1395/8/24 ۰۹:۰۹
هنرمندان نگارگر ایرانی، همواره مضامین بلند و متعالی دینی، عرفانی، حکمی و ادبی را دست مایه خلق آثار گران بهای خود قرار داده اند. مصورسازی موضوع و واقعه شگفت انگیز معراج پیامبر (ص) از این نمونه هاست.
هنرمندان نگارگر ایرانی، همواره مضامین بلند و متعالی دینی، عرفانی، حکمی و ادبی را دست مایه خلق آثار گران بهای خود قرار داده اند. مصورسازی موضوع و واقعه شگفت انگیز معراج پیامبر (ص) از این نمونه هاست. این واقعه حیرت اور و مهم، در ادوار گوناگون تخیل هنرمندان مسلمان نگارگر را به خود معطوف ساخته و حاصل آن، بازتاب های متفاوت و زیبای محتوایی و بصری این رویداد در نگارگری بوده است. یکی از این نمونه های برجسته و تامل برانگیز، به تصویر کشیدن این موضوع در نسخه فالنامه تهماسبی (حدودا ۹۵۷ق) است که نسبت به دیگر نگاره های معراج، کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله، فلسفه و زمینه پیدایی این نگاره و ویژگی های زیبایی شناسی و عناصر نمادین بی نظیر آن، توصیف و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد نگاره معراج فالنامه تهماسبی که در دوره اوج گرایش های مذهبی شاه تهماسب به تشیع تولید شده است، از نظر کیفیت و ویژگی های زیبایی شناسی و عناصر نمادین به کاررفته در آن، مانند قطع بزرگ نگاره و تاکید بر امامت حضرت علی (ع) به گونه ای نمادین، دارای خصلتی یکه و ممتاز در مقایسه با دیگر معراج نامه ها بوده و به تمامی، بیانگر تاثیر زمینه و فضای فکری جامعه (گفتمان تشیع) و نقش بینش حامیان در تولید آثار و ظهور عناصر نمادین در آن هاست.
مقاله ای از علیرضا مهدی زاده و حسن بلخاری قهی را در فایل زیر بخوانید.
دریافت مقاله
منبع: بساتین
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید