقد است که امام موسی صدر را می‌توان افزون بر اینکه یک فعال سیاسی است یک اندیشمند سیاسی هم به شمار آورد. او درباره پروژه پژوهشی خود درباره امام موسی صدر توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه مختصری از صحبت‌هایش درباره بنیادهای اندیشه سیاسی و اقدامات عملی امام موسی صدر آمده است.

 

 فهم اجتهادی اجتماعی از قرآن راه‌حل مشکلات

سید‌موسی به گفته خودش بر آن بود تا کار ناتمام سیدجمال را تمام کند. امام موسی صدر طی 20سال، اقدامات عملی مهمی در لبنان انجام داد؛ مسیری که امام موسی انتخاب کرده بود، مسیری بود که از راه انسان گذشته و بعد از مرحله انسان‌سازی به مرحله جامعه‌سازی رسیده بود. بنیادهای اندیشه‌ای امام موسی صدر از قبیل خدا، نبی، انسان و جامعه است. او معتقد است که دین آیین زندگی و انسان‌سازی است؛ بنابراین باید در جامعه حضور داشته باشد. صدر به دین یک نگاه اجتماعی دارد. به باور امام موسی صدر، دینی که نتواند زندگی انسان‌ها را تامین کند و نتواند انسان‌ها را در زیست دنیایی کمک کند، قابل‌اعتنا نیست. چنین دینی در مرحله انسان‌سازی، جامعه‌سازی و نهادسازی نقش مهمی دارد. در اندیشه امام موسی صدر می‌توان عنصر تمدن را به عنوان یک مولفه اساسی جست‌وجو کرد. دو عنصر تمدنی انسان به عنوان عامل و فاعل حرکت تمدنی و دیگری دین در این مرحله از اندیشه امام موسی صدر حائز اهمیت است. در اندیشه صدر، دین تمدن‌ساز است و می‌تواند دنیای انسان‌ها را سامان دهد. امام موسی صدر به وظیفه عالمان دین هم توجه کرده و ارتباط خود ایشان با جامعه و تربیت انسان را با عمل نشان داده است. تاکید بر قرآن و اینکه می‌تواند زندگی انسان را متحول کند هم از دیگر مباحث مهم در اندیشه امام موسی صدر است. امام راه‌حل مشکلات اصلی جامعه اسلامی را قرآن و فهم اجتهادی اجتماعی از قرآن دانسته و دین را عامل پیوند انسان و هستی می‌داند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: