کریم مجتهدی: عصر ماگرفتار بچه‌های ‌تازه‌به‌دوران‌رسیده شده‌است

1395/6/29 ۰۹:۲۹

کریم مجتهدی: عصر ماگرفتار بچه‌های ‌تازه‌به‌دوران‌رسیده شده‌است

کریم مجتهدی، استاد فلسفه‌ دانشگاه تهران و چهره‌ ماندگار سال ۱۳۸۱ گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در رابطه با زبان فارسی و تمدن اسلامی انجام داده است که در ادامه بخش مهمی از سخنان او را می‌خوانید.


کریم مجتهدی، استاد فلسفه‌ دانشگاه تهران و چهره‌ ماندگار سال ۱۳۸۱ گفت‌وگویی با  پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در رابطه با زبان فارسی و تمدن اسلامی انجام داده است که در ادامه بخش مهمی از سخنان او را می‌خوانید.

  مسلمانان متمدن‌ترین انسان‌های قرن نهم
از قرن هفتم میلادی، مساله‌ اسلام در غرب مطرح می‌شود. در ابتدا به‌صورت منازعه و تقابل سیاسی بوده است. پس از ورود اسلام به کشورهایی چون سوریه، ایران و قسمتی از ترکستان، این حرکت به‌سمت غرب ادامه یافت و در مناطقی در شمال آفریقا مانند لیبی، تونس و الجزایر، اسلام رسمیت پیدا کرد و پس از آن وارد اسپانیا شد. به‌طور کلی اسلام، پیرامون دریای مدیترانه از دو طرف حرکت کرد؛ یعنی در شمال آفریقا و در جنوب اروپا. اما این دو جهت حرکت، هیچ‌گاه به‌طور کامل به همدیگر نرسیدند. در واقع مسلمانان بیشتر مستعمرات روم باستان را فتح ‌کردند. این فتح و پیروزی و گستردگی، به‌مرور موجب شد که تهاجم تبدیل به نوعی تعامل فرهنگی شود.‌ پس از دوران تخاصم اولیه بین شرق و غرب، غربی‌ها به دنبال تعامل بودند و می‌خواستند قدرت نظامی، فرهنگی و تمدنی مسلمان‌ها را بشناسند. برای واضح شدن این موضوع باید توجه داشت که هنوز قاره‌ آمریکا کشف نشده بود و اروپاییان تصور می‌کردند هر چه باید یاد بگیرند از طریق آسیاییان است.

  زبان فارسی در خطر است
در شرایط فعلی زبان فارسی در خطر بزرگی قرار گرفته است و متاسفانه روز به روز از سلامت و صلابت آن کاسته می‌شود. یک عبارت معروفی وجود دارد که مرحوم خانلری برای دفاع از زبان فارسی نوشته است. به عقیده‌ او، اگر انگلیسی‌ها در براندازی زبان فارسی در هندوستان موفق نشده‌اند، ما در ایران به دست خود در این کار موفق شده و زبان فارسی را ضعیف کرده‌ایم. منظور اینکه در هندوستان، زبان فارسی زبان دیوانی بوده و انگلیسی‌ها می‌خواسته‌اند به جای آن انگلیسی را رایج کنند. خانلری می‌خواهد بگوید ما در ایران زبان فارسی را داریم از بین می‌بریم. او همچنین نوشته است که زبان فارسی مانند یک پیرمرد سالخورده‌ جهان‌دیده‌ای است که فرهنگ، ادب و اشعار بسیار غنی دارد ولی الان در عصر ما گرفتار یک عده بچه‌ تازه‌‌به‌دوران‌رسیده شده است که هر کدام به نحوی سنگی به سوی او پرتاب می‌کنند و می‌خواهند این پیرمرد را فراری دهند. این امر از پیش از انقلاب و حدودا پس از مشروطیت شروع شده است؛ ولی هیچ وقت به این شدت نبوده که الان هست. ما زبان فارسی را در معرض خطر قرار داده‌ایم و امروزه در درجه‌ اول باید سعی کنیم که زبان فارسی را از وضعیتی که پیدا کرده است، نجات دهیم.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: