عالمی از دلیران دشتستان / کاظم موسوی بجنوردی

1395/8/10 ۰۹:۵۱

عالمی از دلیران دشتستان / کاظم موسوی بجنوردی

دبا: مراسم نکوداشت دکتر سید محمدمهدی جعفری پنجشنبه 6 آبان در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی برگزارشد. دکتر سید محمدمهدی جعفری نویسنده، مترجم، پژوهشگر متون دینی و استاد بازنشسته دانشگاه شیراز است. از تألیفات وی می توان به کتاب های آشنایی با نهج‌البلاغه، آموزش نهج‌البلاغه، نهج‌البلاغه شناخت، بار دیگر شریعتی (برشی از خاطرات)، آفرینش‌های هنری در گفتار نبوی، آیت الله طالقانی و تفسیر پرتوی از قرآن و احیاگر بلاغت علوی اشاره کرد.

 

دبا: مراسم نکوداشت دکتر سید محمدمهدی جعفری پنجشنبه 6 آبان در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی برگزارشد.

دکتر سید محمدمهدی جعفری نویسنده، مترجم، پژوهشگر متون دینی و استاد بازنشسته دانشگاه شیراز است. از تألیفات وی می توان به کتاب های آشنایی با نهج‌البلاغه، آموزش نهج‌البلاغه،  نهج‌البلاغه شناخت، بار دیگر شریعتی (برشی از خاطرات)، آفرینش‌های هنری در گفتار نبوی،  آیت الله طالقانی و تفسیر پرتوی از قرآن و احیاگر بلاغت علوی اشاره کرد.

دکتر جعفری همچنین آثاری را نیز تصحیح کرده است که از آن میان می توان به شرح نهج‌البلاغه میرزا محمد باقر نوّاب لاهیجانی (با همکاری دکتر محمد یوسف نیری)، نشر میراث مکتوب 1379 و نسخه خطی نهج‌البلاغه کتابت شده در سال ۴۸۳ هـ. ق (با همکاری محمد برکت) نشر میراث مکتوب، تهران، ۱۳۸۹ اشاره کرد.

آنچه در زیر می خوانید متن سخنرانی کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در این مراسم است.

******

دشتستان در همیشه تاریخ ایران خاستگاهی برای مبارزان و عالمانی بوده است که برافروزنده چراغ علم و جهاد در ابعاد مختلف زیست انسانی بوده اند؛ و این بار مجاهد و عالمی دیگر، استاد دکتر محمد مهدی جعفری، که برآیند زندگی وی، گستره معنای مجاهدت و مبارزه را فزونی بخشیده است.

ادبا بر آنند که معنای واژگان، انتزاعی است و مفهوم اصلی آنها غالبا در جملات قابل تشخیص است؛ و مفهوم مبارزه و مجاهدت را دکتر جعفری در جمله زندگی خویش معنا نموده است. جوان مذهبی پردغدغه در دهه های 30 و 40 که با قلیان احساسات ایران دوستانه، در تقابل با هجوم بیگانگان و سیاست های سرکوبگرانه رژیم پهلوی، به فعالیتهای سیاسی/مذهبی اقدام نمود، در پی دست یافتن به مفهوم آزادی بود. زندان رژیم پهلوی برای او نه محبس،که آزادی به ارمغان آورد. انس او با نهج البلاغه ، به عنوان کتاب آزاد اندیشی، که ابتدای آن در زندان و همراه با آموزه های مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی آغاز گشت، مسیر تفکر مبارزاتی استاد را برای همیشه و تا امروز مشخص نمود.

 بی گمان آنچه او در مبارزات سیاسی خود در مقابله با شیوه حکومت پهلوی صورت داد و در برابر زیاده خواهی های دولتهای خارجی قد علم کرد، تصویری روشن از چگونگی نگرش او به زندگی و بیانگر مفهوم ایستادگی در پذیرش دشواری ها برای رسیدن به کرامت انسانی است. در این میان، دیری نپایید که با فراخ نگری نسبت به مفاهیم ارزشمند زندگی، بیشترین همّ خود را در عرصه جهاد فرهنگی مبذول داشت.

تدوین و تالیف و ترجمه برخی از آثار مذهبی و انقلابی در پیش از انقلاب، و حضور فرهنگی در محافل علمی و دانشگاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هرگز برای او هدفی غایی به شمار نمی رفت؛ اینها همه دست مایه ای بود برای تبیین مفهوم بلند مبارزه... برای آزادی، مفهومی که در لابه لای نهج البلاغه یافته بود. استاد دکتر محمد مهدی جعفری بخش عمده عمر خویش را صرف تحقیق و ترجمه و آموزش این کتاب بزرگ مرد آزاداندیش جهان اسلام، امام علی بن ابیطالب (ع) نمود تا به فرزندان این مرز و بوم بیاموزد که دانش و دانش افزایی از پرشکوه ترین مصادیق مجاهدت و مبارزه در راه اندیشه و کسب آزادی است. از حضور نوجوانانه در صف مبارزان برای ملی شدن صنعت نفت ایران تا تالیف پژوهشی در اسناد و مدارک نهج البلاغه؛ از پیوستن به شاخه جوانان تشکیلات ملی،مذهبی مبارزان پیش از انقلاب گرفته تا ترجمه وتصحیح آثار مختلف؛ از حضور در زندان دِژِ برازجان گرفته تا استاد متون و فرهنگ عربی و نیز نهج البلاغه در دانشگاه شیراز، از ویرایش و تدوین تفسیر پرتوی از قرآن در زندان گرفته تا تلاش برای ورود آموزش نهج البلاغه به واحد های درسی دانشگاهی؛ و از عضویت آکادمی علوم اسلامی کلن آلمان گرفته تا کسب  جایزه دومین، و بیست و ششمین دوره کتاب سال، همه طیف هایی از پرتو نوری واحد است «پرتوی از قرآن» و «نهج البلاغه».

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: