قرن‌ها قصه‌گویی انسان از زبان عصب‌شناسان

1395/9/24 ۰۸:۱۷

قرن‌ها قصه‌گویی انسان از زبان عصب‌شناسان

اتفاق خوب این روزها در حوزه نشر، انتشار کتاب تازه‌ای از عباس مخبر است. «حیوان قصه‌گو» از جاناتان گاتشال با ترجمه عباس مخبر به تازگی از سوی نشر مرکز منتشر شده است. تجربه زیاد عباس مخبر و تسلط او به موضوعات آثاری که به سراغ‌شان می‌رود، قلم او را روان و شفاف کرده است. پیش از این عباس مخبر درباره این ترجمه گفته بود که کتاب حاضر با علم‌های روز دنیا مانند روانشناسی، عصب‌شناسی و دیگر علوم به این موضوع می‌پردازد که انسان ذاتا قصه‌گوست و از قصه‌گویی لذت می‌برد.


نگاهی به کتاب «حیوان قصه‌گو»

 

اتفاق خوب این روزها در حوزه نشر، انتشار کتاب تازه‌ای از عباس مخبر است. «حیوان قصه‌گو» از جاناتان گاتشال با ترجمه عباس مخبر به تازگی از سوی نشر مرکز منتشر شده است. تجربه زیاد عباس مخبر و تسلط او به موضوعات آثاری که به سراغ‌شان می‌رود، قلم او را روان و شفاف کرده است.  پیش از این عباس مخبر درباره این ترجمه گفته بود که کتاب حاضر با علم‌های روز دنیا مانند روانشناسی، عصب‌شناسی و دیگر علوم به این موضوع می‌پردازد که انسان ذاتا قصه‌گوست و از قصه‌گویی لذت می‌برد.
نویسنده اثر حتی بازی‌های رایانه‌ای را به نوعی ادامه همان قصه‌گویی می‌داند.  گاتشال در کتابش به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال است که چرا انسان سال‌هاست سعی دارد همه رویدادهای پیرامونش را به قصه مبدل کند و حتی برای روایت از موضوعی مانند موسیقی نیز گاه از قصه بهره می‌برد. او برای کشف علت این پدیده به برخی یافته‌های روانشناسی و عصب‌شناسی استناد کرده و به واکاوی ذهن قصه‌ساز آدمی پرداخته است.
در همین زمینه او مطالعاتی را نیز روی بازی‌های کودکان و خواب انجام داده و در نهایت در کتابش به این نتیجه رسیده که این ذهنیت قصه‌پرداز امری است اجتناب‌ناپذیر.
 نویسنده در یکی از فصل‌های کتاب از منظر علم عصب‌شناسی به این موضوع می‌پردازد که ساختار عصبی مغز انسان در دو نیمکره چپ و راست به وسیله یک دسته سیبل به یکدیگر ارتباط دارند و سلسله‌ای از اطلاعات بی‌ربط را  ساختارمند و دسته‌بندی می‌کنند .جاناتان گاتشال، نویسنده آمریکایی توضیح می‌دهد که این اطلاعات پراکنده و بی‌ربط در خواب دسته‌بندی می‌شوند و ساختاری تقریبا منسجم پیدا می‌کنند.   گاتشال معتقد است انسان گاهی در رسانه‌های تعاملی و گیم‌ها قرار می‌گیرد و  وارد بازی‌هایی می‌شود و با حضور داشتن در آن بازی‌ها به نوعی نقش نویسنده را بازی می‌کند. او بر این باور است که شاید شکل داستان تغییر کند اما داستان در جهان باقی می‌ماند و در زندگی ماست. بخش دیگری از این کتاب به مساله فناوری دیجیتال و تاثیرگذاری آن روی داستان در آینده نزدیک پرداخته و عنوان کرده که در آینده نزدیک ممکن است شکل رمان و شعر عوض شود. کتاب «حیوان قصه‌گو» در 208 صفحه توسط نشر «مرکز» با ترجمه عباس مخبر با قیمت 16900 به تازگی منتشر شده است.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: