حمید میرزاده: عرضه مقالات دانشمندان ایرانی در علوم انسانی دنیا معادل صفر است

1395/5/5 ۰۹:۴۹

حمید میرزاده: عرضه مقالات دانشمندان ایرانی در علوم انسانی دنیا معادل صفر است

مسئولان آموزش عالی کشور معتقدند علوم انسانی نقش تاثیر‌گذاری در پیشرفت و توسعه علمی کشور دارد، بر همین اساس باید برای شکوفایی علوم انسانی در دانشگاه‌ها بستر‌سازی شود. این مسئولان می‌گویند رسالت مراکز دانشگاهی تبیین دقیق جایگاه علوم انسانی در نظام آموزشی کشور است، موضوعی که در شرایط کنونی کمتر به آن توجه می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ترجمه مقالات علوم انسانی فارسی به زبان‌های معتبر مطرح کرد
ناآگاهی دنیا از تولیدات فکری ایران
عرضه مقالات دانشمندان ایرانی در علوم انسانی دنیا معادل صفر است

 

مسئولان آموزش عالی کشور معتقدند علوم انسانی نقش تاثیر‌گذاری در پیشرفت و توسعه علمی کشور دارد، بر همین اساس باید برای شکوفایی علوم انسانی در دانشگاه‌ها بستر‌سازی شود. این مسئولان می‌گویند رسالت مراکز دانشگاهی تبیین دقیق جایگاه علوم انسانی در نظام آموزشی کشور است، موضوعی که در شرایط کنونی کمتر به آن توجه می‌شود. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان و سکان‌دار عرصه نظام آموزشی کشور نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور توجه بیشتری به مطالعات علوم انسانی داشته و در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در زمینه علوم انسانی انجام داده است. حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم طی چند ماه اخیر در سخنرانی‌های خود بارها از نقش علوم انسانی سخن گفته و بر نیاز به یک حرکت جدی‌تر در حوزه علوم انسانی تاکید کرده است. او دیروز هم به ضعف حضور مقالات علوم انسانی دانشمندان ایرانی در دنیا، بر ترجمه این مقالات به زبان خارجی تاکید کرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره نقش این دانشگاه در توسعه علمی کشور گفت:‌ «ما اقدام و عمل جدی در این زمینه انجام دادیم و آیین‌نامه‌هایی نوشتیم که شتاب علمی را سرعت داده است، در عین حال از نظر کمی و کیفی به تولید علم عمق می‌دهد تا از این طریق بتوانیم در توسعه علمی ایران مشارکت بیشتری داشته باشیم.» میرزاده افزود: «در حال حاضر در رشته‌های علوم انسانی در بیشتر پایگاه‌های علمی دنیا مقالات دانشمندان ایرانی نمایه نمی‌شود؛ ولی ما در دانشگاه آزاد اسلامی اعضای هیات‌علمی را ملزم کردیم که باید مقالات معتبر در مجلات معتبر علمی در رشته علوم انسانی داشته باشند. این کار باید سال‌ها پیش در سراسر کشور آغاز می‌شد.» او با اشاره به اینکه در حال حاضر 40 درصد دانشمندان و رشته‌های دانشگاهی کشور در زمینه علوم انسانی هستند، گفت: «ظهور مقالات دانشمندان ایرانی در رشته‌های علوم انسانی دنیا تقریبا معادل صفر است. وقتی در دنیا پایگاه‌های معتبری مانند ISI یا WOS رتبه‌بندی می‌کنند، رشته‌های فنی مهندسی و علوم انسانی در کنار هم مقایسه می‌شوند ولی بار اصلی رتبه‌بندی ایران بر دوش رشته‌های فنی مهندسی است در حالی که باید دانشمندان علوم انسانی ما فعال شوند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فارس» گفت: «بیشتر مقالات علوم انسانی ما به زبان فارسی است در حالی که دانشمندان کشورمان باید این مقالات را به زبان خارجی ترجمه کنند و به دنیا ارائه دهند، زیرا علوم انسانی جزء مزیت‌های ایران به شمار می‌رود. ما در علوم انسانی حرف‌های جدیدی برای گفتن داریم ولی این حرف‌های جدید به زبان فارسی بیان می‌شود و دنیا از آن بی‌اطلاع است.»
میرزاده در پایان افزود: «باید افکار جدید خود را در علوم انسانی هم عرضه کنیم، بنابراین دانشمندان علوم انسانی کشور باید در تولید علم مشارکت بیشتری داشته باشند و هم‌افزایی ایجاد شود زیرا ما وزن بسیار بالایی در علوم انسانی داریم اما در ژورنال‌های بین‌المللی خاموش هستیم.»

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: