مین‌زدایی لوت قبل از ثبت جهانی

1395/5/3 ۱۰:۰۷

مین‌زدایی لوت قبل از ثبت جهانی

هفته گذشته و در بحبوحه خبرهای سیاسی كه از تركیه به جهان مخابره می‌شد، خبر فرهنگی ثبت دو اثر منحصر به فرد ایران در فهرست جهانی یونسكو شاید تنها خبرهای خوشی بودند كه از این كشور مخابره می‌شدند. ثبت‌نام «قنات ایرانی» و «بیابان لوت» در فهرست جهانی یونسكو برای ایران از چند منظر اهمیت داشت. لوت، نخستین اثر طبیعی بود كه ایران در این فهرست ثبت می‌كرد و قنات ایرانی به عنوان یك تكنولوژی دیرینه مدیریت منابع آب ایرانی‌ها در قالب طراحی قنات، در شرایطی به ثبت رسید كه جهان با بحران كم‌آبی روبه‌رو است.

 

معاون میراث فرهنگی: مردم محلی امنیت لوت را تامین می‌كنند

هفته گذشته و در بحبوحه خبرهای سیاسی كه از تركیه به جهان مخابره می‌شد، خبر فرهنگی ثبت دو اثر منحصر به فرد ایران در فهرست جهانی یونسكو شاید تنها خبرهای خوشی بودند كه از این كشور مخابره می‌شدند. ثبت‌نام «قنات ایرانی» و «بیابان لوت» در فهرست جهانی یونسكو برای ایران از چند منظر اهمیت داشت. لوت، نخستین اثر طبیعی بود كه ایران در این فهرست ثبت می‌كرد و قنات ایرانی به عنوان یك تكنولوژی دیرینه مدیریت منابع آب ایرانی‌ها در قالب طراحی قنات، در شرایطی به ثبت رسید كه جهان با بحران كم‌آبی روبه‌رو است. روز گذشته هیات ایرانی حاضر در چهلمین نشست كمیته میراث جهانی یونسكو به سوالات خبرنگاران در خصوص آینده ثبت آثار ایرانی در فهرست یونسكو پاسخ دادند. محمد حسن طالبیان در این نشست ضمن تاكید بر اینكه این دو پرونده كه به ثبت رسیده‌اند به لحاظ مردمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، گفت: «این دو پرونده از پیچیده‌ترین پرونده‌های ثبتی ایران بودند، در مورد قنات‌ها از آنجایی كه كشورهای دیگر هم ساختار قنات را دارند باید وجه تمایز قنات ایرانی را به صورت دقیق و شفاف تشریح می‌كردیم، پرونده لوت هم در ابتدا defer شده بود، به این معنی كه بررسی آن به اجلاس آینده موكول شده بود، اما با رایزنی‌های علمی و توجیه كارشناسان به لحاظ علمی و تشریح اهمیت این پرونده، توانستیم موفق به ثبت این اثر شویم.» احمد جلالی، سفیر ایران در یونسكو در خصوص اهمیت ثبت‌نام یك اثر در فهرست جهانی یونسكو گفت: «وقتی كشوری اثری را در فهرست میراث جهانی ثبت می‌كند، هر كدام از این آثار به عنوان شاخصی برای نشان دادن سهم این كشور در تمدن مشترك بشری دیده می‌شود و نشان می‌دهد كه این كشور چه سهمی در این تمدن جهانی داشته. این مساله مهمی است، به همین دلیل است كه در ثبت آثار در دنیا رقابت وجود دارد. نكته دیگری هم كه باید به آن توجه كرد این است كه ثبت بعضی آثار برای كشوری كه آن اثر را ثبت می‌كند نام و شهرتی به همراه دارد، اما بخش دیگر این فهرست شامل آثاری است كه وقتی ثبت می‌شوند به فهرست میراث جهانی آبرو می‌دهند. آثار ایران بیشتر در دسته دوم قرار می‌گیرند.»

مردم محلی امنیت لوت را تامین می‌كنند

لوت را امروز به نامی جهانی می‌خوانیم، اما فراموش هم نكرده‌ایم كه چند سال پیش توریستی فرانسوی در این محدوده قربانی مین‌هایی شد كه برای ممانعت از عبور كاروان‌های قاچاق مواد مخدر در این منطقه در محدوده شهداد تعبیه شده بودند،  در یكی از مواردی هم كه كارشناسان یونسكو در جلسه ثبت این اثر مطرح می‌كردند موضوع مدیریت این گستره وسیع بود، حال سوالی كه بعد از ثبت این اثر مطرح است موضوع برنامه‌های آتی و همچنین تامین امنیت این محدوده وسیع برای حضور گردشگران است. در همین زمینه محمد حسن طالبیان در پاسخ به «اعتماد» در خصوص تامین امنیت بیابان لوت پس از ثبت جهانی گفت: «بیش از سه سال است كه ما در مورد پرونده لوت تحقیقات گسترده انجام داده‌ایم، به دلیل اینكه موضوع امنیت گردشگران برای ما بسیار مهم بود، موضوع مین‌گذاری‌ها را هم در نظر داشتیم، اما با همكاری دستگاه‌های مربوطه این منطقه از مین پاكسازی شد و در حال حاضر پاسگاه‌های مختلفی برای تامین امنیت این منطقه، مستقر شده‌اند. ضمن اینكه بخش‌هایی را روی نقشه تعیین كرده‌ایم كه اگر گردشگران قصد بازدید از لوت را داشته باشند، به همراه راهنما فقط وارد این مناطق كه امنیت دارند، شوند. ایستگاه‌هایی هم برای استقرار گردشگران در نظر گرفته شده كه گردشگران به تنهایی وارد لوت نشوند، گردشگرانی كه به این منطقه می‌آیند باید مهم‌ترین بخش‌های لوت را كه دارای ارزش‌های بین‌المللی هستند ببینند، چرا كه ممكن است در مناطقی از نظر جانی در خطر باشند. مناطق مشخص شده و امن در لوت روی نقشه مشخص شده و قرار است این نقشه‌ها در قالب بروشورهایی در اختیار گردشگران قرار بگیرد. تورهایی هم كه گردشگران را به این مناطق می‌برند باید به شكل نظام‌مند این كار را انجام دهند.» طالبیان همچنین در خصوص همكاری جوامع محلی در پرونده لوت و قنات‌ها، اشاره به علاقه‌مندی مردم برای ثبت این آثار در فهرست جهانی داشت و گفت: «وقتی ما برای بازدید لوت در منطقه نصرت‌آباد سیستان و بلوچستان رفتیم، یكی از بزرگان منطقه به ما گفتند مردم این منطقه امنیت را تامین می‌كنند و از ما خواستند كه این پیغام را به دستگاه‌ها بدهیم كه مردم هم برای تامین امنیت این منطقه تلاش خواهند كرد، اگر گردشگر وارد این منطقه شود وضع معیشتی این مردم تغییراتی خواهد داشت، به همین دلیل تمایل دارند كه در تامین امنیت این مناطق نقش داشته باشند.» طالبیان همچنین در مورد برنامه آینده این پرونده هم گفت: «برنامه‌هایی در مورد توانمند‌سازی جوامع محلی در محدوده این آثار و همین طور مرمت آثاری كه در این محدوده در نظر گرفته‌ایم، از جمله مرمت بخشی از كاروانسرایی كه در منطقه شهداد قرار داشت، همچنین احیای محل‌هایی كه می‌توانند برای استقرار پژوهشگران و گردشگران مورد استفاده باشند هم در دستور كار است. مشاركت مردم محلی در ادامه این راه در مورد این دو پرونده اهمیت بسیار زیادی دارد.»

پرونده‌هایی كه در چهل و یكمین اجلاس یونسكو ارایه خواهند شد

ایران در اجلاس سال آینده هم با دست پر حاضر خواهد بود، معاون میراث فرهنگی كشور از ارایه پرونده ثبت جهانی شهر یزد در سال آینده خبر داد و گفت: «این شهر تاریخی از وضعیت مناسبی برخوردار است و قصد داریم یزد را به عنوان نخستین شهر تاریخی كشور در فهرست میراث جهانی‌ یونسكو به ثبت برسانیم.» پرونده‌های دیگری كه ایران در آینده نزدیك قصد دارد برای ثبت به كمیته میراث جهانی یونسكو ارایه كند از جمله: «جنگل‌های هیركانی، راه ابریشم (این پرونده قبلا در یونسكو ثبت شده و ایران قصد دارد با ارایه پرونده بخشی از راه ابریشم كه در ایران قرار دارد به این پرونده بپیوندد)، ارسباران، دماوند، فیروز‌آباد هم قرار است به ترتیب در اجلاس سال‌های بعد ارایه شوند.

آخرین وضعیت الواح هخامنشی در شیكاگو دوشنبه اعلام می‌شود

هفته گذشته یك نشریه حقوقی امریكایی خبر از رای دادگاه استیناف در راستای تعیین تكلیف الواح هخامنشی داد كه برای مطالعه در اختیار مركز شرق‌شناسی شیكاگو قرار گرفته بود، در این خبر آمده بود كه طبق رای این دادگاه كه در روز ۱۹ جولای (۲۹ تیرماه) برگزار شد، قربانیان حادثه تروریستی سال ۱۹۹۷ نمی‌توانند به بهانه دست داشتن ایران در این ماجرا، آثار تاریخی و الواح هخامنشی موجود در دانشگاه شیكاگو را برای گرفتن غرامت به فروش برسانند. محمد حسن طالبیان در خصوص این خبر اعلام كرد: «نخست باید این خبر و اطلاعات آن را از معاونت ریاست‌جمهوری پیگیری كنیم، و در ادامه پیگیر روند بازپس‌گیری الواح شویم و بتوانیم در این زمینه تصمیم مناسب را بگیریم. این خبر در یك مجله حقوقی منتشر شده است، باید تا روز دوشنبه و اتمام تعطیلات آخر هفته در امریكا و اعلام این خبر از سوی یك كانال رسمی منتظر بمانیم.»

 


منبع: اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: