حمید میرزاده: واگذاری فرآیند جذب هیات‌علمی به دانشگاه آزاد اسلامی

1395/6/16 ۰۹:۵۹

حمید میرزاده: واگذاری فرآیند جذب هیات‌علمی به دانشگاه آزاد اسلامی

یکی از عوامل اصلی توسعه در دانشگاه‌ها وجود هیات‌علمی تمام‌وقت، توانمند و کیفی است و قطعا توسعه و ارتقای کیفی دانشگاه بدون جذب هیات‌علمی تمام‌وقت و کیفی میسر نخواهد بود؛ در این میان دانشگاه آزاد اسلامی پس از تغییرات مدیریتی در سال 92، مرکز توجه خود را بر جذب و اصلاح هرم هیات‌علمی متعدد و متخصص قرار داد.




 سارا طاهری: یکی از عوامل اصلی توسعه در دانشگاه‌ها وجود هیات‌علمی تمام‌وقت، توانمند و کیفی است و قطعا توسعه و ارتقای کیفی دانشگاه بدون جذب هیات‌علمی تمام‌وقت و کیفی میسر نخواهد بود؛ در این میان دانشگاه آزاد اسلامی پس از تغییرات مدیریتی در سال 92، مرکز توجه خود را بر جذب و اصلاح هرم هیات‌علمی متعدد و متخصص قرار داد. این دانشگاه در این مدت یعنی از مهر سال 92 تاکنون سه‌هزار و 486 عضو هیات‌علمی را جذب کرده است تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه کیفی تحصیلات تکمیلی بیش از پیش فراهم شود. در همین راستا دیروز همایشی با حضور حمید میرزاده در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد تا سیاست‌ها و شیوه‌های بررسی صلاحیت‌های عمومی اعضای هیات‌علمی تببین و بررسی شود؛ همایشی که در آن محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی و جواد محمدی، دبیر هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور داشتند. سخنان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش دو بخش داشت؛ بخش اول به اقدامات این دانشگاه در جذب هیات‌علمی توانمند اختصاص داشت و بخش دیگر شامل درخواست‌های او از مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت بود. میرزاده در این همایش خواستار همکاری بیشتر وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با دانشگاه آزاد اسلامی شد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت انتظار دارد قضاوت‌ها درباره دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌های غیردولتی و حتی دولتی به یک شکل باشد؛ چراکه به اعتقاد او دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دیگر دانشگاه‌ها بیشتر زیر ذره‌بین انتقاد و فشار قرار دارد. این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های غیردولتی از حداقل استانداردهای لازم درباره فضا، استاد و... برخوردار نیستند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به حاضران در جلسه گفت: «انصاف ایجاب می‌کند با این دانشگاه همکاری بیشتری شود.» او از مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرد کل فرآیند جذب اعضای هیات‌علمی به خود این دانشگاه سپرده شود تا جذب اعضای هیات‌علمی تسریع شود و وزارتین علوم و بهداشت نیز در تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی همانند مصوبات سایر دانشگاه‌های وابسته به خود یا غیردولتی عمل کنند. او بر حضور تمام‌وقت استادان در دانشگاه تاکید کرد؛ چراکه معتقد است اگر یک استاد حضور حداکثری در دانشگاه نداشته باشد، نمی‌توان روی آن به‌عنوان یک استاد دلسوز و معتمد حساب کرد؛ موضوعی که باعث شده دانشگاه آزاد اسلامی از اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت بهره گیرد.  آن‌طور که میرزاده گفته است دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده علاوه‌بر فارغ‌التحصیلان خود از سایر فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها نیز به‌عنوان عضو هیات‌علمی استفاده کند، طبق آمار این دانشگاه فقط 22 درصد از فارغ‌التحصیلان خود را جذب کرده است. او گفت: «پرونده سه‌هزار و 552 عضو هیات‌علمی دیگر نیز در دست بررسی است، همچنین در فراخوان جدید که به‌زودی اعلام می‌شود، براساس نیاز واحدها چهار هزار عضو هیات‌علمی دیگر نیز جذب خواهیم کرد.» میرزاده از ارتقای چهار هزار عضو هیات‌علمی در این دانشگاه خبر داد و افزود: «تا پایان سال 95، 15 هزار و 36 نفر عضو هیات‌علمی با مدرک ph.D افزوده می‌شود. از سوی دیگر تا پایان سال 96 نیز چهار هزار نفر دیگر جذب دانشگاه آزاد اسلامی می‌شوند.»

    به‌روزرسانی سامانه جذب هیات‌علمی
فرهاد حسین‌زاده‌لطفی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی: تاکنون رتبه علمی چهارهزار عضو هیات‌علمی در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا پیدا کرده است و باید از هیات‌های اجرایی جذب در استان‌ها خواست شرایط مصاحبه‌شوندگان را در نظر بگیرند. سامانه جذب هیات‌علمی با هماهنگی شورای عالی جذب به‌روز‌رسانی شد که هر نوع گزارش‌گیری در آن امکان‌پذیر است. همچنین با تفویض اختیار به هیات اجرایی جذب هر هیات خودش پرونده‌ها را به وزارت علوم ارسال می‌کند. با توجه به تفاهمنامه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم و هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، فرآیند استعلام به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شده است. بخشنامه‌ای درباره سرعت تبدیل وضعیت استخدامی ابلاغ شد. در سه سال گذشته حدود 14هزار تبدیل وضعیت در دانشگاه انجام شده است. با توجه به نگاه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی در فراخوان جذب مهر 95 نیز چهارهزار عضو هیات‌علمی به دانشگاه آزاد اسلامی اضافه می‌شوند که تا پایان سال 96 مجموع جذب در چهار سال به 20 هزار نفر خواهد رسید.

    پرهیز از سیاسی‌کاری در دانشگاه
جواد محمدی، دبیر هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی: آینده کشور و دانشگاه‌ها به جذب اعضای هیات‌علمی و کیفی‌سازی آموزشی بستگی دارد، زیرا آنها تضمین آینده کشور هستند. اعضای هیات‌علمی باید از سیاسی‌کاری در دانشگاه بپرهیزند. استادان باید به مساله اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها توجه نشان دهند. همان‌گونه که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند، اگر یک فرد غیرمتعهد وارد دانشگاه شد باید متدین از دانشگاه خارج شود. دانشگاه آزاد اسلامی بار بزرگی از دوش وزارت بهداشت و وزارت علوم برداشته است. همچنین حرکتی که در این دانشگاه برای جذب هیات‌علمی آغاز شده در طول عمر نظام بی‌سابقه بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی در هفت سال اخیر بیش از 40 هزار عضو هیات‌علمی جذب کرده است که انتقادها نسبت به روند جذب این دانشگاه بسیار کم است. همچنین 7/99 درصد استعلام‌های این دانشگاه از وزارت اطلاعات جواب مثبت گرفت. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی در جذب اعضای هیات‌علمی دقت بسیار دارد و درست انتخاب می‌کند.

    تحولی برای ایجاد توسعه کیفی
محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی: تحولی که دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد توسعه کیفی خواهد داشت بسیار عظیم است. پیشنهاد می‌شود این دانشگاه هرچه بیشتر از تجربیات هیات‌های اجرایی در استان‌ها استفاده کند تا در این مسیر ثابت‌قدم باشد. کاهش ورودی دانشگاه‌ها موجب می‌شود برخی رشته‌ها نیز کاهش یابند؛ بنابراین دانشگاه‌ها با آینده‌نگری باید این موضوع را نسبت به نقشه جامع علمی کشور به صورت تفصیلی بررسی و بازنگری کنند. نمودار جذب برای دانشگاه آزاد اسلامی به صورت هر چهارماه یک‌بار است که با توجه به تلاش‌های این دانشگاه پیش‌بینی‌ می‌شود این مدت کوتاه‌تر خواهد شد. طبق قانون اگر 20 روز یا یک‌ماه از ارسال استعلام افراد به وزارتخانه بگذرد، پاسخ باید مثبت تلقی شود. خدا را شاکریم که دست‌دردست دانشگاه آزاد اسلامی نیازهای علمی کشور را برطرف می‌کنیم. این دانشگاه با راه‌اندازی رشته‌های جدید از اعزام دانشجویان به خارج از کشور جلوگیری کرده است و امیدواریم این روند با همکاری یکدیگر ادامه داشته باشد.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: