منابع مالی گروه تکفیری داعش از کجاست؟

1393/4/9 ۱۲:۴۳

منابع مالی گروه تکفیری داعش از کجاست؟

بیانیه فوری داعش به همه تقواپیشگان جهان اسلامی: «ای کسانی که گمان می کنید با کمک های مالی خود به این تشکیلات برآمده از القاعده می توانید اهل سنت را یاری داده و با نظام های علوی شیعی در عراق و سوریه مبازره کنید، گروه داعش از شما تشکر کرده و می گوید نیازی به این کمک های اندک شما ندارد، زیرا به گفته منابع آمریکایی این دولت یا شبه دولت اسلامی عراق و شام دست کم چند میلیون یا حتی میلیارد دلار سرمایه داشته و می داند چگونه برای خودش پول پیدا کند!»

 

بیانیه فوری داعش به همه تقواپیشگان جهان اسلامی: «ای کسانی که گمان می کنید با کمک های مالی خود به این تشکیلات برآمده از القاعده می توانید اهل سنت را یاری داده و با نظام های علوی شیعی در عراق و سوریه مبازره کنید، گروه داعش از شما تشکر کرده و می گوید نیازی به این کمک های اندک شما ندارد، زیرا به گفته منابع آمریکایی این دولت یا شبه دولت اسلامی عراق و شام دست کم چند میلیون یا حتی میلیارد دلار سرمایه داشته و می داند چگونه برای خودش پول پیدا کند!»

در اوایل قرن گذشته، فرانتس اوپنهایمر، دانشمند علوم اقتصاد و جامعه شناس آلمانی صهیونیست و صاحب تفکر  بنای شهرک ها در فلسطین گفته بود: «اگر خواستی دولتی را در داخل یک دولت دیگر ایجاد کنی، باید بتوانی شهرها  و روستاها را غارت کنی، برای این شهرها شبه نظامیانی بگذاری، بر ساکنانش مالیات وضع کنی و نظام پولی خاص خودت را به وجود آوری». با این وصف می توان گفت گروه داعش  در عمل، دولت خود را در تعدادی از شهرها و روستاهای عراق بنا کرده است.

مطابق گزارش مجله فارین پالیسی، هنگامی که ستیزه جویان داعش، ده ها میلیارد دلار از یکی از بانک های موصل ربودند، این امر تنها دلیلی بر فروپاشی سیطره بغداد بر موصل -دومین شهر پرجمعیت عراق- نبود بلکه  در عین حال نشانه ای بارز از رشد و قدرت یک تشکیلات تروریستی و نحوه تامین بودجه مالی آن بود. داعش از طریق تصرف بانک ها و ربودن اشیای قیمتی مانند گروه های مافیایی عمل می کند.

طبق اظهارات کارشناسان آمریکایی متخصص در امور مبارزه با تروریسم، گروه داعش از طریق اعانات مسلمانان در تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی، منابع مالی خود را تامین می کند. به نحوی که در حال حاضر بدون نیاز به کمک های خارجی بخش اعظمی از بودجه عملیاتش را خود تامین می کند. به گفته این کارشناسان، «دیگر وقت گذشته است» زیرا این تشکیلات تروریستی می تواند برای سال های آینده منابع مالی خود را داشته باشد.

به گفته یکی از این کارشناسان و با اشاره به گزارش فارین پالیسی، بخش اعظم تامین مالی داعش به صورت مستقیم از فعالیت های مجرمانه مانند غارت بانک ها، دزدی، قاچاق نفت و مالیات گرفتن از انسان ها در برابر حمایت شان به دست می آید.

طبعا به سختی می توان گزارش یا ارزیابی درستی از حجم توان مالی این تشکل به دست آورد، زیرا غیر ممکن است در مناطق تحت اشغال داعش، چه در عراق و چه سوریه، منابع اطلاعاتی مستقلی وجود داشته باشد.

با این حال گزارش های نشت کرده از نشست های پشت درهای بسته مقامات آمریکایی حاکی از آن است که داعش حدود 400 میلیون دلار از یکی از بانک های موصل غارت کرده است. از این رو گفته می شود این تشکل به لحاظ مالی یکی از ثروتمند ترین گروه های افراطی و تروریستی است. داعش در کنار منابع مالی از تجهیزات نظامی بسیاری نیز برخوردار است که آنها را از پادگان ها یا اماکن استقرار ارتش عراق به دست آورده است . بخش هایی از این سلاح ها همان سلاح هایی است که آمریکا برای نوسازی ارتش عراق در اختیار آنان گذاشته بود.

یکی از مقامات خزانه داری آمریکا دراین باره گفته است وقتی گروه داعش از سوریه به عراق آمد منابع مالی فراوانی را با خود آورد. این اموال از طریق اقدامات جنایتکارانه در سوریه به دست آمده بود. به گفته او قدرت برتر داعش این است که توانسته است شیوه باندهای مافیایی و قاچاق را با شیوه های یک نظام دولتی موفق در هم آمیزد. این گروه در دل ساکنان محلی، رعب و وحشت ایجاد می کند و آنها نیز به صورت داوطلبانه حاضر به دادن هرچیزی می شوند تا ستیزه جویان داعش به آنها اجازه دهند همچنان سرهای شان روی تن شان باشد یا دست از سر زنان و کودکان شان برداشته باشند!

در یادداشتی که اخیرا از سوی شورای روابط خارجی آمریکا پیش از حمله داعش به موصل منتشر شد، آمده بود که این تشکیلات در عمل موفق شده است در تمام سوریه و عراق از شرکت های کوچک و مغازه ها مالیات بگیرد. به این ترتیب گروه داعش ماهانه حدود 8 میلیون دلار در آمد داشته است. به گزارش سایت دیلی بیست که وابسته به مجله اکونومیست انگلستان است، گروه داعش موفق به فروش نفت از مناطق شمال سوریه شده است. همچنین مجله گاردین چاپ لندن اطلاعات مفصلی را پیرامون منابع مالی داعش به دست آورده و نوشت: تشکیلات داعش قبل از تصرف موصل حدود 875 میلیون دلار سرمایه داشت و اکنون این سرمایه به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است. این جدا از در آمدهای این گروه از عملیات قاچاق، دزدی و مالیات است .

طبق گزارش دیگری از گاردین، ستیزه جویان داعش توانستند از طریق حفریاتی که در سوریه بدست آوردند، اشیای مهمی را تصاحب کنند که جزو میراث فرهنگی سوریه بود. این حفریات بخصوص در مناطق اطراف کوه قلمون در غرب دمشق صورت گرفت. به گفته کارشناسان آمریکایی قدمت برخی از این آثار به 8 هزارسال پیش می رسد و شاید بهای آنها در بازار آزاد به حدود 36 میلیون دلار برسد.

در یک گزارش دیگر که از سوی موسسه صلح کارنگی منتشر شد آمده است که ستیزه جویان داعش بر چاه های نفتی شهرهای حسکه و وادی فرات در سوریه تسلط پیدا کردند و نیز توانستند شش پالایشگاه را در منطقه مرزی تل ابیض به دست آورند. از این پالایشگاه ها برای تولید سوخت دیزل و بنزین استفاده می شد. تولیدات این پالایشگاه ها از طریق ترکیه قاچاق می شود. به گفته این منبع قاچاق این محصولات برای داعش حدود 50 میلیون دلار در ماه در آمد داشته است.

چندی پیش دیوید کوهن، مقام آمریکایی شاغل در خزانه داری آمریکا که در امور تروریسم و اطلاعات مالی تبحر دارد، گفت که موفقیت تلاش های غرب برای جلوگیری از اعطای کمک های مالی از سوی هدیه کنندگان، این تشکل را بر آن داشته است تا به دنبال راه های دیگری برای تامین مالی خود بوده و از شیوه های دیگری که مهم ترین آنها گرفتن خون بهاست در آمد کسب کند. به گفته کارشناسان غربی گروه داعش، امروزه خزانه ای پر دارد و می تواند از این اموال برای برپایی اردوگاه ها یا آموزش نیرو  یا تقویت زیرساخت های خود در مناطق تحت سیطره اش استفاده کند. این گروه همچنین می کوشد از مناطق مختلف عراق برای خود سربازگیری کند. در عین حال به دنبال طرح استراتژی های درازمدتی برای خود است که بتواند به صورتی گسترده تر و طولانی تر به فعالیت های خود ادامه دهد. داعش در واقع جهنمی است. آیا اراده ای برای توقف آن وجود دارد؟

منبع: الاهرام

ترجمه: شفقنا

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: