​آرمین: داستان ایرانی از دوران افراط و تفریط عبور کرده است

1395/10/5 ۰۸:۵۹

​آرمین: داستان ایرانی از دوران افراط و تفریط عبور کرده است

منیژه آرمین، دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در آیین اختتامیه جایزه جلال گفت:‌ خوشحالم زمانی به‌عنوان دبیر این جایزه انتخاب شده‌ام که اتفاقات خوبی در ادبیات رخ داده و بعد از گذشت 40 سال از جاده افراط و تفریط عبور کرده‌ایم و به ایستگاه تعادل در داستان رسیده‌ایم.


 
منیژه آرمین، دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در آیین اختتامیه جایزه جلال گفت:‌ خوشحالم زمانی به‌عنوان دبیر این جایزه انتخاب شده‌ام که اتفاقات خوبی در ادبیات رخ داده و بعد از گذشت 40 سال از جاده افراط و تفریط عبور کرده‌ایم و به ایستگاه تعادل در داستان رسیده‌ایم.
منیژه آرمین

 آیین اختتامیه نهمین جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد عصر امروز (شنبه 4 دی‌ماه) با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، جمعی از اهالی قلم و علاقه‌مندان به ادبیات در تالار وحدت برگزار شد.

منیژه آرمین، دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد که نخستین سخنران این آیین بود، ضمن تشکر از افراد حاضر در سالن اظهار کرد: پروسه انتخاب داوران کاملا دموکراتیک بوده و داوران با رأی هیأت علمی انتخاب شده‌اند. همچنین به دلیل این‌که تصمیمات با خرد جمعی اتخاذ شده است، ضریب خطا بسیار پایین بوده و داوران نهایت دقت را به خرج داده‌اند و تفکرات شخصی را در انتخاب‌های خودشان دخالت نداده‌اند.

وی ادامه داد: خوشحالم زمانی به‌عنوان دبیر این جایزه انتخاب شده‌ام که اتفاقات خوبی در ادبیات رخ داده است و بعد از گذشت 40 سال از جاده افراط و تفریط عبور کرده‌ایم و به ایستگاه تعادل در داستان رسیده‌ایم.

دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در توضیح سطح کیفی داستان‌های رسیده به جشنواره گفت:‌ با بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره به این نتیجه رسیده‌ایم که تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین زنان داستان‌نویس و کتاب‌ اولی‌ها، حضور پررنگ‌تری در جایزه داشته‌اند و نویسندگان دیدگاه‌‌های متفاوتی در انتخاب ساختار، محتوا و پرداختن به سوژه‌ها اتخاذ کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر شاهد تحولی در داستان‌نویسی هستیم و اگرچه خود را در اوج نمی‌دانیم، اما بدون شک در جایگاه مطمئنی قرار داریم. در شرایط فعلی می‌توانم بگویم که بعد از 40 سال، ادبیات داستانی ما به ترجمه داستان‌های بیگانه نیاز ندارد، مقلد نیست و مستقل شده است. همچنین این روزها ادبیات ما دیگر دچار یکسان‌نویسی و شعارزدگی نیست و نویسندگانی داریم که دارای تفکر خودساخته هستند و این نوید روزهای روشنی برای ادبیات داستانی ماست.

آرمین با اشاره به بلوغ داستان‌های این دوره از جشنواره بیان کرد:‌ شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که می‌توان ادعا کرد که در داستان‌نویسی به بلوغ رسیده‌ایم و گاهی داستان‌ها به حدی بار پژوهشی دارند و با اطلاعات نوشته می‌شوند که در حد یک اثر پژوهشی ارزش دارند.
 
وی ادامه داد:‌ البته گذر از این دوره چندان هم بی‌خطر نیست، چراکه رگ‌هایی از پوچ‌انگاری، ادبیات لُمپنی و نکاتی که طرح آن در اینجا ناممکن است، وجود دارد و مجال دیگری برای بررسی می‌خواهد.
 
دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در توضیح کیفیت بخش مستندنگاری و نقد ادبی نیز گفت: در بخش مستندنگاری راه درازی در پیش داریم؛ به‌‌ویژه در پرداختن به مسائل تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی و شخصیت‌شناسی باید اقدامات اساسی انجام شود.

آرمین افزود: متاسفانه در نقد ادبی داوران هیچ اثری را به‌عنوان نامزد معرفی نکرده‌اند که این چالشی برای ادبیات ماست؛ ضمن این‌که به رای داوران احترام می‌گذارم، تاسف خود را به‌عنوان عضوی از جامعه ادبی ابراز می‌کنم. از سوی دیگر از داوران تشکر می‌کنم که به وضعیت موجود رضایت ندادند و شاید آنچه به‌نظر ما ناگوار می‌رسد، منشا اثرات خیر باشد و باعث شود تا نقدنویسان با دقت بیشتری آثار خود را منتشر کنند.
 
امروز نتیجه تلاش همکاران در نهمین جایزه ادبی جلال پیش چشم ماست

در ادامه این برنامه مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی جایزه جلال اظهار کرد: امروز نتیجه تلاش و فعالیت‌های همکاران در نهمین دوره از جایزه ادبی جلال پیش چشم ماست. امیدوارم که ثمره این فعالیت‌ها به کام نویسندگان، نامزدها، برندگان و اهالی ادبیات شیرین باشد.

وی ادامه داد: 30 ماه پیش که به بنیاد آمدیم، قامت‌مان را خم کردیم تا پا به این سرا بگذاریم، اما گفتیم باید سقفی که ساخته شده را بالا‌تر ببریم و با حمایت و عنایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم به سطح وسیع‌تری دست پیدا کنیم.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به افراد حاضر در سالن گفت: چهر‌ه‌هایی که در این آیین حضور دارند، نشان می‌دهد که ما به هدف‌مان رسیده‌ایم و سقف کمی بالاتر رفته است، اما با تمامی این تفاسیر ما در نیمه‌راه هستیم و امیدواریم که هر فردی در حد توان به ما کمک کند.

در آیین پایانی نهمین جایزه جلال آل‌احمد، هدایت‌الله بهبودی، داوود غفارزادگان، میثاق امیرفجر، رضا امیرخانی، محمدرضا کاتب، ابوتراب خسروی و مجید قیصری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهینامه درجه یک هنری گرفتند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: