افرادی که دست به دزدی علمی می‌زنند در این دانشگاه جایی ندارند

1395/8/26 ۰۸:۳۱

 افرادی که دست به دزدی علمی می‌زنند در این دانشگاه جایی ندارند

محور اصلی تصمیم‌گیری در دانشگاه آزاد اسلامی شوراها هستند؛ بر همین اساس در این دانشگاه مرتبا جلساتی ازجمله شوراهای استان، شوراهای راهبردی، شورای دانشگاه و... تشکیل می‌شود؛ جلساتی که ارائه نقطه‌نظرات صف و ستاد در آن به استحکام برنامه‌های دانشگاه کمک خواهد کرد.

 

 محور اصلی تصمیم‌گیری در دانشگاه آزاد اسلامی شوراها هستند؛ بر همین اساس در این دانشگاه مرتبا جلساتی ازجمله شوراهای استان، شوراهای راهبردی، شورای دانشگاه و... تشکیل می‌شود؛ جلساتی که ارائه نقطه‌نظرات صف و ستاد در آن به استحکام برنامه‌های دانشگاه کمک خواهد کرد. به اعتقاد حمید میرزاده، رئیس این دانشگاه، در اداره یک مجموعه تمام اعضا در صف و ستاد موثر هستند، پس باید انجام امور با مشورت و تبادل‌نظر صورت گیرد. در همین راستا سه‌شنبه هر هفته شورای یکی از استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. دیروز هم نوبت به استان قزوین رسید تا درباره پیشبرد اهداف این استان برنامه‌ریزی شود. حمید میرزاده در این جلسه از موضوعات مختلفی سخن گفت؛ مهم‌ترین بخش سخنان او درباره سرقت علمی بود. او در این جلسه تاکید کرد افرادی که دست به دزدی علمی می‌زنند در این دانشگاه جایی ندارند. به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از دانشگاه‌هایی که به فرمان مقام معظم رهبری در تولید و رشد علمی و اقتصاد دانش‌بنیان عملا اقدامات وسیعی در سطح کشور انجام داده و به آن جامه عمل پوشانده، دانشگاه‌آزاد اسلامی است. حمید میرزاده در ابتدای سخنانش ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی(ع)
گفت:«در این مدت توانسته‌ایم 30 هزار صفحه بخشنامه موجود را به دوهزار و 800 صفحه کاهش دهیم. شورای «مرآت» یکی از شوراهای موثر در تنظیم آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دانشگاه است که همکاری میان صف و ستاد را نشان می‌دهد.»

 تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات علمی
میرزاده، دزدی علمی را زشت‌ترین نوع دزدی دانست و گفت: «علم مقدس و الهی است بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌ها برخورد با سرقت علمی است. کسانی که دست به سرقت علمی بزنند در دانشگاه آزاد اسلامی جایی ندارند. از 33 هزار عضو هیات‌علمی دانشگاه‌آزاد اسلامی تنها چهار نفر مسئول مکاتبات این مقالات بوده‌اند و دست به این عمل زشت زده‌اند که با آنها برخورد قانونی خواهد شد.»
او همچنین از تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات علمی خبر داد و گفت: «در پی گزارش مجلات علمی nature و Springer درباره سرقت علمی در تعدادی از مقالات مربوط به اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سه واحد از 400 واحد و مرکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته‌ای ویژه برای پیگیری آن دسته از مقالات که مربوط به اعضای هیات‌علمی این دانشگاه است، تشکیل شده است.»
میرزاده با اشاره به رتبه جهانی تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «کسب این رتبه تنها حاصل تلاش حدود 40 واحد جامع دانشگاه آزاد اسلامی است که مجری دوره دکتری هستند و هنوز تمام واحدهای دانشگاه در این کار بزرگ مشارکت ندارند.» او همچنین از افزایش ارجاعات به مقالات دانشگاه‌آزاد اسلامی خبر داد و گفت: «میزان ارجاعات به مقالات پراستناد دانشگاه آزاد اسلامی با رشد هشت درصدی به 30 درصد رسیده که نشان‌دهنده توسعه کیفیت مقالات در دانشگاه آزاد اسلامی است.»

 

 برگزاری نمایشگاه تولیدات فرهنگی در اجلاس 71
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از برگزاری نمایشگاه تولیدات فرهنگی در اجلاس 71 خبر داد و گفت: «در هفتادویکمین اجلاس مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نمایشگاهی به‌منظور معرفی تولیدات فرهنگی و اقتصاد دانش‌بنیان فرهنگی تشکیل خواهد شد.» او همچنین برگزاری کنگره بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1404 آینده و راهبردها در سال آتی را از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: «به‌منظور مشورت و آینده‌نگری برای آینده و برنامه‌های دانشگاه در سال 1404 کمیته‌ای متشکل از دانشگاهیان و صاحب‌نظران سراسر کشور برگزار خواهد شد.»

 توجه به جذب دانشجوی خارجی
میرزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جذب دانشجوی خارجی اشاره کرد و گفت: «جذب 50 هزار دانشجوی خارجی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است که این رقم در حال حاضر حدود 9 هزار و 500 نفر است.» او همچنین از عملکرد استان قزوین تشکر کرد و گفت: «استان قزوین با توجه به شرایط مناسب و امکانات موجود باید نسبت به جذب دانشجوی خارجی و جذب اعضای هیات‌علمی، همچنین تبدیل به ثروتی کردن طرح‌های دانش‌بنیان خود توجه بیشتری داشته باشد.»
در پایان این جلسه معاونان دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی به سوالات اعضای شورای دانشگاه استان قزوین پاسخ دادند که در جدول زیر گزیده سخنان آنان آمده است.
 

گزیده سخنان مطرح‌شده در جلسه شورای استان قزوین

سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی

امسال به بودجه فرهنگی سال آینده توجه ویژه‌ای خواهد شد. معاونت دانشجویی و فرهنگی قصد ندارد در امور شورای فرهنگی به صورت مستقیم دخالت کند. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در برخی محورها حتی فراتر از پیش‌بینی موجود عمل کرده است و بودجه همه بخش‌های مدنظر جذب شده است. همه هنجارها باید در دانشگاه رعایت شود و این مسائل باید به شکل درونی برای همه کسانی که در دانشگاه رفت‌و آمد دارند، ایجاد شود. بانک اطلاعاتی الکترونیکی برای دانش‌نامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در حال راه‌اندازی است. همچنین استان‌ها می‌توانند اطلاعات فرهنگی خود را به صورت بانک الکترونیکی ایجاد کنند.

فریدون رهنمای‌رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی

دانشگاه آزاد اسلامی تفاهمنامه‌ای با سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگی پیش‌ از موعد و رفع مشکلات کارکنان امضا کرده است و همه مشکلات بررسی و حل می‌شود. طرح بیمه تکمیلی کارکنان و اعضای هیات‌علمی بسیار خوب بود که در دانشگاه اجرا شد. موارد ارائه‌شده درباره این موضوع پیگیری و اصلاح خواهد شد.

محمد دادگان، معاون ورزشی

دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین عملکرد خوبی در حوزه ورزش داشته است و ورزش همگانی را در این استان ترویج داده است. این استان باید در بخش قهرمانی هم تلاش کند. شیوه‌نامه تخصیص بودجه برای سال آتی با کمک معاونت برنامه‌ریزی دانشگاه اصلاح خواهد شد تا بودجه با توجه به تعداد واحدهای هر استان در نظر گرفته شود.

داوود ثمری، مدیرکل ارتباط با صنعت

در سال 2015 دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در رتبه‌بندی سارینادو از نظر زیرساخت‌ها و در توسعه تکنولوژی رتبه دوم را بین دانشگاه‌های جهان کسب کرده است. سامانه جامع پژوهش و فناوری با 20 زیرسامانه آماده است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. برای ثبت پایان‌نامه‌ها هم سامانه‌ای در حال راه‌اندازی است و در اجلاس 71 رونمایی می‌شود. حمایت‌های لازم برای ثبت پتنت از سمت دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز وجود دارد. حتی برای افرادی که پتنت ثبت می‌کنند 10 میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است.

علیرضا وحیدی،  رئیس مرکز امور هیات‌علمی

برخی واحدها در راستای کاهش ثبت‌نام در دوره‌های کاردانی و کارشناسی اقداماتی انجام داده‌اند و این دوره‌ها را از شرایط بدون آزمون خارج کرده‌اند. اگر واحدهای دیگر نیز در این زمینه بخواهند می‌توانند رشته‌های کاردانی و کارشناسی را از شرایط بدون آزمون خارج کنند تا رشته‌محل‌های آنها در دفترچه کنکور سراسری درج شود. به‌طور مثال واحد نجف‌‌آباد و مشهد رشته‌های کاردانی و کارشناسی‌شان در دفترچه ثبت‌شده و باآزمون است.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: