نبشته من این نامه پهلوی

1395/9/24 ۱۱:۳۲

 نبشته من این نامه پهلوی

نبشته من این نامه پهلوی ...: بررسی و تحلیل شخصیت‌های برجسته اساطیری ایران باستان بر پایه متن‌های ادبیات اوستایی، فارسی میانه (پهلوی) و شاهنامه فردوسی است.

 

 نبشته من این نامه پهلوی ...: بررسی و تحلیل شخصیت‌های برجسته اساطیری ایران باستان بر پایه متن‌های ادبیات اوستایی، فارسی میانه (پهلوی) و شاهنامه فردوسی است.

پژوهش حاضر جایگاه شش شخصیت برجسته اسطوره‌ای: جمشید، ضحاك، فریدون، كیكاووس، اسفندیار و رستم را در ادبیات ایران باستان، با تكیه بر شواهد و جملات و عباراتی از متن اوستا به خط و زبان اوستایی، و اصل آثار فارسی میانه به خط و زبان پهلوی، جستجو كرده و آن را با دسته‌ای از ادبیات شاهنامه فردوسی مقایسه و تطبیق نموده و مورد بررسی و تحلیل قرار داده كه با خصوصیات و كردارهای این هفت شخصیت در متون‌باستانی همخوانی و تناسب داشته است.

در این بررسی‌ها مشخص گردید كه اكثر شخصیت‌های اساطیری در ادبیات ایران باستان خویشكاری‌ها و سرشت ایزدینه و ماورایی داشته‌اند و پیشینه و جایگاه اصلی شمار بسیاری از آنان را در عقاید و باورهای كهن قوم هندوایرانی می‌توان یافت.

شیوه كار مؤلف، از طریق مشاهده عینی و استقرایی متن‌های باستانی به خط و زبان اصلی‌شان بوده است؛ یعنی برای بررسی و تحلیل شش شخصیت برجسته اساطیری ایران تلاش گردیده است تا از میان متون ادبیات اوستایی و فارسی میانه و شاهنامه، به عمده‌ترین آن متن‌ها مراجعه شود، آنگاه شیوه زندگانی، صفات و كردارهای آنان، یك به یك، مورد مطالعه قرار گرفته و مشابهت‌ها و تفاوت‌های بنیادین این قهرمانان همانند و مشترك، در هر سه متن، عیناً آورده و نمایانده شود.

شیوه این تحقیق كتابخانه‌ای است و تا سرحد امكان كلیه اسناد و مدارك علمی مرتبط با موضوع، اعم از كتابهای اوستایی، پهلوی، فارسی و انگلیسی و همچنین مقالات پژوهشی اساتید، مطالعه و بدانها ارجاع داده و تلاش شده است تا عین مطالب و شواهد متون باستانی ایران، حتی‌المقدور از هر دو منبع ادبیات باستانی و به دو گونه خط و زبان پیش از عهد اسلامی دقیقاً آورده شوند.

فاتحی، اقدس،نبشته من این نامه پهلوی، تهران، فارسیران، 512 صفحه، شمارگان: 1000 نسخه، قطع: وزیری، بها: 200000 ریال،  1395.  


منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: