وجه تمایز صائب با شاعران هم‌عصرش

1395/4/13 ۱۰:۲۵

وجه تمایز صائب با شاعران هم‌عصرش

یک عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وجه تمایز شعر صائب با شاعران هم‌عصر خود زبان ساده و عاری بودن از دشواری‌های افراط‌گونه است.

 

یک عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وجه تمایز شعر صائب با شاعران هم‌عصر خود زبان ساده و عاری بودن از دشواری‌های افراط‌گونه است.
شعر

مریم صالحی‌نیا  اظهار کرد: ویژگی‌های‌ شعری سبک هندی و یا همان طرز خیال به تمامی در اشعار صائب متجلی است.

این مدرس ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد شعر صائب را ساده‌فهم و زبان حال مردم توصیف کرد و ادامه داد: صائب عمدتا در اشعارش به مصائب و مسائل مردم توجه دارد و از مضامین اشعارش می‌توان به بی‌وفایی، بی‌ارزش بودن دنیا و در مقابل ارزشمند بودن انسان اشاره کرد.

او افزود: یکی از ویژگی‌های سبکی این شاعر اسلوب معادله یعنی توضیح یک موضوع ذهنی با بیان حسی است که باعث همه‌فهمی شعر وی می‌شود. علت اقبال مردم به شعر وی نیز همین سادگی است.

صالحی‌نیا خاطرنشان کرد: صائب دیدگاه‌های شعری خود را به صورت پراکنده در شعرش بیان کرده و همین ارائه نظرات و نظریه‌ها در لابه‌لای اثر باعث ماندگاری بیشتر شعر وی شده است.

او در ادامه گفت: صائب درباره بسیاری از شاعران دیدگاه خود را بیان و حتی آن‌ها را با هم مقایسه کرده است که همه این مسائل در کنار هم باعث می‌شود او را به عنوان یک منتقد ادبی بشناسیم.

وی درباره جایگاه اجتماعی صائب تصریح کرد: صائب ملک‌الشعرای شاه عباس دوم بوده و این امر گواه اهمیت  این شاعر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ارتباط با عنوان سبک هندی تصریح کرد: نام اصلی سبک این دوره، طرز خیال یا طرز تازه است اما به غلط به سبک هندی معروف شده که از دلایل آن می‌توان وجود تعداد بسیار شاعران پارسی‌گوی در هند و همچنین حضور منتقدین بسیار خوبی را که در این حوزه کار کرده‌ و در هندوستان ساکن بوده‌اند، برشمرد.

صالحی‌نیا ادامه داد: بسیاری از محققان با عنوان سبک هندی موافق نیستند و در مقابل این نام برخی از سبک اصفهانی و  همچنین مینیاتوری استفاده کرده‌اند که علت استفاده از نام اصفهانی برخاستن این سبک شعری از اصفهان و علت انتخاب نام مینیاتوری تصاویری است که در خصوص نقاشی و هنرهای تصویری در شعر این دوره  وجود دارد.

او همچنین گفت: صائب پسر یکی از بازرگان‌های بزرگ تبریز بوده و از اوضاع مالی بسیار خوبی بهره‌مند بوده است اما با این وجود در شعر خود بسیار اظهار نارضایتی کرده است که علت این امر را می‌توان در نگاه ویژه شاعران آن دوره به مساله غم جویا شد و در بسیاری از اوقات این ناله و شکایت ارتباطی به وضعیت اجتماعی شاعران ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار کرد: ما شاهدیم که هرسال تعداد بیشتری از دیوان‌های شاعران سبک طرز تازه تصحیح می‌شود و این امر نشان می‌دهد مردم زمانه ما نیز به سبک طرز خیال علاقه‌مندند و از قضا همگونی‌هایی در اشعار این دوره با زندگی خود می‌بینند تا جایی که برخی شاعران معاصر از ویژگی‌های این سبک شعر در اشعار خود استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: